۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۵۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85206072
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بررسی مشکلات واحدهای کشاورزی کردستان در دوشنبه های تولید

سنندج-ایرنا- طرح دوشنبه های تولید این هفته کردستان به بررسی مسایل و مشکلات واحدهای تولیدی بخش کشاورزی شهرستان های سنندج و دهگلان و کامیاران اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کشتارگاه صنعتی دام، مجتمع مرغداری ایمان طیور، مجتمع کشت و صنعت مائده، مجتمع خوراک دام و طیور غرب دانه، تولید کیک و کلوچه بوبوتو و کارخانه لبنیات بفرین واحدهای تولیدی بخش کشاورزی شهرستان های سنندج و دهگلان و کامیاران بود که امروز مورد بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان و جمعی دیگری از مسئولان استان قرار گرفت.

عدم تامین مواد اولیه، جاده دسترسی، نبود سرمایه در گردش، عدم پاسخگویی استعلامات برای صدور مجوز طرح توسعه از مهمترین مشکلات مطرح شده این واحدهای تولیدی بود.

به دستور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بعد از بازدید از این واحدها دویست و یکمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی کردستان در سنندج تشکیل شد.

خروج مواد اولیه از کردستان منوط به تامین نیاز واحدهای داخلی است

کارخانه لبنیات بفرین کردستان یکی از مشکلاتش عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز است که این واحد در هفته حداقل به ۵۰ تن شیرخام نیاز دارد.

در ۶۰ کیلومتری این کارخانه، واحد تولید شیرخام وجود دارد که ظرفیت تولید روزانه آن ۱۰۰ تن است که به گفته مدیر این واحد ۵۰ تن به کارخانه پاک آرا سنندج، ۲۰ تن به شرکت زریوار مریوان و ۳۰ تن به شرکت لبنی خارج از استان تحویل می دهد.

مدیر واحد مرغداری تخمگذار کردستان هم بیان کرد: از سال ۱۳۸۹ نخستین واحد مرغ تخمگذار استان را راه اندازی کردیم و همچنان هم تنها واحد تولید کننده مرغ تخمگذار هستیم.

در این جلسه مصوب شد واحد تولید شیرخام هر هفته ۳۰ تن شیر به واحد لبنیات بفرین تحویل دهد و تا زمانی که نیاز واحدهای تولیدی کردستان نسبت به هر ماده اولیه ای که در داخل استان تولید می شود برطرف نشود، هیچ واحدی حق خروج مواد اولیه را از استان ندارد.

عرض تولیدات داخلی کردستان در جلسات و برنامه ها

از دیگر واحدهایی که مورد بازدید قرار گرفت و مشکلات آن در این جلسه مطرح شد، واحد تولید کیک و کلوچه بوبوتو بود، این واحد دارای هفت خط تولید است که سه خط مدرن آن در حال حاضر به دلیل نبود سرمایه در گردش و کمبود سهمیه مواد اولیه آن شامل شکر، روغن و آرد تعطیل است و این تعطیلی هم موجب تعدیل ۱۵۰ نفر از نیروهای این واحد شده است.

نجیب شریفی که افزون بر این واحد تولیدی کیک و کلوچه، رئیس هیات مدیره ۶ شرکت صادرات محور دیگر هم در استان است، گفت: ۶ دوره به عنوان واحد نمونه صادراتی کشور معرفی شده ایم و اکنون به دلیل نداشتن سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شده ایم.

از دیگر مصوبات این جلسه این بود که همه دستگاه های اجرایی و نظارتی استان کردستان در برنامه ها و جلسات خود موظف به تهیه اقلام خوراکی از واحدهای تولیدی داخل استان هستند و در هیچ مراسم و جلسه ای محصولی غیر از تولیدات استان از این به بعد نباید توزیع شود.

افزون بر این مصوب تا ۱۰ روز آینده اداره کل راه و شهرسازی کردستان مشکل جاده دسترسی واحد خوراک دام و طیور شرکت غرب دانه واقع در سه راهی محور سنندج_مریوان را بررسی و میزان هگکاری خود را در این پروژه اعلام کند.

بررسی مشکلات واحدهای کشاورزی کردستان در دوشنبه های تولید

تنظیم بازار گوشت قرمز در کردستان تا ۱۰ روز آینده

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در پایان بازدیدهای انجام شده و جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی طرح دوشنبه های تولید توسعه متوازن و عدالت محور در کل استان است.

علی نوری احیای واحدهای راکد و نیمه راکد در سطح شهرستان ها را از دیگر اهداف اجرای این طرح خواند و بیان کرد: هر دوشنبه از واحدهای تولیدی بازدید می کنیم و وعده ما در این سرکشی ها احصای مشکلات در حوزه تولید به ویژه در شهرک های صنعتی است.

وی محوریت امروز طرح دوشنبه های تولید را بازدید از واحدهای دام و طیور در شهرستان های سنندج، دهگلان و کامیاران خواند و گفت: نخستین طرحی که از آن بازدید کردیم کشتارگاه صنعتی دام در سنندج بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان ادامه داد: در هفته های گذشته تلاطمی در بازار گوشت کل کشور و به تبع استان ایجاد شد که برای تنظیم بازار این محصول با چند تاجر حوزه گوشت رایزنی هایی انجام داده ایم.

نوری اعلام کرد: مقرر شده به میزان یک هزار تن گوشت سرد و ۵۰۰ تن گوشت گرم از کشورهای مغلوستان، ارمنستان و پاکستان تامین و در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان برای تنظیم بازار این محصول قرار دهیم و این مهم تا ۱۰ روز آینده اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع وضعیت تولید در واحدهای طیور هم در بازدیدهای امروز دستور کار بود، افزود: شرکت غرب دانه ظرفیتی بی نظیر در استان است که هم زنجیره تامین و هم ارزش در آن شکل گرفته و این واحد با مشکلاتی مواجه است که به طور جدی رفع آنها را در دستور کار قرار داده ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بیان کرد: از همه صاحبان واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای راکد و نیمه راکد درخواست داریم مشکلات و تنگناهای خود را به ما منعکس کند تا با حضور مسئولان مربوطه در راستای حل آنها اقدام کنیم.

سه هفته از آغاز اجرای طرح دوشنبه های تولید در کردستان می گذرد و در این مدت مسئولان ذی ربط از چندین واحد تولیدی اعم از صنعتی و کشاورزی در شهرستان های سنندج، سقز،دهگلان و کامیاران بازدید کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha