توسعه ارتباطات بین‌المللی در کانون توجه دولت سیزدهم/ توجه به وضعیت سلامت همسایگان مهم است

تهران - ایرنا- مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بین الملل‌سازی ظرفیت‌های حوزه سلامتِ کشور مهم است و در دولت سیزدهم، ارتباطات بین المللی با کشورهای مختلف توسعه یافت و در همین راستا باید کارهای زیادی در حوزه آموزش، درمان، تحقیقات، توسعه صادرات دارو و تجهیزات و غیره انجام شود.

به گزارش ایرنا، محمد حسین نیکنام روز دوشنبه در یک نشست خبری در ستاد وزارت بهداشت افزود: هفت هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی تحصیل می کنند و سالانه بیش از یک میلیون بیمار خارجی برای درمان به ایران می ایند و بیش از ۱۰ تفاهم نامه با کشورهای مختلف در حوزه سلامت منعقد شده است.

وی اظهار داشت: بازارهای دارویی و تجهیزات پزشکی در عرصه بین الملل بسیار مهم است و در دیدارهای دوجانبه با وزرای بهداشت کشورهای مختلف در این زمینه تعاملات خوبی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بیش از ۲۰ دیدار دو جانبه با وزرای بهداشت کشورها در دولت مردمی انجام شده و ترویج ظرفیت علمی دانشگاههای علوم پزشکی و سهم ایران در عرصه تحقیقات سلامت در این دولت انجام شده است.

نیکنام گفت: ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور ظرفیت بین الملل سازی دارند که عرصه را برای تعاملات را گسترده می کند.

وی افزود: ایفای نقش موثر منطقه ای با اولویت همسایگان نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا بدون ارتقای سلامت کشورهای همسایه نمی توانیم از پایدار بودن سلامت کشور خود مطمئن شویم باید به وضعیت سلامت آنان اهمیت دهیم.

وی تصریح کرد: در زمینه دارو که بخش زیادی در داخل تهیه می کنیم و درصد بسیار کمی مانند کشورهای دیگر وارد می شود، این ظرفیت را داریم با توجه به کفیف خوب و ارزان بودن دارو ، صادرات در این زمینه داشته باشیم .

نیکنام با ییان اینکه تامین واکسن از مورد نیاز کشور در شرایط بحرانی کرونا توسط دولت سیزدهم از خارج از کشور انجام شد، گفت: پیگیری های دولت مردمی واردات واکسن کرونا را به نتیجه رساند.

وی با اشاره به ارتباط ایران با سازمان‌های بین المللی اظهار داشت: ارتباطات ما با سازمان‌های بین المللی در یک مسیر خوب است و در دولت سیزدهم توسعه بیشتری یافته است.

نیکنام ادامه داد: گروه پنج شامل ایران، افغانستان، پاکستان ، عراق و سازمان جهانی بهداشت است و فعالیتهای خوبی در دوات مردمی انجام شده است.

وی با اشاره به فعالیت دانشگاه سبطین در عراق توسط ایران، از تاسیس دانشگاه علوم پزشکی در کشور غنا خبر داد.

نیکنام ادامه داد: بیش از ۲۵۰ مرکز درمانی آمادگی پذیرش بیماران خارجی را دارند و ایران جزو کشورهایی قرار می گیرد که جایگاه خوبی در عرصه درمان داشته باشد و در کاهش تورم جامعه نیز تاثیر گذار است.وی اظهار داشت: ۷۰ درصد گردش مالی کشورهادارو و تجهیزات پزشکی است و ما ۱۸۰ شرکت تولید کننده دارو، ۶۵ شرکت تولید کننده مواد اولیه و ۵۶ شرکت توزیع دارو با میزان دارایی ۴ هزار میلیارد دلار داریم و می توانیم با این دستاوردها در زمینه بین المللی خوش بدرخشیم.
مدیر کل امور بین الملل وزارت بهداشت ادامه داد: ۶ واکسن کرونا در کشور تولید شده و ۵ هزار شرکت فعال در حوزه تجهیزات پزشکی داریم که در عرصه صادرات می توانیم موفق باشیم .

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha