گسترش بریکس نقطه عطفی برای برقراری نظام عادلانه جهانی

تهران- ایرنا- پایگاه خبری چاینا دیلی روز یکشنبه در گزارشی با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران، آرژانتین، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به بریکس، نوشت: گسترش تاریخی این ائتلاف نوظهور نقطه عطف جدیدی برای ترویج نظام عادلانه در جهان به شمار می‌آید.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از این پایگاه خبری، آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هفته گذشته برای عضویت در این ائتلاف نوظهور پذیرفته شدند. اضافه شدن این شش عضو جدید به بریکس به این ائتلاف نمایندگی گسترده تری می بخشد و بدون شک بر اعتبار آن در صحنه جهانی خواهد افزود.

بر اساس این گزارش، به رغم تلاش‌های زیادی که غرب برای افزایش تنش‌های داخلی در بریکس بر سر معرفی اعضای جدید انجام داده است، گسترش چشمگیر این ائتلاف نوظهور اولین مورد از زمان پیوستن آفریقای جنوبی به بریکس در سال ۲۰۱۰ به شمار می آید که این مساله نشان از شکل گیری یک اجماع جهانی به شمار می آید.

این گزارش حاکی است ۶ عضو جدید، از سه قاره می آیند که به نوبه خود از بازیگران مهم منطقه ای به شمار می آیند. عضویت این کشورهای جدید به بریکس سبب ایجاد جنبش بیشتری در این ائتلاف منطقه ای خواهد شد.

بر اساس این گزارش، گسترش بریکس، نشاط جدیدی را در این ائتلاف نوظهور ایجاد می کند و حضور ۱۱ کشور در آن می تواند منافع جنوب جهانی را به طور کلی ارتقا دهد.

گسترش بریکس نقطه عطفی برای برقراری نظام عادلانه جهانی

اگرچه این گروه قصد ندارد بازی با مجموع صفر بین جنوب و شمال جهانی به راه بیندازد، بنظر می رسد برخی از کشورهای غربی خواستار راه اندازی چنین اقدامی هستند و در نهایت کشورهای در حال توسعه را برای وادار به اجرای دستورات خود در انجام اصلاحات جهانی کنند.


نظام موجود عمدتاً در دورانی شکل گرفت که کشورهای توسعه یافته سهم عمده ای از اقتصاد جهانی و رشد جهانی را داشتند. اما اکنون اقتصادهای بازار نوظهور نه تنها سهم بزرگی از اقتصاد جهانی یعنی حدود ۴۰ درصد را به خود اختصاص داده اند، بلکه به عنوان موتور اصلی رشد جهانی نیز عمل می کنند. این مساله مستلزم بازنگری در سیستم جهانی است تا اهمیت رو به رشد کشورهای کمتر توسعه یافته را منعکس کند.

گسترش بر اساس این گزارش، آنچه کشورهای جنوب جهانی خواستار آن هستند یک انحصار کوچک نیست، بلکه آنها خواستار ایجاد جهانی سرشار از صلح پایدار، امنیت جهانی و رفاه مشترک هستند.

عضویت اعضا جدید در بریکس؛ مسیری هموارتر برای دلازدایی

پایگاه خبری گلوبال تایمز نیز پیشتردر گزارشی نوشته است، تحلیلگران بر این باورند استفاده از ارزهای محلی برای تجارت بین کشورهای عضو بریکس به جای استفاده از دلار آمریکا، موضوعی کاملا طبیعی به نظر می رسد.

به باور این رسانه چینی، با پیوستن ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به جمع کشورهای گروه بریکس، این ائتلاف اکنون متشکل از شماری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده نفت در جهان است و این مهم می تواند راه را برای نقش آفرینی موثرتر بریکس در مسیر دلارزدایی هموارتر سازد.
بر اساس گزارش رسانه ها، از ماه جاری میلادی کشورهایی که برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند، ۶۰ درصد از ذخایر شناخته شده نفت و گاز جهان را در اختیار دارند.

گسترش بریکس نقطه عطفی برای برقراری نظام عادلانه جهانی

بر اساس این گزارش، اگر بلوک های تجاری جهان را که هر یک از پنج کشور فعلی بریکس در آن عضویت دارند و همچنین کشورهایی که مایل به پیوستن به بریکس هستند را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که زمینه برای ایجاد یک سیستم پولی فراملی مستقل کاملا مهیاست.
سران کشورهای عضو بریکس همواره بر اهمیت تشویق استفاده از ارزهای محلی در تجارت بین‌المللی، مبادلات مالی بین کشورهای بریکس، شرکای تجاری آن‌ها و تشویق به تقویت شبکه‌های بانکی بین کشورهای بریکس و امکان تسویه حساب با ارزهای محلی تاکید داشته اند.
به استناد داده‌های منتشر شده در حال حاضر حجم معاملات تجاری در داخل بریکس با استفاده از دلار و یورو با کاهش روبرو شده است.

تحلیلگران می گویند آغاز روند دلارزدایی در واقع از عملکرد آمریکا ناشی می شود. در سال های اخیر، تحریم های مالی یکجانبه اعمال شده از سوی ایالات متحده، ضرورت و فوریت دلارزدایی را که اکنون به یک اجماع عمومی تبدیل شده است بیش از پیش ضروری کرده است.

به باور کارشناسان، تردیدی وجود ندارد که این گسترش اعضای بریکس، به عنوان مکانیسمی که یک رکن اساسی ساختار چندقطبی جهانِ آینده است، به تقویت آن خواهد انجامید؛ جهان چندقطبی در برابر بلوک تک‌قطبی به ریاست آمریکا و دیگر کشورهای غربی که هر روز، قدرت سیاسی و اقتصادی کمتری را در مقایسه با سایر قدرت‌های جدید نوظهور شاهد هستند. بریکس را می‌توان به عنوان یک باشگاه اقتصادی با گرایش‌های سیاسی و حتی فرهنگی و تمدنی در نظر گرفت. تاکنون، ۲۳ کشور برای پیوستن به بریکس ابراز علاقمندی کرده‌اند و این مسئله می‌تواند دور جدیدی از عضویت‌ها در آینده را به همراه داشته باشد.

اهمیت ایران برای بریکس

به گزارش ایرنا، تردیدی نیست که پیوستن ایران، بریکس را بسیار تقویت خواهد کرد. ایران با داشتن دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی و سومین ذخایر بزرگ نفت، در کنار کنترل یک مسیر دریایی انرژی با اهمیت استراتژیک، یعنی خلیج فارس، از اهمیت برجسته‌ای در حوزه انرژی و قابلیت‌های منحصر به فردی در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی برخوردار است. از نظر علمی، ایران پانزدهمین کشور منتشرکننده مقالات علمی در جهان است، بیش از هر کاندید دیگری برای عضویت در بریکس و همچنین یکی از ۱۰ کشور برتر در بخش فناوری‌های پیشرفته است.

گسترش بریکس نقطه عطفی برای برقراری نظام عادلانه جهانی

در عین حال، ایران از موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده‌ای میان خاورمیانه، خلیج فارس و آسیای مرکزی و بین اروپا و آسیا برخوردار است. ایران در حال حاضر دارای روابط راهبردی با روسیه و چین بوده و کشوری کلیدی در پروژه کمربند و جاده چین است. این کشور همچنین یک دروازه کلیدی برای هند در منطقه اوراسیا است. هند در سال ۲۰۱۸ نشستی در سطح وزیران با تهران و مسکو برای اجرای کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب برگزار کرد. در واقع کریدور روسیه-ایران-هند، نخستین گام برای پیوستن ایران به بریکس بود. این مسیر به هند، کشورهای آسیای جنوب شرقی و سایر کشورها امکان می‌دهد تا سریع‌تر و ارزان‌تر به روسیه، اروپا و آسیای مرکزی برسند و این مسئله باعث ارتقای تجارت خواهد شد. احتمال می‌رود این کریدور به مسیر مهمی برای تجارت جهانی تبدیل شود.

ا از ۲۲ تا ۲۴ آگوست امسال (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور ماه جاری)، پانزدهمین نشست سران گروه بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد. در این نشست، "بیانیه ژوهانسبورگ پانزدهمین اجلاس سران بریکس" تصویب و منتشر شد که از ایران، عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، آرژانتین و اتیوپی دعوت می کند به طور رسمی به اعضای خانواده بریکس تبدیل شود.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha