۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۴۷
کد خبر: 85210366
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شکار هشت راس کل و بز در نوشهر/ عاملان شکار شناسایی شدند

نوشهر - ایرنا - حدود هشت راس کل و بز وحشی در ارتفاعات جنگلی بخش ییلاقی و کوهستانی کجور نوشهر از سوی شکارچیان غیر مجاز بنا به گفته رییس حفاظت محیط زیست این شهرستان شکار شدند.

به گزارش ایرنا، به تازگی فیلمی از لاشه های سلاخی شده گونه های حیات وحش کل و بز در ارتفاعات جنگلی بخش کجور نوشهر در فضای مجازی غرب مازندران منتشر شد که انتشار این فیلم احساسات خیلی از کاربران شبکه های اجتماعی پیام رسان در این منطقه را خدشه دار و نگران کرد.

کامبیز محسن سلطانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این اتفاق روز گذشته در ارتفاعات جنگلی روستای "فیروز آباد " منطقه "پیله کوه " مرز مشترک شهرستان های نوشهر و چالوس رخ داد و در پی گزارش های مردمی و حضور محیط بابان در عرصه با لاشه این شمار کل و بز که در میان آنان تعدادی ماده هم بودند مواجه شدند.

وی اظهار کرد : عاملان شکار این حیوانات که چهار نفر و سابقه دار هم بودند شناسایی شدند که یک نفرشان از سوی محیط بانان حفاظت محیط زیست همراه با لاشه دستگیر و سه نفر دیگر هم متواری شده اند و بنا به حکم مرجع قضایی و در سایه همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی دستگیری این سه نفر از شکارچیان غیر مجاز در منطقه ادامه دارد.

شکار هشت راس کل و بز در نوشهر/ عاملان شکار شناسایی شدند

کمبود نیروی حفاظتی برای صیانت از محیط زیست از چالش هایی است که این نارسایی ها بستر را برای جولان عده ای از افراد شکارچی و فرصت طلب در عرصه های جنگلی غرب مازندران فراهم کرده و بنا به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر از گستره حدود ۲۲۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده زیرپوشش برابر استاندارد باید به ازای هر هزار هکتار یک نیرو حفاظتی فعالیت داشته باشد در حالی که هم اکنون به ازای هر ۵۰ هزار هکتار یا ۶۰ هزار هکتار ۲ نفر فعالیت دارند.
لشکنار، اجو، منجیر، پول، کلیک، صلاح الدین کلا و دشت نظیر مناطقی از شهرستان نوشهر هستند که از محیط بانی برخوردارند.
بخش کجور با جمعیتی دست کم ۱۲ هزار نفر درقالب ۶۴ روستا و دو شهر در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر واقع است.
شهرستان نوشهر با داشتن حدود ۲۲۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و برخورداری از گونه های حیات وحش نظیر مرال، شوکا، کل بز، خرس قهوه ای، پلنگ، قرقاول، کبک دریایی و معمولی در غرب مازندران واقع است. "

کَل و بُز [۲] (Capra aegagrus) گونه‌ای از بز کوهی است. نرها که کَل نامیده می‌شوند شاخ‌های بلند و شمشیر مانندی دارند وگسترهٔ زیستی این پستاندار از اروپا و آسیای صغیر تا آسیای میانه و خاورمیانه را شامل می‌شود. این حیوان جد بز اهلی است و در نتیجه بز اهلی هم از نظر علمی زیرگونه‌ای از کل‌وبز محسوب می‌شود.
شورای عالی محیط زیست جریمه شکار کل بز را برای متخلفان حدود ۱۰۰ میلیون ریال مصوب کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha