آثار موسیقایی مرداد۱۴۰۲؛ «ایران من» تا «باغ صدا»

تهران- ایرنا- آلبوم‌هایی همچون «ایران من»، «به تماشاگه راز»، «آواز رفتن»، «کلام ناتمام» و تک‌آهنگ‌های «باغ صدا»، «نوافن» و «الماس» مردادماه امسال منتشر شدند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، آثار موسیقایی منتشر شده در مردادماه امسال با توجه به همزمانی با ماه‌های محرم و صفر قابل توجه است، هر چند که روند تولید بیشتر آلبوم‌ها مربوط به ماه‌ها و سال‌های گذشته بوده که در مرادماه منتشر شدند.

همچنین تعداد آلبوم‌ها بیشتر به صورت بی‌کلام و در سبک کلاسیک و سنتی ایرانی بوده است، انتشار تک‌آهنگ‌ها توسط خوانندگان شناخته شده در گونه موسیقی پاپ نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است.

در این گزارش به بعضی از آثار موسیقایی منتشر شده در مرادماه امسال می‌پردازیم.

«ایران من»

آلبوم «ایران من» با آهنگسازی پیمان خازنی و خوانندگی علی رستمیان هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی شامل ۶ قطعه؛ ایران من، روز خوش، قصه شیدایی، عاشق زار، آواز همایون و تصنیف دام صیاد در سبک کلاسیک ایرانی است که اشعار آنها از آثار اسماعیل فرزانه، کرامت سعیدی، رهی معیری و کیوان مرتضی هاشمی بهره گرفته شده است.

محمدرضا رستمیان (سنتور)، پدرام فریوسفی (ویولن، ویولا)، حسین اعتمادی (ویولن)، آتنا اشتیاقی (ویولنسل)، علیرضا خورشیدفر (کنترباس)، پیام سوری (پیانو)، پیمان خازنی (تار)، شایان یزدی زاده (تمبک) و امیر متولی (سه‌تار) نوازندگان این اثر هستند.

ضبط، میکس و مسترینگ آلبوم «ایران من» توسط استودیو چهارباغ بانگ انجام و توسط شرکت فرهنگی هنری چهارباغ بانگ با شماره مجوز ۲۳۹۹۲-۱۴۰۲ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

آثار موسیقایی مرداد۱۴۰۲؛ «ایران من» تا «باغ صدا»

«گمشده دل»

آلبوم «گمشده دل» با آهنگسازی سعید هنرمند و خوانندگی مجتبی عسگری شامل ۱۳ قطعه؛ گشایش، جلوه‌ی ناز، وداع، پرده گردانی، گمشده دل، سوز و گداز، زار و حزین، پرده گردانی، حسرت، صنم گریزپا، پرده گردانی، خسروانی و عشق بتان در سبک کلاسیک ایرانی است.

نوازندگان؛ وهاب پردل (سنتور)، حسین شریفیان (نی)، امین میرزایی (کمانچه)، نوا سلیمانی (عود)، محسن شیرانی (تمبک) و سعید هنرمند (تار)، مهدی خدابخش ضبط، میکس و مسترینگ و نیما جمشیدی طراح گرافیک از دیگر هنرمندان این اثر هستند که توسط شرکت شمیم داوودی کهن با شماره مجوز ۳۴۱۱-۱۴۰۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

آثار موسیقایی مرداد۱۴۰۲؛ «ایران من» تا «باغ صدا»

«به تماشاگه راز»

آلبوم بی‌کلام «به تماشاگه راز» بداهه‌نوازی در دستگاه شور با دونوازی تار و تنبک؛ به آهنگسازی و نوازندگی تار محمدرضا عزیزی و همراهی تنبک جلال نقی‌لو منتشر شده است.

این آلبوم شامل هفت قطعه؛ پیش درآمد دشتی – نجوا، چهارمضراب دشتی – پروا، بداهه در شور، ضربی هفت تایی – راز، ضربی – پناه، بداهه در دشتی و رِنگ دشتی – آفتاب در سبک کلاسیک ایرانی است.

مجتبی آخوندی ضبط، حسن خدایی‌نیا میکس و مسترینگ، عبدالرضا کاظمی عکاس و مینو جلفائی طراحی گرافیک از عوامل اجرایی این اثر هستند که توسط شرکت آوای انتظار زنگان با حمایت کانون دلنوازان نغمه چکاوک با شماره مجوز ۱۴۰۲۵۴۹۵- ۳۰۰۰۰۳۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده ست.

آثار موسیقایی مرداد۱۴۰۲؛ «ایران من» تا «باغ صدا»

«مجلس افروز»

آلبوم «مجلس افروز» ردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند در دستگاه شور با نوازندگی تار علی کاظمی شامل ۲۸ قطعه در سبک کلاسیک ایرانی است که با مجوز ۳۲۲۳-۱۴۰۲ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت دیجیتال منتشر شده است.

«آواز رفتن»

آلبوم بی‌کلام «آواز رفتن» با آهنگسازی زنده‌یاد آیدین الفت، تنظیم‌ و میکس و مسترینگ مهران اکرمی شامل پنج قطعه؛ نگینی در زیر خاک، عمر به یغما رفته، فردا، از خاک برای خاک و آواز رفتن در سبک پاپ است. این اثر چهاردهم مرداد، همزمان با دومین سالروز درگذشت آیدین الفت آهنگساز، نوازنده پیانو، مهندس صدا و خواننده فقید منتشر شد.

آیدین الفت (پیانو)، مهران اکرمی (سازهای الکترونیک، پرکاشن و تنظیم برای ارکستر)، علی جعفری پویان، میثم مروستی، تینا جامه گرمی، یگانه حسینی‌نیا، پدرام فریوسفی، مونیکا لران، امین عطایی، رایین نورانی و علیرضا چهره‌قانی (ویولن)، سهراب برهمندی، دانیال جورابچی، علیرضا دریایی، پگاه عبدالله‌زاده، صبا صفوی (ویولا)، کریم قربانی، مجید اسماعیلی، نگار نوراد و مهرداد عالمی (ویولنسل)، زنده‌یاد پورنگ پورشیرازی، هادی اسماعیلی (کنترباس)، آرین قیطاسی (اُبوا)، آنیتا هراتی (قانون)، آرمین قیطاسی (فلوت)، حسن فراهانی (نوازنده ترومپت و فلوگل هورن)، حسین شریفی (ترومبون)، مهسا یوسفی‌نژاد (فرنچ هورن) و پریسا دلفانی (سوپرانو) از نوازندگان و هنرمندان این اثر هستند.

امید نیک بین، رضا عسگرزاده، حامی حقیقی و رامین مظاهری (مهندسی صدا)، کامبیز باقری، ساینا قادری و علیرضا صفرنژاد (عکاسان)، نیما جوان (نگارش و ویرایش متن‌ها)، پگاه چهره پرداز و محیا یعقوبی (کالیگرافی) و آیدا الفت (تهیه‌کننده) از عوامل اجرایی این اثر هستند که توسط مرکز نشر و پخش جوان منتشر شده است.

در توضیح این آلبوم آمده است: «آلبوم آواز رفتن از ساخته‌های آیدین الفت است که وی در کنار همکار و همراهش مهران اکرمی در حال ضبط و تولید آن بود اما آیدین برای سفر شتاب داشت و «آواز رفتن» به همت مهران اکرمی و دوستان آیدین، به سرانجام رسید و اکنون پیش روی شماست.»

آثار موسیقایی مرداد۱۴۰۲؛ «ایران من» تا «باغ صدا»

«برف واژه»

آلبوم «برف واژه» با شعر، آهنگسازی و خوانندگی محمدعلی نجف‌پور، همخوانی زهرا حیدروند و اجرای گروه چکامه شامل هفت قطعه؛ ابری از اندوه، مه آلود، سروز باد، آواز ابر اندود، یکریز می‌بارد، میان باد و مه و سراسر برف می‌بارد در سبک تلفیقی با تقدیم به استاد حسین علیزاده نوازنده پیشکسوت تار و سه‌تار منتشر شده است.

این قطعه‌ها بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ نوشته شدند، بخشی از آن در همان سال‌ها ضبط شده است و بخشی در سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ و سال ۱۴۰۰ میکس و مسترینگ دیجیتال آن توسط نجف‌پور انجام شده است.

محمدعلی نجف‌پور (تار، عود، فضاسازی سازهای آرشه‌ای و سازهای الکترونیک)، سهیل مخبری (کمانچه و قیچک)، امیر شوشتری (سنتور)، کیارش روزبهانی (تار)، آفرین نظری (قانون) و بهروز شریفیان مطلق (دمام، دم دم، جیمبه) نوازندگان این آلبوم هستند که توسط انتشارات آوای ترانه ماندگار جنوب با شماره مجوز ۱۶۳۸-۱۴۰۲ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت دیجیتال منتشر شده است.

ماکان صغیری مدیر اجرایی آلبوم «برف واژه» درباره انتشار این اثر گفت: «برف واژه»، روایتی است خیالی بر پایه بداهه‌نوازی سازی تنها، در بستری از مقام اما با بیانی دستگاهی که ریشه مقامی آن را می‌توان در مقام حجاز و مقام‌های غرب ایران و ریشه دستگاهی آن را در دستگاه همایون و بیشتر گوشه بیداد جست و جو کرد.

صغیری با بیان اینکه این موسیقی را می‌توان در گونه موسیقی‌های آوانگارد جای داد، ‌اظهارداشت: در واقع «برف واژه» شکلی از موسیقی است که از مولفه‌های اصیل و منحصر به فرد یا تلفیق‌های بدیع بهره گرفته و پیشرو به دنبال شکستن مرزها است و فراتر از زمان خود تلقی می‌شود. این اثر آخرین تجربه از مسیر فکری آهنگساز آن است که آغاز آن از تک قطعه زمهریر و بعضی قطعات آلبوم فصل سرد به گونه‌ای دیگر روایت شده بود.

آثار موسیقایی مرداد۱۴۰۲؛ «ایران من» تا «باغ صدا»

«مثلث»

آلبوم موسیقی بی‌کلام «مثلث» با آهنگسازی و دونوازی سروش پورگودرزی و هومن پیمان شامل هفت قطعه؛ مثلث، بابل، نابود، تک درخت، یک نقطه، آفاق و اشتیاق در سبک تلفیقی است که توسط شرکت آوای هنر مهنّا با شماره مجوز ۱۰۵۳۰۴۹۷۷۸۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

پورگودرزی درباره این آلبوم نوشته است: «سه راه، سه گام، برای وجودت وحدت و حیات، از دایره تا مثلث... دستاوردی تازه برای دو آهنگساز با نگاهی متفاوت نسبت به فرم هارمونی تا ملودی پردازی در زمینه موسیقی تلفیقی بوده اما با گذشت زمان و تجربه، وحدتی شکل گرفت که این آلبوم تبدیل به مثلث شد. باشد که گام مفید و کوچکی در این راستا برداشته باشیم. با مهر سروش پورگودرزی تقدیم به صلح، دوستی، آرامش»

آثار موسیقایی مرداد۱۴۰۲؛ «ایران من» تا «باغ صدا»

«کلام ناتمام»

آلبوم بی‌کلام «کلام ناتمام» با آهنگسازی علی ثابت اقدم و میکس و مسترینگ مهدی رمضانی شامل هشت قطعه؛ کلام ناتمام، غم و شادی، روزها، رقص پائیز، نقش و نظر، خیال، شوق پرواز و نقاش است.

نوازندگان؛ میثم مروستی، علی جعفری پویان، علیرضا دریایی، علی ثابت اقدم (ویولن)، میثم مروستی، علیرضا دریایی (ویولا)، کوروش کشاورز و کریم قربانی (ویولنسل)، آرین قیطاسی (اُبوا)، ناصر رحیمی (فلوت)، هومن نامداری، محمدحسین پورمعین (کلارینت)، فرشاد شیخی (هورن)، رضا تاجبخش (پیانو) و مهدی رمضانی (سازهای الکترونیک) و مجید کاشانی طراح گرافیک از دیگر هنرمندان این اثر هستند که طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ ضبط شده است.

آلبوم «کلام ناتمام» توسط استودیو و نشر خورشید با شماره مجوز ۱۴۰۲۲۲۵-۳۰۰۰۳۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

آثار موسیقایی مرداد۱۴۰۲؛ «ایران من» تا «باغ صدا»

«خویشتن شخصی»

آلبوم «خویشتن شخصی» (مینیاتورها) با آهنگسازی و نوازندگی پیانو محمدعلی صلاحی، صدابرداری امید نیک بین، رضا اسدپور و طراح گرافیک مجید کاشانی (استودیو دفتر) در استودیو شهر صدای پارسیان ضبط و منتشر شده است.

درباره معرفی این اثر آمده است: «با شروع همه‌گیری کرونا، حس مرگی زودرس قالب فکری آهنگساز را به سمت نوشتن قطعاتی کوتاه سوق می‌دهد، تا هر چه سریع‌تر تمام ایده‌ها و تکنیک‌های آهنگسازی و نوازندگی خویش را ثبت کند؛ قبل از اینکه به سمت مرگ کشیده شود. این شد که این هفده مینیاتور از شروع بهار ۱۳۹۹ تا تابستان ۱۴۰۱، فضای ذهنی آهنگساز را در دوران همه‌گیری، در چهار اپیزود، به نمایش گذاشته است.

اپیزودهای اول، دوم و سوم قبل از ابتلای آهنگساز به کرونا و اپیزود چهارم بعد از مواجهه وی با این ویروس بوده است.»

آثار موسیقایی مرداد۱۴۰۲؛ «ایران من» تا «باغ صدا»

«قطعاتی برای تکنوازی گیتار فلامنکو»

آلبوم «قطعاتی برای تکنوازی گیتار فلامنکو» با آهنگسازی روزبه آذر شامل ۱۴ قطعه به صورت تصویری در سبک موسیقی ملل است که در قالب اثر آموزشی و پژوهشی برای هنرجویان و نوازندگان سطح متوسط آماده و با شماره مجوز ۹-۱۱-۸۰۲۶۳۹-۰- ۹۷۹ منتشر شده است.

همچنین آلبوم‌های موسیقی «هزارآوا» با آهنگسازی و تنظیم مریم تژده و خوانندگی مجتبی عسگری، «ده رنگ و ضربی برای قیچک» با نوازندگی قیچک نسیم شیرافکن و میکس و مسترینگ علیرضا نکولعل و «مه‌تا» با نوازندگی تار بهاره فیاضی، نوازندگی تمبک گوهرناز مسائلی و میکس و مسترینگ امیر مردانه در سبک کلاسیک ایرانی مردادماه امسال به همت موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شدند.

تک‌آهنگ‌ها

«باغ صدا» با شعری از قیصر امین‌پور، آهنگسازی و تنظیم‌ محمدرضا عقیلی و خوانندگی امیرحسین سمیعی توسط دفتر موسیقی، شعر و سرود سازمان صدا و سیما منتشر شده است.

«قاتل خونسرد» با ترانه‌ای از معین برزه، آهنگسازی بابک زرین، خوانندگی رضا یزدانی، تنظیم‌ بهتاش زرین، حامد حسینی و میکس و مستر مهیار رحیمی متشر شد، این قطعه، تیتراژ سریال «پدر گواردیولا» به کارگردانی سعید نعمت‌الله است.

«نوافن» با ترانه‌ای از مهدی ایوبی، آهنگسازی و خوانندگی رضا صادقی، تنظیم‌ میلاد اقدسی و میکس و مسترینگ فرید ایمانی، «داستان» با ترانه، آهنگسازی و خوانندگی آصف آریا، نوازندگی گیتار آکوستیک امیر دانایی، تنظیم‌ علی تیرداد، میکس و مستر محمد فلاحی و تهیه‌کنندگی علی محمودیان، «الماس» با ترانه و آهنگسازی مهدی منافی، خوانندگی ناصر زینعلی، نوازندگی گیتار آراد یادگارفرد، تنظیم‌، میکس و مسترینگ مجید ملوندی و تهیه‌کنندگی اشکان اروجیان، «جاده» با ترانه‌ای از مسیح عدل ‌پرور، مصطفی اصانلو، آهنگسازی مسیح عدل ‌پرور، خوانندگی مسیح و آرش عدل ‌پرور، تنظیم‌ اشکان محمدیان و تهیه‌کنندگی موسسه آراد مردادماه امسال منتشر شدند.

همچنین قطعه «زیبای من» با آهنگسازی و خوانندگی مجتبی صفارهرندی، تنظیم حسین فاضل و مدیریت هنری مجید فلاح‌پور در سبک تلفیقی منتشر شد، شعر این قطعه به جز دو بیت آغازین و بیت زیبای من از باباطاهر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha