فعالان اقتصادی برای سفر به قزاقستان از «روادید» معاف شدند

مشهد-ایرنا- رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بدنبال گسترش روابط اقتصادی با قزاقستان، رفت و آمد فعالان اقتصادی به این کشور به منظور توسعه تعاملات تجاری آسان شده است و افرادی که قصد سفر به قزاقستان را دارند از دریافت روادید معاف شده‌اند.

به گزارش ایرنا، محمدعلی امیرفخریان روز یکشنبه در نشست کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ای و عمران اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی به اهمیت اعزام هیاتهای تجاری به کشورهای همسایه برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری اشاره و تاکید کرد: باید از فرصتهای تجاری و اقتصادی در کشورهای همسایه به درستی استفاده کرد و این عزم و اراده باید در متخصصان حوزه خدمات فنی و مهندسی وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی ترکمنستان، شرکت‌های ایتالیایی و برخی از کشورهای اروپایی نیز حضور پیدا می‌کنند، همچنین فعالان اقتصادی می‌توانند از فرصت نمایشگاه‌های تخصصی چین برای توسعه مبادلات خود استفاده کنند.

امیرفخریان با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ کشور آفریقای جنوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: یکی از نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی در آینده نزدیک، نمایشگاه مصالح ساختمانی در آفریقای جنوبی است. اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی آمادگی فراهم سازی حضور فعالان اقتصادی در تمامی نمایشگاه‌های بین المللی و مناقصات را دارد.

رییس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به فرآیندهای پیچیده دریافت ضمانت‌نامه‌های بانکی به منظور صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: فعالان این عرصه با مشکلات متعددی همچون صدور ضمانت‌ نامه‌های بانکی برای شرکت در مناقصات پروژه‌های بین‌المللی مواجه هستند، با توجه به طولانی مدت‌ بودن زمان پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی، ارائه ضمانت‌نامه‌ بانکی در اجرای پروژه‌ بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محسن خندان دل افزود: موضوع ضمانت‌ نامه‌های بانکی در صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان یکی از مشکلات اساسی در این حوزه برای بررسی بیشتر به کمیته حقوقی کمیسیون ارسال که پس از بررسی، نتایج آن به اعضا ارائه خواهد شد.

وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی پیرامون مناقصات کشور ترکمنستان در حوزه خدمات فنی و مهندسی گفت: کشورهای درحال توسعه دارای منابع مالی لازم، درصدد زیباسازی نمای شهری خود هستند، ترکمنستان نیز از جمله این کشورهاست که در سالهای اخیر، اقدامات متعددی در این حوزه انجام داده است.

خندان دل با بیان اینکه ترکمنستان مناقصات بسیار خوبی در زمینه خدمات فنی و مهندسی، انرژی، شهری و مبلمان شهری برگزار می‌کند، افزود: کشورهای متعددی در مناقصات ترکمنستان حضور پیدا می‌کنند، به طوری‌که هم اکنون شرکت‌های هلندی، اجرای پروژه احداث و زیباسازی فضای شهری ترکمنستان را بر عهده گرفته‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد با اطلاع رسانی مطلوب مناقصات کشورهای همسایه، فعالان اقتصادی خراسان از این‌ فرصت به خوبی استفاده کنند.

فعالان اقتصادی برای سفر به قزاقستان از «روادید» معاف شدند

ظرفیت تجاری نمایشگاه آلماتی قزاقستان

نایب رییس کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست در خصوص حضور موثر در نمایشگاه‌های تخصصی خدمات فنی و مهندسی کشورهای قزاقزستان و گرجستان گفت: شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی، اخذ غرفه و بازدید از نمایشگاه و اعزام هیاتهای تجاری در توسعه فعالیت‌های اقتصادی بسیار اثرگذار است.

سامان اسدیان افزود: قزاقستان اولین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی خود را در سال ۱۹۸۴ برگزار کرد و در اولین نمایشگاه تخصصی قزاقستان، ۲۳ کشور دنیا همچون ایران مشارکت کردند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در شهریورماه سال جاری در آلماتی قزاقستان خاطرنشان کرد: نمایشگاه صنعت ساختمان آلماتی از ۱۵ تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ در شهر آلماتی قزاقستان برگزار ‌می‌شود، این نمایشگاه حرفه‌ای‌ترین نمایشگاه صنعت ساختمان‌سازی برای بازدیدکنندگان تجاری در قزاقستان است و بهترین جایگاه برای معرفی محصولات و نوآوریهای جدید در این کشور تلقی می شود.

نایب رییس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: این نمایشگاه دارای ظرفیت تجاری بالایی است و محیطی مناسب را برای برقراری ارتباط بین بیش از پنج هزار متخصص فراهم می‌کند.

اسدیان با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی در حوزه «روشنایی و سرامیک» در گرجستان گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت نمایشگاه مصالح ساختمان و فناوری‌های نوین گرجستان، بعد مسافت به این کشور است، ایران به دلیل مسافت کوتاه، امکان حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی کشورهای همسایه از جمله گرجستان را دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha