بی‌اعتمادی به استعدادهای بومی بسکتبال گرگان؛ ضعف پنهان‌شده پشت قهرمانی‌های متوالی

گرگان- ایرنا- شهرداری گرگان نامی قابل احترام و اتکا در بسکتبال کشور به شمار می‌رود که با قهرمانی سال‌های اخیرش، بیش از گذشته برای خود در جمع برترین‌های این رشته جایی محکم و ماندگار پیدا کرده اما نبود بازیکن بومی در ترکیب تیم و کم‌توجهی به موضوع مهم «استعدادیابی و ستاره‌سازی» گلایه اصلی و همیشگی دوستداران این تیم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا شهرداری گرگان با وجود بالانشینی مستمر در لیگ سال‌های اخیر هنوز نتوانسته درهای خود را به روز بازیکنان بومی گلستان باز کند و معدود استعدادهای این استان را هم با بی‌مهری به سمت حضور در تیم استان‌های دیگر سوق داده است.

هزینه بالای تیمداری در لیگ برتر هواداران بسکتبال گرگان را با این پرسش مواجه کرده است که چرا نباید بخشی از این اعتبارات صرف استعدادیابی شودتا اندک اندک فرصت بازی در لیگ برتر به ستاره‌های بومی داده شده و آنان در استان خود امکان نمایش استعدادهای خود را پیدا کنند؟

حمیدرضا کلاسنگیانی رییس هیات بسکتبال گلستان که سابقه بازی در تیم ملی و مربیگری در تیم شهرداری گرگان را دارد این روزها مدیر فنی این تیم لیگ برتری است و در گفت‌وگو با ایرنا به تشریح ریز و درشت اتفاقات و برنامه‌های این تیم پرداخته است.

وی گفت: هیات‌ بسکتبال گلستان تمام فکر و تمرکز خود را بر تقویت تیم‌های پایه گذاشته تا آنان بتوانند پشتوانه‌ای برای بسکتبال استان در رده‌های سنی بزرگسالان باشند و حتی بازیکن به تیم‌های دیگر تزریق کنند.

رییس هیات بسکتبال گلستان افزود: باید هر مسابقه‌ و برنامه‌ای را براساس تقویم فدراسیون انجام دهیم چون قرار است در سال جاری، مسابقات نوجوانان و جوانان کشور به صورت باشگاهی برگزار شود.

کلاسنگیانی با اعتقاد به این که باید در مسیر رشد و پیشرفت از ایده و نظرات پیشکسوتان و خرد جمعی استفاده کرد، افزود: این کار سبب خواهد شد که بسکتبال استان گلستان جایگاهش را در کشور به دست آورد.

مدیرفنی تیم بسکتبال شهرداری گرگان گفت: پیش از حضور در نیکمت گرگان به عنوان سرمربی در فصل ۱۳۹۸ - ۱۳۹۷ به دلیل نبود اعتبارات مورد نظر، چندین مرتبه پیشنهاد هدایت تیم را رد کردم، اما در نهایت پس از مذاکرات متعدد، با درج برخی نظرات، با مسوولان وقت به توافق رسیدم تا تیم را با تمام توان در لیگ برتر شرکت دهیم.

وی تاکید کرد: باید باور داشته باشیم و قبول کنیم، امروز دیگر بازیکنی بخاطر رفاقت جایی بازی نمی‌کند و بازیکنان به خاطر شرایط مالی و درآمد، به بالاترین پیشنهادات، جواب مثبت می‌دهند.

وی یادآور شد: در آن فصل تیم نتیجه چشم‌نوازی گرفت و با بودجه ۲۵ میلیارد ریالی به فینال رسیدیم و پس از تیم پالایش نفت آبادان به عنوان نایب قهرمانی دست یافتیم.

رییس هیات بسکتبال گلستان گفت: در آن فصل، با توجه به روند صعودی تیم و ارائه بازی‌های خوب و تماشاگرپسند، آرام آرام، مشتاقان و هواداران بسکتبال گرگان، با این تیم آشتی کرده و به سالن مسابقات آمدند.

وی بیان کرد: در آن سال که تیم نایب قهرمان شد، ۹ بازیکن گرگانی در تیم حضور داشتند، اما این آمار در سال‌های اخیر، کاهش چشمگیری داشته باشد و حتی بازیکنان ارزشمند و آینده‌دار همچون رفان علمی، ارسلان ایرانی‌خواه و مهرشاد نوری را به کادر معرفی کردیم اما با این بازیکنان بومی قرارداد امضا نشد.

وی اضافه کرد: این بازیکنان بیشتر در زمان تمرین در کنار تیم بودند و هر زمان در تمرینات بازیکن کم بود از آنان استفاده می‌کردند که این کار سبب سرشکستگی بازیکنان جوان می‌شود.

مدیر فنی تیم بسکتبال شهردار گرگان گفت: با ورود مربی غیربومی از فصل بعد نایب قهرمانی روند جذب بازیکن بومی در تیم عوض شد که این ایراد به مربیان سطح یک کشور نیست، زیرا مربیان حرفه‌ای بوده و به دنبال کسب نتایج هستند.

کلاسنگیانی ضمن بیان این که این قبیل مربیان به فکر بسترسازی و استفاده از بازیکنان بومی نیستند، افزود: باید بتوانیم یک تیم دیگر از جوانان آینده‌دار و بومی داشته باشیم تا طی سال‌های آتی این بازیکنان به سطح اول برسند.

وی تصریح کرد: فاصله به وجود آمده بین جوانان و تیم اصلی شهر گرگان را باید با تعامل و هم‌اندیشی حل کرد که یکی از آنها ایجاد آکادمی بسکتبال است.

وی یادآور شد: این آکادمی قرار بود در زمان مدیریت پیشین سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری گرگان تاسیس شود و تا حدود ۴۰ درصد کارها نیز پیش رفت اما بعد از تغییر مدیریت‌ها در مجموعه کلان شهرداری و سازمان‌های زیرمجموعه، روند کار تاسیس آکادمی متوقف شد.

بی‌اعتمادی به استعدادهای بومی بسکتبال گرگان؛ ضعف پنهان‌شده پشت قهرمانی‌های متوالی

رییس هیات بسکتبال گلستان گفت: در فصل گذشته پنج بازیکن غیربومی در تیم شهرداری بودند که برای تیم بازی نکردند و این انتخاب سیاستگذاری اشتباه مجموعه بود که به هر حرفی بدون نظر کارشناسی و تحلیل و بررسی گوش می‌دهیم.

کلاسنگیانی ادامه داد: اگر به جای این تعداد بازیکن، از بازیکنان بومی استفاده می‌کردیم و هزینه آن غیربومی‌ها را این سمت هزینه کنیم، بهتر و زودتر نتیجه خواهیم گرفت.

مدیرفنی تیم بسکتبال شهرداری گرگان گفت: ضمن منکر نبودن قانون حرفه‌ای، معتقدم در یک تیم ۱۶ نفره اولویت با بازیکنان بومی است و اگر در پُستی، ضعفی وجود دارد، بازیکن غیربومی لازم است، اما نه این که در لیست کلی ۱۲ غیربومی، هشت تا ملی‌پوش بگیریم و بقیه بومی بدون استفاده باشند.

کلاسنگیانی بیان کرد: در آکادمی هم باید برنامه‌ریزی وجود داشته باشد، باید دنبال نخبگان در کلاس‌های آموزشی باشیم و استعدادها را وارد آکادمی کنیم.

وی اضافه کرد: در آکادمی نباید بسته باشد، بلکه اگر بازیکنی پیشرفت نداشت، او را با بازیکنی دیگر جایگزین کنیم و باید بدانیم که آکادمی گذراندن اوقات فراغت نیست.

وی افزود: بازیکنان آکادمی هم باید در مسابقات لیگ استانی شرکت کنند تا کاملا پخته شوند و تجربه کسب کنند.

وی تاکید کرد: از زمان ریخت و پاش‌های ریالی سنگین در بسکتبال، نه بازیکن تربیت نکردیم و نه اجازه دادیم مربیان بومی فرصت حضور در راس تیم را داشته باشند.

وی با اشاره به این که کسب یک قهرمانی چیزی به بسکتبال گرگان اضافه نکرد، بلکه برعکس حجم عظیمی از سرمایه این شهر، خارج کرد، ادامه داد: مربی و بازیکن بومی در تیم اصلی شهر گرگان نداریم و این مساله بسیار نگران کننده شده و روند تیمداری فعلی هم ریشه بسکتبال گرگان را قطع می‌کند.

کلاسنگیانی اظهار کرد: ۳۵۰ میلیارد ریال مبلغ قرارداد مجموعه کادر فنی و بازیکنان تیم گرگان در فصل گذشته بود و از این میزان با توجه به حضور خشایار علی‌اکبری، یاسین کلاسنگیانی و مبین شیخی به عنوان بازیکن، صالح مخدومی و هادی دهقان به عنوان مربی و سعید کمالی به عنوان مربی بدنساز، که همگی جزو لیست بومی قرار داشتند، سهم این افراد با همدیگر کمتر از ۲۰ میلیارد ریال بود.

وی افزود: سال ۹۷ با یک شوت مبین شیخی، تیم گرگان قهرمان ایران می‌شد و آن شوت به ثمر ننشست و تیم با ۲۵ میلیارد ریال نایب قهرمان شد، سال‌های بعد با چندین برابر مبلغ سال نایب قهرمانی، با شوت لحظه آخری قهرمان شدیم ممکن بود نایب قهرمان شویم و باید آه و افسوس پول‌های رفته می‌خوردیم.

کلاسنگیانی تاکید کرد: شهردار و شورای شهر اگر می‌خواهند بسکتبال گرگان همچنان در صدر باشد باید در گام اول اقدام به تاسیس آکادمی اصولی کنند و تیم را قوی ببندند و نیاز به بازیکن اضافی هزینه‌دار نداشته باشند.

وی یادآور شد: نزدیک شدن افراد غیرفنی و غیرتخصصی به بسکتبال شهرداری گرگان باعث شد قرارداد ۲۰ میلیارد ریالی یک بازیکن فصل قبل ۴۵ میلیارد ریال شود و این بازیکن را الان دیگر نمی‌شود با قیمت پایین خریداری کرد و یا بازیکنی که ارزش ۶ میلیاردی دارد، ۱۰ میلیارد ریال قیمت‌گذاری می‌کنید و قیمت بازیکن ۷ میلیاردی به یکباره ۱۸ میلیارد ریال می‌شود.

مدیرفنی تیم بسکتبال شهرداری گرگان گفت: درست است که هدف قهرمانی است، اما رسیدن به همین هدف هم اصول و قوانینی دارد و بخشی از آن مبلغ قرارداد بازیکنان است که نمی‌توان از آن تخطی کرد و یک بی‌نظمی مالی در بسکتبال گرگان، استان گلستان و حتی کشور ایجاد کرد.

کلاسنگیانی تصریح کرد: در بسکتبال گرگان به انسجام احتیاج داریم و با برنامه‌ریزی مجموعه شهرداری و شورا به حفظ این انسجام خوشبین هستم و به عنوان رییس هیات بسکتبال استان نیز تلاش دارم این انسجام در گلستان هم شکل بگیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha