۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۱۰
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85206097
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آمریکا از شهروندان خود خواست فورا خاک بلاروس را ترک کنند

نیویورک - ایرنا- سفارت ایالات متحده آمریکا در کشور بلاروس که هم پیمان و حامی روسیه است، با انتشار بیانیه ای از شهروندان آمریکایی خواست فورا خاک این کشور را ترک کنند.

به گزارش ایرنا، در بیانیه روز دوشنبه به وقت محلی سفارت ایالات متحده آمریکا در بلاورس آمده است: شهروندان آمریکایی در بلاروس باید فوراً این کشور را ترک کنند. این افراد از طریق گذرگاه های مرزی باقی مانده بلاروس با لیتوانی و لتونی یا با هواپیما باید از این کشور خارج شوند.

سفارت آمریکا در بلاروس تصریح کرد: شهروندان آمریکایی مجاز به ورود زمینی به لهستان از خاک بلاروس نیستند. آمریکایی ها نباید به روسیه یا اوکراین سفر کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: به دلیل کمک مستمر مقامات بلاروس به حمله بی‌دلیل روسیه به اوکراین، تجمع نیروهای نظامی روسیه در بلاروس، اجرای خودسرانه قوانین محلی، احتمال ناآرامی‌های داخلی، خطر بازداشت و محدودیت توانایی سفارت آمریکا در کمک به شهروندان آمریکایی ساکن بلاروس، شهروندان آمریکایی نباید به این کشور سفر کنند.

کشور بلاروس با سه کشور عضو ناتو یعنی لیتوانی، لتونی و لهستان هم مرز است.

"ویکتور خرنین" وزیر دفاع بلاروس ۲۷ مرداد ماه درباره نقش این کشور در جنگ اوکراین گفت: مانع از «خنجر از پشت» به روسیه توسط ناتو می شویم.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر دفاع بلاروس در کنگره بین المللی ضدفاشیسم در مینسک تصریح کرد: امروز کشور برادر ما روسیه در حال انجام عملیات ویژه علیه نئونازیسم در اوکراین است و بلاروس از آن در مقابل «خنجر از پشت» توسط ناتو حفاظت می کند. بلاروس اقدامات زیادی برای مقابله با شکل‌گیری مجدد نازیسم و گسترش نئوفاشیسم و حفظ قهرمانی های مردم شوروی سابق در جنگ جهانی دوم انجام داده است.

پیش از این، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس از آغاز تحویل سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه به کشورش خبر داده و گفته بود: قدرت برخی از آن‌ها سه برابر قوی‌تر از بمب‌های اتمی استفاده شده در هیروشیما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۵ توسط ایالات متحده است.

استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، نخستین اقدام مسکو در ارسال این کلاهک‌ها به خارج از خاک روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. تسلیحاتی با بردی کوتاه‌تر و کم‌قدرت‌تر نسبت به دیگر سلاح‌های هسته‌ای که می‌تواند در میدان جنگ مورد استفاده قرار گیرد. پوتین در ماه مارس (اسفند / ‌فروردین) با اشاره به استقرار سلاح‌های اتمی ایالات متحده در کشورهای اروپایی طی چندین دهه، اعلام کرد که با مستقر شدن سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس موافقت کرده است.

ایالات متحده از تصمیم پوتین انتقاد اما اعلام کرد که قصد ندارد موضع خود را در قبال سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک (راهبردی) تغییر دهد. لوکاشنکو گفته که استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس، به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر متجاوزان احتمالی عمل خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha