۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۲۷
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85205819
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شاه مهره‌های شطرنج میهمان دیار هگمتانه

۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۲۷
کد خبر: 85205819
شاه مهره‌های شطرنج میهمان دیار هگمتانه

همدان- ایرنا- همدان با میزبانی از سه رویداد مهم ملی و فراملی در رشته شطرنج با حضور بزرگان کیش و مات، تنور آخرین ماه از فصل تابستان در دیار هگمتانه را داغ‌تر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برگزاری هفدهمین رویداد بین المللی جام ابن سینا طی دوم تا نهم شهریورماه، میزبانی مسابقات قهرمانی سریع و برق آسا آزاد کشور نهم و دهم شهریورماه و تشکیل اردوی تیم ملی شطرنج نابینایان کشور دوم تا نهم شهریورماه جاری، حال و هوای همدان را شطرنجی کرده است.

سه رویداد مهمی که قرار است در دهه نخست شهریور ماه جاری بیش از یک هزار شطرنجباز زن و مرد ساعت‌ها پشت صفحه کیش و مات به رقابت بپردازند.

قرار گرفتن بازی‌های شطرنج در تقویم سایت فدراسیون جهانی یکی از دستاوردهای مهم تاریخ شطرنج استان همدان است که با برگزاری ۱۶ دوره گذشته جام ابن سینا به اجرا گذاشته شد.

رقابت ۷۰۰ شطرنجباز در جام ابن سینا

هفدهمین رویداد بین المللی جام ابن سینا با جایزه نقدی سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی معادل ۶ هزار دلار برای حضور بزرگان شطرنج وسوسه انگیز است.

هفدهمین رویداد بین المللی جام ابن سینا با جایزه نقدی سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی معادل ۶ هزار دلار برای حضور بزرگان شطرنج وسوسه انگیز است.

پیکارهایی که قرار است با حضور ۷۰۰ شطرنجباز داخلی و خارجی از دوم شهریورماه و در اوج هیجان گردشگری به سبب قرار گرفتن در هفته همدان، روز پزشک و زادروز ابوعلی سینا برگزار شود.

رئیس هیات شطرنج همدان در این باره می‌گوید: این رقابت‌ها در سه جدول برگزار می‌شود، به این شکل که جدول A شامل بازیکنان دارای عنوان استادی یا درجه بین المللی ۱۸۰۰ و بالاتر، جدول B شامل بازیکنان دارای درجه بین المللی کمتر از. ۱۸۰۰ و جدول C شامل بازیکنان رده سنی کمتر از ۱۲ سال است.

«امیرعرفان هاشمی» افزود: جایزه نقدی این رقابت‌ها به برترین‌های این سه جدول تعلق می‌گیرد و قرار است بین نزدیک به ۴۰ شطرنجباز برگزیده توزیع شود.

وی بیان کرد: هفدهمین دوره جام بین المللی شطرنج اوپن ابن سینا از دوم تا نهم شهریورماه جاری در همدان برگزار می‌شود و قوانین فدراسیون جهانی فیده بر این مسابقات حاکم است و جدولA شامل اساتید و در ۹ دور، جدول B در ۱۱ دور و جدول C با توجه به تعداد شرکت کنندگان بین ۹ تا ۱۱ دور انجام خواهد شد.

صفحه شطرنج دروازه ورود گردشگران خارجی به همدان

این سه رویداد مهم زمینه حضور صدها شطرنج باز برجسته داخلی و خارجی به استان را مهیا می‌کند که هر یک از شطرنج بازان می‌توانند سفیران معرفی جاذبه‌های گردشگری همدان در سطح کشور و جهان باشند.

در واقع قرار است در رقابت‌های اوپن ابن سینا چکیده‌ای از بهترین‌های جهان و ایران به همدان سفر کنند همانطور که این جام در سال‌های گذشته هم پذیرای بهترین‌های جهان بود.

نام نویسی بزرگان شطرنج جهان در رویداد اوپن بین المللی ابن سینا بر کیفیت و جذابیت این رقابت‌ها افزوده است، ملی پوشان و شطرنج‌بازان مطرح کشورهای ترکمنستان، اتریش، جمهوری چک، عراق، سوریه و ارمنستان در هفدهمین دوره از مسابقات شطرنج بین‌المللی اوپن ابن‌سینا ثبت نام کرده‌اند و اغلب آن‌ها با عنوان استاد بزرگ و استاد بین‌المللی در مسابقات حضور خواهند داشت.

تاکنون حضور استاد بزرگ آرین غلامی، استاد بزرگ مسعود مصدق پور، استاد بزرگ یوسپ آتابایف از کشور ترکمنستان، استاد بین‌المللی ساپارمیرات آتابایف از کشور ترکمنستان، استاد بین‌المللی پاول چک از کشور جمهوری چک، استاد بین‌المللی کرایزل رابرت از کشور اتریش، استاد فیده میترا اصغرزاده و استاد فیده آناهیتا زاهدی‌فر ۲ عضو تیم ملی شطرنج بانوان در هفدهمین دوره از اوپن بین‌المللی ابن سینا میعادگاه بزرگان شطرنج ایران و جهان قطعی شده است.

با قرار گرفتن این بازی‌ها در تقویم سایت فدراسیون جهانی و افزایش تعداد شطرنجبازان خارجی، اعتبار رقابت‌ها نیز دوچندان شده و سال‌ها قبل شاهد حضور قهرمانان جهان در اوپن ابن سینا بودیم و امسال نیز همین اوضاع و احوال قرار است بار دیگر تکرار شود.

در واقع حضور ورزشکاران برجسته فرصت خوبی است تا این قشر سفیران معرفی ویژگی‌های گردشگری شهر همدان در کشور خود باشند کما اینکه در رشته شطرنج طی سال‌های گذشته و در قالب رقابت‌های اوپن ابن سینا شاهد این اتفاق بودیم.

شاه مهره‌های شطرنج میهمان دیار هگمتانه

ملی پوشان توانیابان میهمان جام ابن سینا

همزمان با برگزاری هفدهمین جام بین المللی شطرنج اوپن ابن سینا، نوزدهمین مرحله از اردوی آماده‌سازی تیم ملی شطرنج نابینایان و کم بینایان و معلولان کشور نیز در همدان برگزار می‌شود.

نوزدهمین مرحله از اردوی آماده‌سازی تیم ملی شطرنج نابینایان و کم بینایان و معلولان کشور نیز در همدان برگزار می‌شود.

این اردوی آماده‌سازی در ۲ بخش بانوان و آقایان و به منظور اعزام ملی پوشان به بازی‌های پاراآسیایی هانگژو چین دایر خواهد شد.

نوزدهمین اردوی شطرنج اعزامی به هانگژو با حضور لیلا زارع زاده، هادی مشیرآبادی، امیر ربی، سمیرا آقایی، امیر کچیان، مجید باقری، محمدرضا علیزاده، ملیحه صفایی، فاطمه رحیمی، عاطفه نقوی، مریم رحیم زاده، حمزه مصلح رشت آبادی، علیرضا قورچی بیگی، ابوالفضل کاظمیان، امید ذاکری و فاطمه بیات برگزار می‌شود.

همچنین علی اکبر هدهدی مدیر تیم‌های ملی، شادی پریدر و بهروز مرادی به عنوان مربی در این اردو حضور خواهند داشت.

اردوی آماده‌سازی ملی پوشان شطرنج نابینا و کم بینا به همراه معلولان کشور از دوم تا نهم شهریورماه امسال به میزبانی دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار می‌شود.

ملی پوشان توانیاب کشورمان در جریان مسابقات شطرنج بین المللی اوپن ابن سینا به میزبانی شهر همدان، در اردوی آماده‌سازی حضور می‌یابند.

چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی روزهای ۲۲ تا ۲۸ اکتبر سال ۲۰۲۳ (۳۰ مهر تا ۶ آبان سال ۱۴۰۲) در شهر هانگژو برگزار خواهد شد.

شطرنج برق آسا در همدان

برگزاری مسابقات شطرنج قهرمانی سریع و برق آسا آزاد کشور نیز از دیگر برنامه‌های مهم در دهه نخست شهریورماه امسال است، مسابقاتی که در کوتاه‌ترین زمان تعیین شده، قهرمان مشخص می شود.

مسابقات شطرنج قهرمانی سریع و برق آسا کشور به صورت آزاد ثبت نام می‌شود و همه رده‌های سنی می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

شطرنجبازان شرکت کننده در بخش اوپن ابن سینا نیز می‌توانند در این دوره از مسابقات شرکت کنند و محدودیتی وجود ندارد.

رویداد شطرنج در سایه ثبت جهانی هگمتانه

میزبانی شهر همدان از سه رویداد مهم شطرنج ملی و بین المللی، در مسیر رونق صنعت گردشگری ورزشی در روزهایی که همگان در انتظار ثبت جهانی هگمتانه هستند، فرصت طلایی را مهیا ساخته است و باید توجه داشت که میزبانی رقابت‌های ورزشی در سطح بین المللی نیز می‌تواند بهترین ابزار تبلیغات و برجسته‌سازی این رویداد به شمار برود.

در واقع حضور ورزشکاران برجسته فرصت خوبی است تا این قشر سفیران معرفی ویژگی‌های گردشگری شهر همدان در کشور خود باشند کما اینکه در رشته شطرنج طی سال‌های گذشته و در قالب رقابت‌های اوپن ابن سینا شاهد این اتفاق بودیم.

شطرنجبازان مطرح خارجی با گرفتن تصویر و فیلم از جاذبه‌های گردشگری همدان و انتشار آن در صفحات شخصی خود در فضای مجازی، با استقبال پرشمار مخاطبان خود همراه بودند و همین تصاویر و فیلم‌ها از طریق بازنشر در صفحات سایر کاربران فضای مجازی به صورت گسترده انجام گرفت.

انتشار فیلم و تصاویری از مناطق بکر گردشگری و تاریخی همدان توسط چهره‌های سرشناس شطرنج جهان در حاشیه رقابت‌های اوپن ابن سینا در تابستان سال گذشته نیز بازتاب خوبی در معرفی جاذبه‌های گردشگری این شهر داشت.

بدون تردید میزبانی این رقابت‌ها بزرگترین گام در معرفی همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به شمار می‌رود چرا که هریک از شرکت کنندگان جزو افراد سرشناس کشور و استان خود به شمار می‌روند و حضورشان می‌تواند تبلیغ کننده زیبایی‌های گردشگری همدان برای معرفی باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha