معاون وزیر نیرو: «بازار آب» طرحی پیشران برای مدیریت مصرف است

سمنان- ایرنا- معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو گفت: «بازار آب» یکی از طرح‌های پیشران برای مدیریت مصرف، افزایش بهره‌وری و از تکالیف وزارت نیرو است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مریم کارگر نجفی روز دوشنبه در آیین آغاز به کار دفتر کارگزاری بانک و بازار سهم آب استان سمنان افزود: تامین آب پایدار وظیفه وزارت نیرو است و در کنار این راهبرد، مدیریت مصرف نکته مهم در پایداری شبکه آبرسانی است.

وی بیان کرد: سه تا چهار درصد صرفه‌جویی مصرف آب در بخش خانگی سال گذشته محقق شد و «بازار آب» نیز اقدامی برای صرفه‌جویی در مصرف آب و کمک به پایداری شبکه آبرسانی است.

کارگر نجفی تصریح کرد: پاداش کم مصرفی، اعمال تعرفه برای مشترکان پرمصرف و راه‌اندازی «بازار آب» از جمله اقدامات وزارت نیرو برای افزایش بهره‌وری است و این دستگاه طی ۲ سال گذشته به عنوان دستگاه فعال در زمینه بهره‌وری مورد تقدیر قرار گرفت.

ضرورت توجه به مساله مدیریت منابع آب

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مدیریت دانش بنیان در مصرف آب و افزایش بهره‌وری باید مورد توجه قرار بگیرد و بی‌توجهی به این مهم جفا در حق آیندگان است.

عباس گلرو افزود: نوع نگاه به منابع آبی مساله ای قابل توجه و موثر است و باید مدیریت در این بخش مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

«باراز آب» عاملی برای مدیریت مصرف

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان نیز در این آیین گفت: کشاورزان در کنار درآمدزایی از محل فروش محصولات کشاورزی، می‌توانند از محل فروش آب برای خود ارزش افزوده ایجاد کنند.

معاون وزیر نیرو: «بازار آب» طرحی پیشران برای مدیریت مصرف است

محمدرضا صادقی بیان کرد: بازار آب و همراهی کشاورزان در این بازار نقشی مهم در جبران کم‌آبی و حتی تعادل بخشی به سفره آب‌های زیرزمینی طی چندسال آینده دارد.

وی با اشاره به کاهش بارندگی و کم‌آبی در استان سمنان، تصریح کرد: محدودیت در برداشت آب‌های زیرزمینی در این استان وجود دارد و عرضه آب بخش کشاورزی در بازار آب نقشی مهم در افزایش بهره‌وری، تامین آب صنعت و تقویت آب‌های زیرزمینی دارد.

صادقی ابراز کرد: اقداماتی مانند اصلاح الگوی مصرف، بازچرخانی پساب و بازار آب در مدیریت مصرف آب موثر است که این رویکرد با اهتمام ویژه در استان سمنان پیگیری می‌شود.

صادقی تاکید کرد: اجرای کامل و صحیح بازار آب در استان سمنان لازمه موفقیت و رسیدن به اهداف است و انتظار می‌رود مسوولان در آب منطقه‌ای استان تمرکز ویژه بر اجرای طرح دارد.

طبق گزارش‌های سال ۱۴۰۱، ورودی آب چشمه گل‌رودبار از دیگر منابع تامین آب شهر سمنان نیز از ۱۶۰ به ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافت و در مجموع نیاز آب آشامیدنی استان سمنان ۹۸۵ لیتر بر ثانیه، اما ظرفیت تامین آب استان ۸۳۰ لیتر بر ثانیه است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha