۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85206780
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس بانک‌ توسعه جدید: برای کاهش وابستگی به دلار تلاش می‌کنیم

تهران-ایرنا- رئیس "بانک توسعه جدید" (NDB) گروه قدرت‌های اقتصادی نوظهور موسوم به "بریکس" گفت: این بانک قصد دارد به عنوان بخشی از طرح کاهش وابستگی به دلار و گسترش یک نظم مالی بین المللی چندقطبی، وام‌دهی به ارزهای رایج در آفریقای جنوبی و برزیل را آغاز کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، دیلما روسف رئیس جمهوری پیشین برزیل که ریاست بانک توسعه جدید را بر عهده دارد، اظهار داشت: وام دهنده مستقر در شانگهای در حال بررسی درخواست عضویت حدود ۱۵ کشور است و احتمال می رود پذیرش چهار یا پنج کشور را تایید کند.

وی از ذکر نام کشورها خودداری کرد، اما افزود که برای بانک توسعه بریکس، تنوع بخشی به نمایندگی جغرافیایی خود در اولویت است.

روسف در مصاحبه با فایننشال تایمز افزود، ما انتظار داریم ماه جاری حدود هشت تا ۱۰ میلیارد دلار وام بدهیم. هدف ما این است که حدود ۳۰ درصد از وام ها به ارز محلی باشد.

وی اظهار داشت: بانک توسعه جدید، مجوز وام دهی به راند (واحد پول آفریقای جنوبی) را در این کشور آغاز کرده و همین کار را در برزیل انجام خواهد داد. ما تلاش می کنیم سواپ ارزی انجام دهیم یا مجوز بدهی صادر کنیم.

فایننشال تایمز نوشت: گسترش وام دهی به ارزهای محلی، از اهداف گسترده تر مورد توافق اعضای بریکس برای تشویق به استفاده از گزینه های جایگزین دلار در معاملات مالی و تجاری است.

کشورهای بریکس متشکل از برزیل، روسیه، چین و آفریقای جنوبی، بانک توسعه جدید را در سال ۲۰۱۵ به عنوان جایگزین نهادهای مالی تحت سلطه آمریکا همچون صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی تاسیس کردند.

این بانک ۳۳ میلیارد دلار برای پروژه های توسعه پایدار و زیرساخت ها وام داده و کشورهای غیر عضو بریکس همچون مصر، بنگلادش و امارات را به عنوان اعضای اضافی این گروه پذیرفته است. اروگوئه نیز در مراحل پایانی ورود به این گروه است.

روسف گفت: اعطای وام به ارز محلی به وام گیرندگان در کشورهای عضو این امکان را می دهد تا از ریسک نرخ ارز و تغییرات در نرخ های بهره آمریکا اجتناب کنند. ارزهای محلی جایگزین دلار نیستند. آنها جایگزین یک سیستم هستند؛ سیستمی که تاکنون تک قطبی بوده است و اکنون قرار است با یک سیستم چند قطبی جایگزین شود.

رئیس بانک‌ توسعه جدید: برای کاهش وابستگی به دلار تلاش می‌کنیم

رئیس بانک توسعه جدید گفت: این گروه تلاش کرده با اجتناب از تنظیم فهرستی از شروط سیاسی در وام دهی، خود را از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول متمایز کند. اغلب وام ها به شرط اجرای برخی سیاست ها اعطا می شوند. ما به سیاست هر کشوری احترام می گذاریم.

بر اساس این گزارش، بانک توسعه جدید به رغم اهداف خود برای ارائه جایگزین نظم مالی مستقر در آمریکا، مجبور شد کلیه عملیات خود در روسیه، کشور عضو خود را به تعلیق درآورد که این رویکد به دلیل نگرانی از قرار گرفتن در معرض تحریم ها و قطع ارتباط آن با نظام بین المللی مالی است.

روسف در این زمینه گفت: نمی توان وجود یک نظام مالی بین المللی را انکار کرد، باید با آن زندگی کرد.

فیچ ریتینگز شرکت رتبه بندی آمریکا، رتبه بدهی بانک توسعه بریکس را به بهانه عضویت روسیه در آن از AA+ به AA کاهش داد و عنوان کرد این بانک ممکن است برای انتشار اوراق قرضه بلند مدت در بازارهای سرمایه آمریکا با چالش هایی مواجه شود.

این شرکت مدعی شد که این تصمیم به دلیل خطرات اعتبار این گروه در ارتباط با سهم روسیه در سرمایه آن است که در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۹.۴ درصد از سرمایه آن را تشکیل می داد.

فیچ بعد از این که بانک توسعه موفق شد اوراق قرضه سبز به ارزش ۱.۲۵ میلیارد دلار را صادر کند چشم انداز این بانک را در ماه مه با ثبات اعلام کرد اما رتبه آن را به AA+ باز نگرداند.

اوراق قرضه سبز که قدمت آن‌ها به دهه اول قرن بیست و یکم بازمی‌گردد، گاهی اوقات به عنوان اوراق قرضه اقلیمی نیز شناخته می‌شود. اوراق قرضه اقلیمی به طور خاص پروژه‌هایی را تأمین مالی می‌کنند که انتشار گازهای کربنی یا اثرات تغییرات آب و هوایی را کاهش می‌دهند اما اوراق قرضه سبز دسته وسیع‌تری از ابزارهای مرتبط با پروژه‌های دارای تاثیر مثبت بر محیط‌زیست را نشان می دهد.

روسف بر این باور است که بانک توسعه جدید فرصت کافی برای رشد دارد. این بانک که هفت سال از تاسیس آن می گذرد جزو جدیدترین بانک های توسعه در جهان است.

وی افزود ما به بانکی مهم در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور تبدیل خواهیم شد و تمرکز ما بر این است که به بانکی تبدیل شویم که کشورهای در حال توسعه برای خود ایجاد کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha