رکورد دولت سیزدهم در ثبت بیشترین اشتغال و کمترین نرخ بیکاری ۲ دهه اخیر

تهران- ایرنا- دولت سیزدهم با وعده ایجاد اشتغال یک میلیون نفری به صورت سالانه آغاز به کار کرد که با گذشت ۲ سال از عمر این دولت آمارهای مراکز رسمی و سامانه رصد اشتغال نشانگر ثبت یک میلیون و ۹۷۰ هزار نفری و کاهش نرخ بیکاری در ۲ دهه اخیر است.

به گزارش ایرنا، طبق آخرین اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سامانه رصد اشتغال نوید ثبت یک میلیون و ۹۷۰ هزار نفری را می دهد که با همت دستگاه های متولی این رقم اشتغال، راستی آزمایی و صحت سنجی شده است.

سامانه ملی رصد اشتغال برای اولین بار در دولت سیزدهم به روز رسانی شد طبق این سامانه هر گونه خدماتی که دستگاه های مختلف از جمله صدور مجوز، تسهیلات، مشاوره و سایر موارد که به متقاضیان در این سامانه ارائه می‌ کنند ثبت و قابلیت رصد دارد.

این سامانه که یکی از سیاست های زیست بوم ملی اشتغال در هماهنگی دستگاه ها در زمینه تسهیل گری برای ایجاد اشتغال بود منجر به گزارش شفافی از وضعیت اشتغال در کشور و شناسایی نقاط ضعف استان ها در تخصیص تسهیلات و اشتغال آفرینی است.

اطلاعات این سامانه به عنوان یک بانک اطلاعاتی باعث می شود تا دستگاه ها به‌صورت هماهنگ و یکپارچه و با پرهیز از موازی‌کاری به مردم خدمات ارائه کنند. همه دستگاه های اجرایی با وارد کردن اطلاعات شاغلین خود در سطح استانی و شهرستانی در این سامانه، یک پایگاه اطلاعاتی جامع را برای هدف‌گذاری دولت به وجود آورده اند.

بیش از ۲۱ هزار کاربر از وزارتخانه ها و نهادهای مختلف در سامانه فعالیت می‌کنند و دسترسی به اطلاعات افراد جویای کار دارند تا بتوانند با تسهیل گری به چرخه رونق اشتغال کمک کنند.

در این سامانه اطلاعات افراد شاغل بر اساس خود اشتغالی، اشتغال زایی حقیقی و حقوقی، اشتغال دولتی و غیر دولتی و در قسمت های مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی ثبت می شود و قابلیت راستی آزمایی را در سه مرحله نظارت دارد در مرحله اول از سوی وزارت کار پیامکی جهت مراجعه به سامانه استعلام شغلی برای مشاهده داده ثبت شده مجری ارسال می‌ شود ودر مرحله دوم تماس و در مرحله سوم نظارت به‌صورت حضوری انجام می‌شود.

همچنین بعد از ثبت اشتغالزایی، نظارت میدانی برای پیگیری نحوه هزینه‌کرد تسهیلات پرداختی و جلوگیری از انحراف در مصرف آن با هدف اشتغال‌زایی واقعی از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با همکاری بانک‌های عامل و وزارا تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می گیرد.

رکورد دولت سیزدهم در ثبت بیشترین اشتغال و کمترین نرخ بیکاری ۲ دهه اخیر

تایید کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال از مرکز آمار ایران

طبق گزارش مراکز رسمی که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده، در سه ماه اول امسال نرخ بیکاری اعلام شد، در حالی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کمتر شد که رکورد تازه‌ای نیز بر جای گذاشت، این نرخ کمترین، نرخ بیکاری بهاری در ۲۲ سال اخیر گزارش شده است.

نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۹.۲ درصد به ۸.۲ درصد رسیده است همچنین نرخ مشارکت اقتصادی کشور در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته با افزایش ۰.۳ درصدی به ۴۱.۲ درصد رسید یعنی در این فصل بیش از ۴۹۲ هزار نفر تمایل به یافتن کار داشتند و به جمعیت فعال کشور اضافه شدند.

در فصل بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته نرخ اشتغال کل کشور با ۰.۷ درصد افزایش به ۳۷.۸ درصد رسیده است. در این بازه زمانی بیش از ۷۲۸ هزار نفر به شاغلان کشور افزوده شده است. به عبارتی ۷۲۸ هزار اشتغال خالص در بهار سال ۱۴۰۱ ایجاد شده است.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، بیکاری جوانان در بهار امسال نسبت به سال ۱۴۰۱ نیز با کاهش مواجه شده و از ۲۴ درصد به ۲۱.۶ درصد رسیده است. در این بازه زمانی، ۲.۴ درصد نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله کاهش یافته است. همچنین نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز با کاهش ۱.۱ درصدی مواجه شد و به ۱۲.۱ درصد رسید.

روند کاهشی نرخ بیکاری در ۲۴ استان و افزایش اشتغال در ۲۱ استان

همچنین نرخ بیکاری در برخی استان‌ها بسیار پایین‌تر از متوسط کشوری است و برخی استان‌ها هم بالاتر از این نرخ است. در مجموع بین ۳۱ استان کشور، نرخ بیکاری در ۲۴ استان تک‌رقمی و ۷ استان دو رقمی است.

طبق نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار بهار ۱۴۰۲، نشان داد که نرخ اشتغال در ۲۱ استان افزایشی و در یک استان ثابت ماند.

دولت سیزدهم با رونمایی از زیست‌بوم اشتغال کشور با هدف ایجاد سالانه بیش از یک میلیون شغل در اولین جلسه شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰، با حضور شخص رئیس جمهور به دنبال تحقق وعده ها بود که با ارتقای زیرساخت ها، احیای کارگاه ها و کارخانه های نیمه فعال و تعطیل، چرخ اقتصاد بر روی ریل قرار گیرد.

بر این اساس انواع خدمات با هماهنگی و همکاری همه جانبه دستگاه‌های متولی در زیست بوم ملی اشتغال از جمله صدور مجوزها، تامین مالی و تسهیلات، فناوری، زیرساخت و تجهیزات دیده شد تا با افزایش آمار اشتغال، شاهد روند نزولی نرخ بیکاری باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha