به گزارش خبرنگار ایرنا ، مهدی رمضانی روز چهارشنبه در اختتامیه دوره آموزش تابستانی کتابداران منتخب کشور در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موفقیتهای کتابخانههای عمومی کشور از برکت هدایت امام (ره)، خون شهدا و صبوری مردم در برابر هجمهها و توطئههای دشمنان است و کتابداران باید به خدمت در چنین فضا و جایگاهی افتخار کنند.
دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی ادامه با اشاره به حضور ۱۰۰ کتابدار در دوره آموزشی سه روزه کتابداران منتخب کشور داد: نظام و تقویم آموزشی کتابداران کشور به همه کتابخانههای عمومی ابلاغ شده است و این دورههای آموزشی ادامه خواهد داشت.
رمضانی تشریح کرد: به تبع تحولات جامعه و تغییراتی که در حوزه نیازهای بشر صورت میگیرد، نوع و نحوه خدمترسانی در کتابخانهها باید متحول شود و نیازسنجی در این زمینه از اهمیت فوقالعاده برخوردار است.
وی افزود: بخشی از حوادثی که در سال گذشته در کشور رخ داد و دشمن بر روی آن سوار شد و بر ما فشار وارد کرد، ناشی از عدم شناخت نسبت به نسل جدید بود و باید پذیرفت که این نسل، دامنه فکری و لغوی متفاوتی دارد.
دبیرکل کتابخانههای کشور با بیان اینکه رواج سریالها و موسیقی کرهای باعث شده زبان کرده ای یکی از پرطرفدارترین زبانها در کشور باشد، گفت: ترویج یک محصول هنری و فکری سبب بروز تغییراتی در مخاطبان میشود و کتابخانههای عمومی نیز در این راستا باید آگاهانه خدمات ارائه کنند.
رمضانی تاکید کرد: کتابخانهها نباید کتاب محور باشند، بلکه باید خدمت محور عمل کنند و در مرحله نخست تحول خدماترسانی در این نهاد، نسل جدید کتابخانههای عمومی را در مشهد راهاندازی کردیم و در ادامه با بازپروری کتابخانههای عمومی کشور برای تحول در عرصه خدمات رسانی تلاش و برنامهریزی میکنیم.
فعالیت کتابخانهها منطبق با نیازهای مناطق مربوطه باشد
دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی گفت: فعالیت کتابخانهها در مناطق جغرافیایی متنوع باید منطبق بر موقعیت و نیازهای مردم آن مناطق باشد و در طرح جدید فعالیت کتابداران، همکاران باید در نتایج اداری و مالی فعالیتهای خود و سود یا زیان حاصله سهیم و شریک باشند.
رمضانی ادامه داد: در بازدیدهایی که از استانهای مختلف داشتم، برخی کتابداران در کنار انجام وظایف قانونی به حصیربافی، عروسک سازی و کارهای دیگر میپرداختند و این ظرفیت باید تقویت شود و هر اقدامی که سبب تردد بیشتر مردم به کتابخانهها شود برای ما یک فرصت است.
وی افزود: گاهی کتابداران باید مطالبهگر و برطرف کننده پارهای از مشکلات مناطق خدمتی خود باشند و رسالت کتابخانههای عمومی فقط در ارائه کتاب و مهیا کردن فضای مطالعه یا قرائتخانه خلاصه نمیشود.
بین کتابخانه و کسب و کار در برخی استانها ارتباط برقرار شده است
سیدباقر میرعبداللهی ، معاون برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانههای عمومی هم در این آئین گفت: خدمت، مقولهای فراتر از وظیفه است و خدماترسانی در کتابخانهها باید از دایره قفسه و کتاب فراتر باشد.
وی با بیان اینکه در برخی استانها بین کتابخانهها و کسب و کارها ارتباط برقرار شده است، افزود: خدمت، رابطه وسیعی با جامعه دارد و ما نیز باید با شتاب و رشد فزاینده اجتماعی و نیازهای جامعه هماهنگ باشیم و از آموزش عقب نمانیم چرا که آموزش، فرایند پایان ناپذیری دارد و یادگیری، بعد از آموزش رخ میدهد.
پروانه رضاقلیزاده ، مدیرکل کتابخانههای عمومی استان اردبیل هم در این برنامه، آموزش را برای مدیران و کتابداران کتابخانهها ضروری دانست و از اعتماد نهاد کتابخانههای عمومی کشور برای برگزاری دوره آموزش سه روزه کتابداران منتخب کشور در اردبیل قدردانی کرد.
نظر شما