۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۳۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85211675
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیل ۸۵۰ میلیارد ریال به کشاورزی خراسان‌شمالی خسارت زد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سیل شنبه(چهارم شهریورماه) جاری ۸۵۰ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی شهرستان‌های اسفراین، راز و جرگلان و مانه و سملقان خسارت زد.

محمدجواد تشکری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سیل روز گذشته موجب تلف شدن ۵۰۰ راس دام در شهرستان‌های اسفراین، مانه و سملقان و راز و جرگلان شد که از این ناحیه بیش از ۵۰ میلیارد ریال به دامپروران استان خسارت وارد شد.

وی سطح خسارت مزارع و باغ های این استان را نیز بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: حدود ۴۰ درصد این اراضی تخریب و بهره برداران بیش از ۸۰۰ میلیون ریال خسارت دیدند.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: جاری شدن سیل بیشتر به کشت بهاره این شهرستان ها و باغ ها خسارت وارد کرده است.

وی یادآور شد: علاوه بر خسارت به اراضی زراعی، باغی و دام به اداوات کشاورزی، زیر ساخت‌ها از جمله سامانه‌های آبیاری نوین، قنات، چاه، جاده بین مزارع و سایر نیز خسارت وارد شده است.

تشکری اظهار کرد: حدود ۱۵۰ دامداری سنتی نیز در این شهرستان ها از ناحیه بارش باران و جاری شدن سیل تخریب شده است.

به گزارش ایرنا، بارش باران، رگبار و رعد و برق از صبح روز گذشته مناطق مختلف خراسان شمالی را دربرگرفت و در برخی مناطق سبب جاری شدن سیل شده است.

بارش باران در شهر بجنورد سبب آبگرفتگی معابر در هسته مرکزی شهر و همچنین سبب قطع شدن برق در پنج روستای منطقه "کهنه جلگه" در شهرستان مانه و سملقان شد.

بلایای طبیعی نظیر سیل، تگرگ و سرمازدگی ۱۱ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به کشاورزان این استان خسارت زد و ۹۷ درصد این خسارت ها مربوط به بخش زراعی و باغی، یک درصد دام و طیور و زنبور عسل و ۲ درصد به بخش های زیربنایی وارد شد.

۳۷ درصد از جمعیت یک میلیون نفری استان خراسان شمالی در بخش کشاورزی فعال هستند و به طور میانگین هر کشاورز استان ۳.۵ هکتار زمین دارد که این وضعیت کشاورزی را برای ۸۲ هزار نفر بهره بردار این بخش به امری میعشتی تبدیل کرده است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنندو از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان نیز ۴۴ درصددر روستاها و مابقی در شهرها سکونت دارند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha