آغاز برگزاری همزمان ۳ آزمون فنی حرفه ای، کاردانی به کارشناسی و وکالت

تهران- ایرنا- آزمون های مقطع کاردانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، کاردانی به کارشناسی ناپیوسته و وکالت قوه قضاییه امروز جمعه سوم شهریورماه به صورت همزمان در کشور برگزار شدند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، آزمون مقطع کاردانی ویژه دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال ۱۴۰۲ ساعت هشت امروز به طور همزمان در ۷۸ شهرستان برگزار شد.

این آزمون در برخی رشته ها برگزار می شود و برخی دیگر از رشته ها نیاز به برگزاری آزمون ندارند. دانشگاه فنی و حرفه ای اعلام کرده است که برای پذیرش در کدرشته های امتحانی: ۱۱ (الکترونیک)، ۱۵ (ساخت و تولید)، ۱۸ (صنایع فلزی)، ۱۹ (تاسیسات مکانیکی)، ۲۰ (صنایع چوب و مبلمان)، ۲۱ (چاپ)، ۲۲ (عمران - ساختمان)، ۲۳ (معماری)، ۲۵ (صنایع شیمیایی)، ۲۶ (صنایع نساجی)، ۲۷ (متالورژی)، ۲۸ (سرامیک)، ۲۹ (معدن)، ۳۰ (علوم دریایی)، ۳۴ (امور اداری)، ۳۵ (تربیت کودک و مدیریت خانواده)، ۳۷ (طراحی و دوخت)، ۳۹ (هنر)، ۴۳ (امور دامی)، ۴۸ (امور زراعی و باغی)، ۵۰ (ماشین های کشاورزی)، ۵۱ (صنایع غذایی)، ۲۳ (هتلداری و گردشگری) ۵۴، (حمل و نقل)، ۵۵ (مکاترونیک) و ۶۰ (انرژی تجدیدپذیر خورشیدی) آزمون برگزار نمی کند و پذیرش دانشجو در این رشته ها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کل دیپلم) انجام می شود.

آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته

متقاضیان رشته های امتحانی با آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۲ نیز صبح امروز در مراکز استان ها و برخی شهرستان ها به رقابت با یکدیگر ‌رداختند.

آغاز برگزاری همزمان ۳ آزمون فنی حرفه ای، کاردانی به کارشناسی و وکالت

برای پذیرش دانشجو در مجموعه های ثبت نامی (۱۰۲) مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، (۱۰۴) مهندسی بهداشت محیط، (۱۰۵) ساخت پروتزهای دندانی، (۱۱۲) مدارک پزشکی، (۱۱۳) هوشبری، (۲۰۲) ایمنی صنعتی، (۲۰۴) برق، (۲۰۷) صنایع چوب و مبلمان، (۲۰۸) صنایع شیمیایی، (۲۱۰) کامپیوتر، (۲۱۱) مواد، (۲۱۳) معدن، (۲۱۵) مکانیک، (۲۱۶) عمران و معماری، (۲۱۸ ) صنایع نساجی، (۲۳۳) ناوبری، (۳۰۱ ) مهندسی آبیاری و منابع طبیعی، (۳۰۶) علوم دامی، (۳۰۷) زراعت و باغبانی، (۳۰۹) شیالت، (۳۱۱) علوم و صنایع غذایی، (۴۰۱) آمار، (۵۰۴) زبان انگلیسی، (۵۱۱) باستان شناسی، (۵۱۲ ) علوم ورزشی، (۵۱۳) تربیت معلم قرآن کریم، (۵۱۴) حسابداری، (۵۱۶ )علوم انتظامی - ویژه برادران، (۵۱۸) مدیریت، (۵۱۹) حقوق، (۶۰۱) طراحی و دوخت پوشاک، (۶۰۲) صنایع دستی، (۶۰۳) مرمت و احیای بناهای تاریخی، (۶۰۴) نوازندگی ساز ایرانی، (۶۰۵) هنرهای تجسمی، آزمون برگزار نخواهد شد و پذیرش دانشجو در این رشته ها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کل مقطع کاردانی) است.

آزمون وکالت قوه قضاییه

همچنین آزمون وکالت قوه قضاییه در سال ۱۴۰۲ همزمان با دو آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته و آزمون مقطع کاردانی دانشگاه فنی و حرفه ای هشت صبح امروز در سراسر کشور آغاز شد و متقاضیان بر سر کسب صندلی های این رشته با یکدیگر به رقابت پرداختند.

آغاز برگزاری همزمان ۳ آزمون فنی حرفه ای، کاردانی به کارشناسی و وکالت

طبق اطلاعیه های جداگانه جهت برگزاری آزمون های مقطع کاردانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، کاردانی به کارشناسی ناپیوسته و وکالت قوه قضاییه، کارت و برگ راهنمای شرکت در آزمون ها از روز سه شنبه ۳۱ مردادماه از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور برای چاپ در دسترس داوطلبان و متقاضیان قرار گرفت.


قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری

ماده ۵ تخلفات و جرایم در این قانون مشتمل بر موارد زیر است:
الف) ارتکاب هرگونه عملی که موجب بی‌نظمی در برگزاری آزمون شود یا همراه داشتن هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار.
ب) ارتکاب هرگونه عمل خلاف مقررات که آزمون داوطلب را از نظر علمی خدشه‌دار سازد از قبیل:
۱. ارائه مدرک یا گواهی مجعول یا تصویر گواهی مجعول برای شرکت در آزمون.
۲. تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست‌اندرکاران آزمون از قبیل عوامل اجرایی و طراحان سؤال برای تخلف در آزمون.
۳. ثبت‌نام در آزمون با هویت مجعول یا شرکت در جلسه آزمون به جای داوطلب اصلی.
ج. استفاده از هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار.
د. کمک به داوطلب خارج از ضوابط برگزاری آزمون برای پاسخ به سؤالات.
ه‍. دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مربوط به داوطلبان یا استفاده غیر مجاز از آنها.
و. هرگونه تغییر غیرمجاز سؤالات، اوراق و پاسخنامه‌های داوطلبان یا سایر مدارک و دفاتر مربوط به آزمون.
ز. افشای سئوالات آزمون یا تلاش در جهت دستیابی و افشای آن یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون به هر نحو.
ح. خرید یا فروش سؤالات آزمون یا پاسخ آنها یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون اعم از اینکه سؤالات یا پاسخ آنها واقعی یا غیرواقعی باشد.

ماده ۶) هیأت‌های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم به مجازات‌های زیر را درباره متخلفان دارند:
الف) درمورد مشمولان بند (الف) ماده (۵): اخطار کتبی با درج در پرونده داوطلب و اعلام به مراجع ذی ربط یا محرومیت از گزینش در آزمون همان سال.
ب) در مورد مشمولان بند (ب) یا بند (ج) ماده (۵): محرومیت از گزینش علمی در آزمون همان سال و ابطال قبولی داوطلب در همان سال و محرومیت از شرکت در آزمون از یک تا ده سال بعد.
تبصره؛ آرای هیأت‌های بدوی جز در مورد مشمولان بند (الف) ماده (۶) این قانون قابل تجدید نظر خواهی در هیأت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات در آزمون‌هاست.

ماده ۷) در مورد مشمولان بندهای (د)، (ه‍)، (و) (ز) و (ح) ماده (۵) هیأت‌های رسیدگی متهم را برای رسیدگی و اعمال جزای نقدی از ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا حبس از یک تا پنج سال یا هر دو مجازات به محاکم دادگستری معرفی می‌کند.

ماده ۸) ارتکاب هر یک از اعمال موضوع ماده (۵) چنانچه در قالب عضویت در یک گروه یا شبکه باشد، موجب تشدید مجازات می‌شود و تشکیل ‌دهنده و سرکرده گروه یا شبکه به حداکثر مجازات محکوم می‌شود. مجازات هر یک از اعضایی که در ارتکاب تخلفات و جرایم فوق دخالتی نداشته باشند حسب مورد حداقل مجازات ذکر شده برای مرتکب است.

ماده ۹) رسیدگی در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها مانع از رسیدگی برابر سایر قوانین جزایی یا رسیدگی در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری یا هیأت‌های انتظامی اعضای هیأت علمی یا کمیته‌های انضباطی دانشجویان نیست و مرتکب علاوه بر مجازات مندرج در مواد (۶) و (۷) این قانون به مجازات مقرر در سایر قوانین و مقررات محکوم می‌شود.

ماده ۱۰) در صورت محکومیت قطعی فردی به یکی از مجازات‌های مندرج در این قانون، به استثنای مجازات مندرج در بند (الف) ماده (۶)، هیات رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها، قبولی وی در آزمون را ابطال می‌نماید. در این صورت مؤسسه آموزشی مربوط از صدور و اعطای هرگونه گواهی یا مدرک به وی خودداری خواهد نمود، و چنانچه گواهی فارغ‌التحصیلی به وی اعطاء شده باشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا وزارت آموزش و پرورش یا دانشگاه آزاد اسلامی ملزم به ابطال آن گواهی هستند.

ماده ۱۱) چنانچه با بررسی‌های فنی و علمی، بین نمرات و رتبه اکتسابی داوطلب و سوابق تحصیلی وی مغایرت‌های غیرمتعارف مشهود و اساسی از قبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش‌دانشگاهی با رتبه و نمره اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد، با تأیید هیأت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها از داوطلب در یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می‌آید. تعیین وضعیت نهایی آزمون این داوطلب، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیأت بدوی است.

ماده ۱۲) هر مؤسسه یا آموزشگاه علمی و آموزشی که برای افزایش آمادگی داوطلبان شرکت در آزمون‌های مورد بحث این قانون فعالیت می‌کند، چنانچه در تخلفات ماده (۵) مشارکت داشته باشد، مجوز تأسیس آن لغو می‌شود و مدیران مسئول آنها، علاوه بر محرومیت دائمی از تأسیس و اداره این گونه مراکز، به مجازات‌های پیش‌بینی شده در این قانون و سایر قوانین محکوم می‌شوند، و چنانچه مؤسسه یا آموزشگاه فاقد مجوز باشد، مجازات مدیران مسئول آنها حداکثر مجازات مندرج در ماده (۶) است.
تبصره؛ در مورد آموزشگاه‌هایی که فاقد مجوز باشند علاوه بر اقدام مراجع قانونی ذی‌ربط مدعی‌العلوم نیز می‌تواند رأساً نسبت به اعلام جرم و پیگیری تخلفات آنان اقدام کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha