هیات متحده حسینی تربت‌حیدریه، قدیمی‌ترین هیات این خطه است

تربت‌ حیدریه - ایرنا - شهرستان تربت‌حیدریه ۲۲۰ هیات عزاداری شناسنامه‌دار و به ثبت رسیده دارد که قدیم‌ترین آنها هیات متحده حسینی است که توسط جمعی از بازرگانان سرشناس سادات اصفهانی و در راس آنها "حاج سیدحسین بزرگ" بنیان نهاده شده است.

به گزارش ایرنا، در بین شاخصه‌های متنوع و متعدد، شهرستان تربت‌ حیدریه دارای ذخایر غنی معنوی و به طور مشخص هیات‌های عزاداری باسابقه طولانی است که بر اساس گفته یکی از نوادگان حاج سیدحسین، رد پای نخستین عزاداری تاریخ معاصر در منطقه بزرگ تربت‌حیدریه، شامل تربت حیدریه، زاوه، مه ولات و رشتخوار را می‌توان مربوط به عهد قاجار و توسط عده‌ای از سادات اصفهانی در این منطقه دانست.

سیدمحسن حسینی‌نسب سرپرست کنونی هیات

سیدمحسن حسینی‌نسب افزود: هر چند تاریخ برپایی مجالس عشاق اهل بیت(ع) به طور دقیق مشخص نیست، اما آنچه به ما رسیده گواه آن است که حاج سیدحسین (بزرگ) اصفهانی، متدین و از ثروتمندان سرشناس آن دوران، هیات حسینی مرکزی را ایجاد و نخستین مجالس عزاداری را پیش از سال ۱۲۷۰ هجری خورشیدی برپای داشته است.

وی که اکنون سرپرستی این هیات را بر عهده دارد، در خصوص ساختمان هیات گفت: تا سال ۱۳۳۶ آیین مذهبی در منزل دختر حاج سیدحسین بزرگ برگزار می شد اما بعد از مرگ وی، آن منزل بین ورثه تقسیم شد که پس از یکی از اعضای هیات به نام "مرحوم اخوان" زمینی را در نزدیکی آن مکان خریداری و برای ایجاد ساختمان کنونی، وقف هیات کرد.

حسینی‌نسب در ادامه اظهار کرد: بعد از حاج سیدحسین، تنها فرزندش "بی‌بی‌سکینه" عهده‌دار هیات می‌شود که مصادف با ممنوعیت عزاداری در عهد پهلوی یکم است، لذا مردم از پشت‌ بام‌ها وارد منزل وی شده و به عزاداری می‌پرداختند.

هیات متحده حسینی تربت‌حیدریه، قدیمی‌ترین هیات این خطه است

حسینی‌نسب اضافه کرد: این بدان دلیل بود که پاسبان ها گشت‌زنی و از ورود افراد به منزل بی‌بی سکینه جلوگیری می‌کردند، اما وی با پرداخت مبلغی پول از آنان اجازه می‌گرفت که مجالس عزا را در منزل خود برگزار کند.

سرپرست هیات عزاداری متحده حسینی ادامه داد: بی‌بی‌سکینه در روزهای عاشورای آن سال‌ها هر چه به مردهای هیات التماس می‌کرد تا در دسته عزاداری و سینه‌زنی شرکت کنند، اما آنها از ترس ماموران حکومتی، جرات حضور در خیابان را نداشتند.

حسینی‌نسب افزود: بی بی سکینه، به تنهایی پرچمی بر دوش گرفته و "حسین حسین" گویان از بازار سنگفرش وارد خیابان اصلی ‌می شد و البته ماموران جرات درگیری با وی را نداشتند و بدین ترتیب مردهای هیات نیز پشت سر آن مرحومه حرکت کرده و هیات عزاداری را برپا می‌کردند.

وی ادامه داد: بعد از مرگ بی‌بی‌سکینه در راه بازگشت از سفر کربلای معلی، همسرش" حاج سیدمحمد سردسته" تا سال ۱۳۶۴ عهده‌دار امور این هیات شد.

وی افزود: از سال ۱۳۶۴ فرزند آن مرحوم، حاج سیدحسین سردسته مسوولیت این هیات را بر عهده‌ گرفت که تا پایان حیاتش، سال ۱۳۹۱، مجالس عشاق ائمه (ع) را برپا می‌کرد.

هیات متحده حسینی تربت‌حیدریه، قدیمی‌ترین هیات این خطه است

حسینی‌نسب در ادامه اظهار کرد: بعد از فوت آن مرحوم، نیز بنده با همکاری و همراهی برادرانم، هیات را اداره کرده و مجالس دوستداران اهل بیت پیامبر(ص) را برگزار می‌کنیم.

هیات متحده حسینی تربت‌حیدریه، قدیمی‌ترین هیات این خطه است

وی گفت: برپایی دهه نخست محرم، دهه آخر صفر، پنج شب و ظهر شهادت حضرت زهرا(س)، مجلس سوگواری شب شهادت امام حسن عسکری(ع)، آیین سوگواری شب‌های قدر ماه رمضان، آیین ظهر شهادت امام جعفر صادق(ع)، برپایی جشن میلاد امام حسین(ع) و برپایی جشن نیمه شعبان از مهمترین مجالسی است که توسط این هیات برگزار می‌شود.

حجت الاسلام محمدعلی فاطمیان، رییس اداره تبلیغات اسلامی تربت‌حیدریه در خصوص پیشینه تاریخی این هیات به خبرنگار ایرنا گفت: هیات متحده حسینی قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین هیات این خطه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha