بریکس: عضویت ۶ کشور جدید از اول ژانویه اعمال می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری آفریقای جنوبی و از رهبران گروه "بریکس" با اشاره به استقبال این نهاد از عضویت ۶ کشور جمهوری اسلامی ایران، آرژانتین، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، گفت: عضویت [این کشورها] از اول ژانویه ۲۰۲۴ اعمال می‌شود و با این اجلاس بریکس فصل جدیدی را آغاز می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه لو فیگارو، "سیریل رامافوزا" امروز (پنجشنبه) در یک نشست خبری در ژوهانسبورگ اضافه کرد: ایران، آرژانتین، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به گروه کشورهای نوظهوری پیوستند که می‌خواهند در جهان نفوذ پیدا کنند.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی اضافه کرد: با این اجلاس، بریکس فصل جدیدی را آغاز می‌کند.

بر اساس این گزارش، یک روز قبل، دولت آفریقای جنوبی اعلام کرده بود که همه کشورهای عضو [بریکس] بر روی اصل توسعه توافق کرده‌اند.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز ضمن استقبال از این رویکرد، این راهبرد را یک گام رو به جلو و مثبت ارزیابی کرد.

نالدی پاندور افزود: ما سندی را تصویب کرده‌ایم که دستورالعمل‌ها، اصول و فرآیندهای بازنگری را برای کشورهایی که مایل به عضویت در بریکس هستند، تعریف می‌کند.

لو فیگارو یادآوری می‌کند که حدود ۴۰ کشور برای عضویت در بریکس درخواست داده یا ابراز علاقه کرده بودند.

به گفته رهبران بریکس که یک چهارم ثروت جهان را تولید می‌کند و ۴۲ درصد از جمعیت جهان را گرد هم می‌آورد، این شور و شوق نشان دهنده نفوذ روزافزون کشورهای نوظهور در صحنه جهانی است.

بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب «بریکس» از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا دوم شهریورماه جاری (امروز) در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ آفریقای ادامه دارد.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

مهم‌ترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده که به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه - یکم شهریور - در صدر هیأتی سیاسی در نخستین سفر رسمی و به‌منظور حضور در نشست سران کشورهای عضو «بریکس»، به دعوت «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی عازم ژوهانسبورگ شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha