۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۰۰
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85211706
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آلودگی هوا در اصفهان به وضعیت " خطرناک " رسید

۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۰۰
کد خبر: 85211706
آلودگی هوا در اصفهان به وضعیت " خطرناک " رسید

اصفهان - ایرنا - شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان از صبح امروز یکشنبه حاکی از افزایش شدید حجم آلاینده‌ها و ایجاد شرایط " خطرناک " است.

به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه پایش کیفی هوای سازمان حفاظت محیط زیست، شاخص لحظه ای کیفیت هوا در کلانشهر اصفهان در ساعت ۱۰ صبح امروز ۳۳۷ (AQI) است که طبق تعاریف موجود، این میزان از آلودگی هوا نشان دهنده وضعیت " خطرناک " و رنگ قهوه ای است و افراد باید از فعالیت های خارج از منزل خودداری کنند.

بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوا، بیشترین شاخص لحظه ای کیفیت هوا در کلانشهر اصفهان مربوط به ایستگاه های زینبیه ۳۹۱ ، پارک زمزم ۳۴۰ و پروین ۲۷۹ (AQI) است.

همچنین در میان سایر شهرهای استان اصفهان نیز بالاترین میزان آلودگی مربوط به " قهجاورستان " با شاخص ۲۱۲ (AQI) و در وضعیت بسیار ناسالم و رنگ بنفش است.

این آمار و ارقام در حالی است که طبق اطلاعات مندرج در پایگاه اینترنتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوا در ایستگاه های پایش دائم کلانشهر اصفهان منتهی به ساعت ۶ امروز صبح با عدد ۱۰۹ (AQI) وضعیت ناسالم برای گروه های حساس را نشان می دهد.

کارشناس مسوول آلودگی هوا اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: شاخص آلودگی هوا از دیشب در اصفهان به تدریج رو به افزایش رفت و امروز صبح در شرایط مناسبی قرار نداشت.

محمود مزارع با بیان اینکه میزان ذرات غبار (pm ۱۰) به شدت افزایش یافته و سبب بیشتر شدن آلودگی هوا شده است، افزود: بر اساس پیش بینی های هواشناسی، این آلودگی هوا تا فردا در اصفهان وجود دارد.

وی درباره تفاوت اعداد مندرج در پایگاه اینترنتی اداره کل حفاظت محیط زیست و سامانه پایش کیفی هوا، توضیح داد: در جدول کیفیت هوا که در پایگاه اینترنتی اداره محیط زیست اصفهان منتشر می شود، شاخص ها بطور میانگین و ۲۴ ساعته اعلام می شود و با توجه به اینکه دیروز مشکل خاصی در این زمینه نداشتیم، میانگین شاخص کیفی ایستگاه ها منتهی به ساعت ۶ امروز وضعیت نارنجی را نشان می‌دهد اما در سامانه پایش کیفی، این شاخص ها را بطور لحظه ای نشان می دهد که از دیشب افزایش یافت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شرایط پیش آمده ناشی از فعال شدن کانون های گرد و غبار در شرق و شمال استان است.

منصور شیشه فروش با بیان اینکه کانون های گرد و غبار در کویرهای مرزهای سمنان و شمال اردستان فعال شده است، افزود: وزش تندبادهای لحظه ای سبب خیزش گرد و غبار و نفوذ آن به اکثر مناطق استان بویژه شمال، شرق و مرکز آن شده است که کاهش میدان دید، افزایش غلظت آلاینده ها و کاهش کیفیت هوا را به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه شاخص کیفی هوا در برخی ایستگاه به رنگ قرمز درآمده و در برخی ایستگاه ها تا ۳۰۰ (AQI) نیز رسیده است، خاطرنشان کرد: این شرایط و ماندگاری توده هوا تا فردا وجود دارد اما امید است با تغییرات جوی و وزش باد غربی از بعدازظهر فردا از غلظت آلاینده ها کاسته شود.

شیشه فروش با اشاره به تشکیل کارگروه شرایط اضطرار هوا در صبح امروز گفت: با توجه به شرایط موجود، تصمیم هایی اتخاذ شد از جمله ممنوعیت هرگونه فعالیت منجر به افزایش گرد و غبار مانند تولید مصالح ساختمانی در شمال و شرق اصفهان، ممنوعیت تردد کامیون های حمل مصالح ساختمانی، اعمال کنترل بیشتر پلیس بر تردد خودروهای دودزا و دارای بار آلاینده و کاهش فعالیت کارخانه هایی که بار آلایندگی دارند.

وی همچنین تاکید کرد: مردم به‌ویژه افراد آسیب پذیر و بیماران قلبی ریوی تا جای ممکن از تردد در فضای باز پرهیز کنند و در صورتی‌که ناچار به تردد هستند از ماسک استفاده کنند.

شیشه فروش تصریح کرد: احتمال تشکیل کارگروه شرایط اضطرار هوا در بعدازظهر امروز در اصفهان وجود دارد تا درباره فردا تصمیم گیری شود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۵ روز هوای ناسالم به دلیل گردو غبار در اصفهان داشتیم.

اصفهان دارای کانون های گرد و غبار درون استانی و همچنین در مرز استان های یزد، سمنان، خراسان جنوبی و قم است.

از ۱۰.۷ میلیون هکتار وسعت این استان ۳۰ درصد آن را اراضی بیابانی تشکیل می دهد و ۱۶ کانون گرد و غبار در استان شناسایی شده است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ (AQI) خطرناک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha