۷۰ درصد درآمد دانشگاه آزاد از محل پرداخت شهریه است

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ۷۰ درصد درآمد دانشگاه از محل دریافت شهریه است،‌ توضیح داد: در گذشته ۸۴ درصد درآمد دانشگاه از محل شهریه دانشجویی بود و این عدد در سال گذشته به ۸۱ درصد و امسال به ۷۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدمهدی طهرانچی روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: از سال ۱۳۹۸ سالانه ۱۵۰ هزار نفر رشد دانشجو داشته ایم. سال گذشته جمعیت دانشجویی دانشگاه به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر رسید. برای سال تحصیلی جدید یک میلیون و ۹۰ هزار دانشجو از سال قبل در دانشگاه حضور دارند که با افزوده شدن ۴۰۰ تا ۴۵۰ دانشجوی جدید،‌ بین یک میلیون و ۳۵۰ تا یک میلیون ۴۵۰ نفر پیش بینی می شود.

وی گفت: از تعداد ۱۰۳ هزار دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه های کشور ، ۵۶ هزار نفر آنها مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. ۷۰ رشته کارشناسی ارشد را جابجا کردیم و تعدادی رشته های جدید متناسب با زیست بوم مناطق کشور ایجاد کردیم.

طهرانچی بیان کرد: دانشگاه در چارچوب برنامه پنج ساله حرکت می‌کند که ۲ سال از این برنامه تحول و تعالی را پشت سر گذاشته ایم. در یک دهه اخیر تحولاتی که پیش روی دانشگاه قرار گرفته، در مفاهیم دانشگاهی تحول ایجاد کرده است؛ فناوری‌ها و هوش مصنوعی در تحولات نقش مهمی دارند که به آنها توجه کرده ایم. دانشگاه ها با شکل قدیمی، مرجعیت خود را از دست داده اند و نوع دیگری از آرایش را لازم دارند.

وی در ادامه به منویات رهبر انقلاب درباره میزان دانش آموختگان دانشگاهی طی سال ها اشاره کرد و گفت: از ۱۲ میلیون دانش آموخته بعد از انقلاب، ۷ میلیون در دانشگاه آزاد بوده اند و در گام دوم همسان و الهام گیرنده از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پیش رفته ایم و فضایی را شکل داده ایم که در قالب سه محور دانشگاه تربیت کننده قوه عاقله گسترش دهنده فضای انقلابی، دانشگاه سرآمد و پاسخگو، دانشگاه کارآمد و پایدار از منظر اقتصادی بوده است. 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه ما این است که دانشگاه مبتنی بر زیست بوم پیش برود. اطلس آموزش عالی کشور و حرکت و ماموریت گرایی دانشگاه آزاد از نکات مهم است و اطلس جامع آمایش را به زودی رونمایی می کند.

طهرانچی افزود: در برنامه تحولی ما ایجاد دانشکده های موضوعی مدنظر است. از دانشکده‌های سنتی از ابتدای سال سوم برنامه تحولی وارد دانشکده های موضوع محور می شویم. دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی و مهارت و کارآفرینی ارتقا می یابند و دانشکده فرهنگ و تمدن  جامعه و حکمرانی و هنر و رسانه را طراحی می کنیم.

وی افزود: دروس عمومی و معارف تا دروس هویت بخش و زبان فارسی و دفاع مقدس تحت دانشکده فرهنگ زندگی پیش گرفته می شود. دانشکده های هوش مصنوعی، فیزیک کوانتوم، کار  سلامت و امنیت غذایی نیز ایجاد می شود و در مجموع در راستای تحول هفت دانشکده ایجاد می شود.

طهرانچی ادامه داد: طرح پایش و طرح پویش اشتغال هم مورد تاکید است و دانشجویان را در بدو ورود جذب می کند و در صنعت همزمان با دانشگاه فعالیت می کنند. 

رییس دانشگاه آزاد اظهار داشت: امسال ۵۸.۵ درصد از بودجه ما به حقوق اختصاص می یابد. این درحالی است که در دانشگاه های دولتی تا ۹۰ یا ۱۰۰ درصد بودجه صرف حقوق می شود. حقوق و دستمزد اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از بهمن ماه ۱۳۹۹ تاکنون حدود سه برابر رشد داشته و همزمان کاهش اتکا به شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده است.
 
طهرانچی ادامه داد: شعار ما کارآمدسازی و کیفیت بخشی است و تشکیل معاونت علوم تربیتی در راستای تحقق همین شعار است. ۱۵۰ هزار دانش آموز در ۸۰۰ مدارس سما درس می خوانند و  ذیل دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی فعالیت می کنند. در ۱۵ استان دانشکده های تعلیم و تربیت تشکیل می شود. موضوع کودکستان نیز از نظام تعلیم و تربیت است؛ چرا که به نظام های جدید تربیتی نیاز داریم. ما دنبال یافتن کیفیت تعلیم و تربیت هستیم.

رییس دانشگاه آزاد با بیان اینکه در عرصه فناوری اقدامات مهمی در این دانشگاه رخ داده است، گفت: هفت درصد از بازار بذر هیبرید کشور را در دست داریم و در سال جدید این رقم را به ۳۰ درصد می رسانیم. صندوق پژوهش دانشگاه آزاد نیز ۳۷۴ هزار میلیارد سرمایه دارد که امسال به هزار میلیارد سرمایه می رسد. مأموریت دانشگاه ها صرفا برای ارائه تخصص نیست و تعلیم و  تربیت اجتماعی از دیگر مأموریت های آنها است.

وی با بیان اینکه بودجه سال گذشته دانشگاه آزاد ۱۸.۵ همت بود، گفت: بودجه سال پیش رو دانشگاه با رشد چشمگیر  ۳۲/۹  تا ۳۳ هزار میلیارد تومان در بخش‌های دانشگاه، بیمارستان‌ها، مدارس و شرکت‌ها است که تقدیم هیات امنای دانشگاه می شود.

طهرانچی در ادامه گفت:  میثاق دانشگاه آزاد اسلامی با دانشجویان این است که کم‌فروشی نکرده و هیچ‌گاه مصلحت دانشگاه به مصلحت دانشجو ترجیح داده نمی شود. بنای دانشگاه آزاد اسلامی این است که در حوزه‌های دانش بنیان طوری رفتار کند که مانع مهاجرت دانشجویان نخبه شود و دانشجویان احساس مؤثر بودن در دانشگاه داشته باشند.

وی افزود: دانشگاه محیط علم است و تبرج نقطه مخالف یادگیری است که باید جلوی آن گرفته شود. در دانشگاه آزاد اسلامی با حرکات جریانی که بخواهد مخل یادگیری دانشجویان باشد، قاطعانه رفتار خواهد شد.

رزیس دانشگاه آزاد درباره جذب اعضای هیات علمی این دانشگاه افزود: روند جذب اعضای هیأت علمی ابتدا از طریق فراخوان، در درجه دوم بررسی هیات‌‎های اجرایی جذب استانی و سپس نظر هیأت مرکزی صورت می‌گیرد و هیچ راه دیگری برای جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد.

طهرانچی تاکید کرد: بنای دانشگاه آزاد اسلامی این است که در حوزه‌های دانش بنیان طوری رفتار کند که مانع مهاجرت دانشجویان نخبه شود و دانشجویان احساس مؤثر بودن داشته باشند.

وی درباره جذب رشته های بدون بازار کار نیز گفت: وقتی می گوییم دانشگاه بسترساز اشتغال دانش بنیان است؛ به این معنا که هیچ رشته ای نباشد مگر این که برای آن برنامه اشتغالی داشته باشیم. این موضوع کاملا در حال پیگیری است و با هوشمندی کامل دنبال می شود. 

رییس دانشگاه آزاد درباره در رتبه بندی های علمی جهانی و افت جایگاه برخی دانشگاه ها گفت: بحث جایگاه دانشگاه ها در رتبه بندی جهانی از دو منظر قابل تامل است. در دنیا رهبری جهانی مبتنی بر رهبری علم جهانی است. بنابراین در این عرصه دنیا برنامه هایی را برای خود دارد. رقابت های بین هند و چین و آمریکا و اروپا بحث های جدی است که مشاهده می کنید.

طهرانچی با بیان این که هرکدام از این کشورها نظام رتبه بندی خود را دارند، افزود: نظام رتبه بندی که غرب برای خود مطرح کرده و رتبه بندی دانشگاهی و رتبه بندی مجلات و مقالات را دارد. چین هم برای خود رتبه بندی شانگهای را در مقابل این حرکت انجام داد. 

وی با بیان این که بحث رتبه بندی امری پیچیده است، ادامه داد: اصلی وجود دارد که میزان خروجی های علمی و برون دادهای علم و فناوری به درصد هزینه کشورها و نسبت GDP کشورها بر می گردد. اگر در پزوهش هزینه نکنید مقالات تا یک زمانی می تواند مبتنی بر فعالیت تحصیلات تکمیلی جوابگو باشد. نیازمند هزینه کرد در پژوهش و فناوری هستید. فارغ از نظامات رتبه بندی کشور لازم است در این حوزه فعالیت کند. 

رییس دانشگاه آزاد گفت: متاسفانه علی رغم اینکه اسناد بالا دستی مقرر کردند سه درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) برای پژوهش هزینه شود، اما در دوران دولت قبل فقط 45 صدم هزینه شد. لذا وقتی هشت سال پیاپی در حوزه پژوهش هزینه نکنید به یک باره خروجی ها کاهش پیدا می کند. بنابراین افت دانشگاه ها در پژوهش برای دورانی است که از هزینه در در این حوزه غفلت شد.

طهرانچی درباره جایگاه دانشگاه آزاد در نظام های رتبه بندی گفت: زمانی که می خواستیم در عراق بعد از آمریکا شعبه دانشگاهی تاسیس کنیم وزارت علوم عراق به ما اعلام کرد که باید دانشگاه در رتبه بندی شانگهای رتبه زیر ۱۰۰ داشته باشد.  آنها فکر می کردند دانشگاه های ایران رتبه زیر ۱۰۰ ندارند. بنابراین اسناد خود را در این رابطه را ارائه دادیم که دانشگاه آزاد در رشته مهندسی مکانیک رتبه ۴۷ جهانی را دارد و مهندسی معدن و عمران هم رتبه بین ۷۵ تا ۱۰۰ را در چهار رشته مهندسی دارد که خیلی غافلگیر شدند که در پنج رشته رتبه زیر صد ارایه کردیم. شورای دانشگاه های عراق متشکل از ۳۸ رییس دانشگاه این کشور امضا کردند که دانشگاه آزاد شعبه ای را در عراق ایجاد کند که خوشبختانه با صدور مجوز در حال تاسیس واحد دانشگاهی در این کشور هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره افت دانشگاه آزاد در برخی رتبه بندی های علمی جهانی، گفت: تایمز و کیو اس دانشگاه ها را براساس دادن اطلاعات و  ثبت اطلاعات دانشگاه ها رتبه بندی می کنند و از آنجا که به هیچ وجه علاقه مند نیستیم جزییات اطلاعات درآمدی خود را به این دو موسسه انگلیسی بدهیم، بنابراین اصلا برای قرارگیری دانشگاه آزاد در رتبه بندی تایمز و کیو اس ورود نکرده ایم. فقط یک واحد نجف آباد حضور داشت که تذکر دادیم خارج شود. 

طهرانچی تاکید کرد: اگر در تایمز و کیو اس نیستیم نه به علت این که رتبه نداریم بلکه به علت این که بنا نداریم آمار و  اطلاعات دقیق دانشگاه را به انگلیس بدهیم، اما  با شانگهای تعامل داریم. بنابراین مقوله ورود به نظام رتبه بندی  بخشی از مدیریت فرایندی علم توسط نظام سلطه است. باید هوشیارانه در این زمینه عمل کنیم. بنابراین اگر دانشگاه آزاد در رتبه بندی تایمز و کیو اس نیست به علت این است که ثبت نام نکرده و اطلاعات نداده است.

رییس دانشگاه آزاد درباره میزان افزایش نرخ شهریه در مهر ۱۴۰۲ گفت: نرخ افزایش شهریه ثابت در مهر ۱۴۰۲ بیشتر از سال گذشته نخواهد بود. البته هنوز جلسه هیات امنا برگزار نشده و عدد دقیق هنوز مشخص نیست.

وی درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: این لایحه در حال حاضر در مجلس در حال بررسی است. بعد از حوادث سال گذشته، در دانشگاه آزاد دوشنبه‌ها خانه گفتگو داریم که یکی از این جلسات اخیراً درباره لایحه عفاف و حجاب برگزار شد و درباره این لایحه، نظرات و ملاحظات خود را ارائه داده ایم. محیط دانشگاه باید سالم باشد تا فکر متبلور باشد، دانشگاه محیط هیجانات نیست و محیط تفکر است و برای حفظ حقوق عامه دانشجویان و حق یادگیری در میان دانشجویان با تبرج (خودنمایی) مخالف هستیم. تبرج نقطه مقابل یادگیری است و سعی می کنیم محیط دانشگاه را با گفتگو و تذکر به موقع مدیریت کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha