مصرف برق در ایران ۲.۵ برابر متوسط مصرف جهانی است + فیلم

یزد- ایرنا- رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: مصرف انرژی برق در ایران دو و نیم برابر متوسط مصرف جهانی است که باید برای حل مشکل اقدام لازم انجام شود.

به گزارش ایرنا، " میر سامان پیشوایی "روز چهارشنبه در همایش رویداد نوآوری و بهره وری در حوزه برق در یزد با بیان اینکه شرایط بدی در مصرف انرژی در کشور وجود دارد افزود: در شاخص شدت مصرف انرژی بی‌رقیب هستیم که وجود ماشین‌آلات فرسوده یکی از عوامل افزایش مصرف انرژی بر تولید و از دلایل عدم بهره‌وری در ایران است.

وی با بیان اینکه در طول برنامه ششم توسعه قرار بود به رشد اقتصادی ۲.۸ درصدی از محل بهره وری برسیم ادامه داد: در نهایت کشور به رشد ۰/۰۴ درصدی در این شاخص دست یافت و این در حالی است که شاخص رشد اقتصادی سه سال اخیر بهتر شده و نشان امیدواری است ولی نسبت به رقبای خارجی فاصله زیاد داریم.

مصرف برق در ایران ۲.۵ برابر متوسط مصرف جهانی است + فیلم

پیشوایی رشد اقتصاد و بهره‌وری برخی از کشورهای دنیا را حاصل رشد منطقی طی سال‌های گذشته ذکر کرد و گفت: دستیابی به این رشد نیازمند تلاش است و به همکاری شرکت‌های دانش بنیان و همچنین فعالیت و همراهی نخبگان و متولیان امر نیاز است.

وی با بیان اینکه بهره‌وری نیروی کار و کل عوامل دیگر تولید در سال گذشته در کشور دارای رشد بود گفت: ۲ بخش نفت و گاز با ارزش افزوده ۹ درصد و صنعت و معدن را می‌توان به عنوان بخش‌های موفق در بهره‌وری ذکر کرد ولی در حوزه ساختمان رشد خوبی نداشته‌ است.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به اینکه نپرداختن به مقوله مهم بهره‌وری در بلندمدت بحران‌ زاست گفت: در ۵۰ سال گذشته متوسط رشد بهره‌وری کشور صفر بوده و در دولت دوازدهم رشد کل عوامل تولید منفی ۶/. بود و ۲ سال اول دولت سیزدهم رشد بهره‌وری ۳.۶ مثبت شد، ولی سه سال باید ادامه پیدا کند تا نتیجه آن را مردم لمس کنند.

پیشوایی بیان کرد: نقش سازمان ملی بهره‌وری در اصل تنظیم‌گر برای ارجاع وظایف، نظارت و تشویق و تنبیه در حوزه بهره‌وری است و در استان‌ها، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نقش متولی و تنظیم‌گر حوزه بهره‌وری را بر عهده دارد.

وی به وضعیت بهره‌وری کشور اشاره کرد و افزود: مدلی با عنوان مدل خدمت محور بهره‌وری در دستگاه اجرایی تعریف شده که در آن وظایف هر دستگاه اجرایی در حوزه بهره‌وری مشخص و با شاخص‌های کارایی و اثربخشی و مبتنی بر سند آمایش وضعیت بهره‌وری هر استان سنجیده می‌شود.

وی با بیان اینکه باید برای پیشگیری از مصرف انرژی و استفاده درست از آنها اقدام شود گفت: باید در یزد برای بهینه سازی مصرف انرژی در برخی بخش‌ها مثل کوره‌ها، کولرها و گلخانه‌ها و سایر موارد اقدام لازم انجام شود.

این مسئول بیان کرد: هدف دولت مردمی سیزدهم جلب همکاری همه بخش‌ها و همکاری شرکت‌های دانش بنیان است و از طرح ها حمایت می‌شود.

پیشوایی بیان کرد: برای مصرف درست انرژی راهی جز استفاده از روش‌ها و ایده‌های جدید در کشور نیستیم و همکاری بخش‌های مختلف مورد نیاز است؛ سازمان ملی بهره‌وری از تمامی طرح ها نو و راهگشا در راستای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور به جد حمایت و همراهی دارد.

رییس سازمان ملی بهره وری بیان کرد: مشروعیت بخشی به ایده‌های نو در کشور یک مشکل است ولی باید دستگاه های اجرایی از آنها بیش از گذشته حمایت کنند.

پیشوایی بیان کرد: دولت سیزدهم از طرح ها و ایده‌های مختلف توسط نخبگان و شرکت‌های دانش بینان برای رسیدن به اهداف و بهره‌وری بیشتر در بخش‌های مختلف حمایت می‌کند.

در این نشست مسایل مرتبط با راه‌های بهینه سازی مصرف انرژی برق در استان یزد مورد بررسی قرار گرفت.

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و جزو استان‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha