موافقت آمریکا با فروش بالگردهای آپاچی به لهستان

تهران- ایرنا- دولت ایالات متحده روز دوشنبه با فروش ۱۲ میلیارد دلاری بالگردهای تهاجمی آپاچی به لهستان موافقت کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از فرانس ۲۴، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، موافقت خود با فروش ۹۶ بالگرد تهاجمی آپاچی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار توسط شرکت بوئینگ به لهستان را اعلام کرد.

ورشو سال گذشته به دلیل افزایش تنش و نگرانی در منطقه ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، تصمیم گرفت ناوگان پیر بالگردهای دوران شوروی خود را با بالگردهای تهاجمی آپاچی AH-۶۴E جایگزین کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: فروش بالگردهای آپاچی، توانایی لهستان برای مقابله با تهدیدات حال حاضر و آینده را با افزایش توان رزمی قابل توجهی که قادر به بازدارندگی دشمنان و مشارکت در عملیات ناتو است، بهبود می‌بخشد.

ماریوش بلاشاک وزیر دفاع لهستان با تائید خبر موافقت واشنگتن با فروش بالگردهای تهاجمی آپاچی به ورشو، اعلام کرد: تا زمانی که مراحل ساخت و تحویل بالگردهای خریداری شده از شرکت بوئینگ نهایی شود، ارتش آمریکا از منابع خود بالگردهای آپاچی مورد نیاز را در اختیار ارتش لهستان قرار خواهد داد.

به نوشته فرانس ۲۴، لهستان به شدت از تلاش‌های تحت رهبری ایالات متحده برای حمایت از اوکراین در برابر حمله روسیه پشتیبانی می‌کند و بخش بزرگی از میلیاردها دلار تسلیحات آمریکایی که در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد از طریق مرز لهستان وارد این کشور می‌شود.

لهستان در ماه ژانویه اعلام کرد که قصد دارد ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال جاری میلادی برای امور دفاعی هزینه کند یعنی ۲ برابر رقم ۲ درصدی که ناتو اعضای خود را ملزم به رعایت آن کرده است.

در همین راستا، ورشو در ماه ژوئن اولین سری از تانک‌های آبرامز را به عنوان بخشی از قرارداد ۱.۴ میلیارد دلاری خود برای خرید خودروهای جنگی از ایالات متحده دریافت کرد.

این در حالی است که سال گذشته میلادی نیز ورشو ۲۵۰ تانک مدرن‌تر سری M۱A۲ آبرامز را از آمریکا خریداری کرده بود که انتظار می‌رود تانک‌های مذکور در اواخر سال ۲۰۲۴ به لهستان به عنوان اولین کشور خارجی که مالکیت این سری از تانک‌های آبرامز را به دست می‌آورد، تحویل داده شود.

جنگ اوکراین روابط بین ایالات متحده و لهستان را مستحکم کرده به نحوی که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا از لهستان به عنوان نیرویی برای ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در اروپا یاد شده است.

کنگره ایالات متحده این حق را دارد که قرارداد فروش بالگردهای آپاچی به لهستان را بررسی کرده و حتی آن را مسدود کند اما انتظار نمی‌رود مخالفتی با این قرارداد داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha