ابَربندر ساخت چین در پرو، دروازه صادرات آمریکای جنوبی به آسیا

تهران- ایرنا- ابَربندر ساخت چین در سواحل پرو نه تنها «دروازه» صادرات محصولات کشاورزی به بازار بزرگ آسیا خواهد بود، بلکه به پایانه‌ مرکزی و منطقه‌ای آمریکای جنوبی تبدیل خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، بندر بزرگ ساخته شده توسط چین در بندر چانکای (Chancay) واقع در ۶۰ کیلومتری شمال لیما (پایتخت) در کشور پرو، دروازه صادرات محصولات کشاورزی این کشور به آسیا خواهد بود.

ماریو دِ لاس کاساس (Mario de las Casas) مدیر امور شرکت چینی (Cosco Shipping) سازنده بندر چانکای گفت: پرو با کشورهای آسیایی قراردادهای تجارت آزاد دارد، اما نمی‌تواند سرمایه‌گذاری آن‌ها را جذب کند، زیرا محصولات کشاورزی، فاسدشدنی هستند و به آسیا نمی‌رسند.

در حال حاضر محموله های پرو به چین از طریق سایر بنادر حدود ۴۵ روز طول می کشد، اما با افتتاح بندر چانکای، این زمان به ۱۰ روز کاهش می یابد.

این بندر توسط دو شرکت Cosco و Prouvian Volcan ساخته شده است که ۴۰ درصد از سهام این پروژه را با سرمایه‌گذاری اولیه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری برای داشتن چهار اسکله برای کشتی‌های با ۱۸ هزار کانتینر در مرحله اولیه در اختیار دارد.

کانتینرهایی که به بندر می‌رسند از طریق یک تونل ۱.۸ کیلومتری که در زیر بزرگراه پان آمریکایی و بخشی از منطقه چانکای ساخته شده است، تخلیه و به یک منطقه لجستیک ارسال می‌شوند.

شرکت چینی انتظار دارد که راه‌اندازی بندر چانکای، محرکی برای سایر پروژه‌های زیرساختی بزرگ در سواحل پرو، مانند بزرگراه‌ها باشد و همچنین به یک نقطه تلاقی لجستیک منطقه‌ای در آمریکای جنوبی تبدیل شود.

کاساس تاکید کرد: این اولین بندر در آمریکای جنوبی خواهد بود که کشتی های ۱۸ تا ۲۴ هزار کانتینر را می‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تجار برزیلی نیز به صادرات محصولات خود به آسیا از طریق این بندر بزرگ، ابراز علاقه کرده‌اند. بندر چانکای نه تنها محصولات برزیل را به بازار غول پیکر آسیا منتقل خواهد کرد، هزینه‌های عرضه را نیز بسیار کاهش خواهد داد.

این شرکت چینی قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۴، مرحله نخست ساخت بندر را تکمیل کند. انتظار می‌رود بندر چانکای به یک پایانه مرکزی در اقیانوس آرام جنوبی تبدیل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha