۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85205662
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روسیه: ارسال اف-۱۶ برای اوکراین جنگ را تشدید می‌کند

تهران-ایرنا- روسیه با محکوم کردن تصمیم دانمارک و هلند برای اهدای جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین، امروز (دوشنبه) هشدار داد که این اقدام به تشدید درگیری‌ها منجر می‌شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، دانمارک و هلند روز گذشته اعلام کردند که جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین تحویل خواهند داد و ۶ فروند آن در سال جدید [میلادی] تحویل داده می‌شود.

ولادیمیر باربین (Vladimir Barbin) سفیر روسیه در دانمارک طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این موضوع که دانمارک تصمیم گرفته ۱۹ جنگنده اف-۱۶ به اوکراین اهدا کند، منجر به تشدید درگیری می‌شود.

وی ادامه داد: دانمارک با این فرض که اوکراین باید شرایط صلح را تعیین کند، با اقدامات خود به دنبال این است که اوکراین راهی جز ادامه درگیری نظامی با روسیه نداشته باشد.

یاکوب المان جنسن (Jakob Ellemann-Jensen) وزیر دفاع دانمارک امروز اظهار داشت: اوکراین تنها در خاک خود می‌تواند از جنگنده‌های اهدایی اف-۱۶ استفاده کند.

وی افزود: ما به شرطی تسلیحات را اهدا می‌کنیم که در جهت بیرون راندن دشمن از خاک اوکراین استفاده شود و نه بیشتر. چه تانک باشد، چه جنگنده و یا هر چیز دیگری.

بر پایه این گزارش، دانمارک در مجموع ۱۹ جت تحویل [اوکراین] خواهد داد. هلند ۴۲ فروند اف-۱۶ دارد اما هنوز تصمیمی برای اهدای همه آنها گرفته نشده است.

ولودومیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه مدعی شد که این هواپیماها، دفاع هوایی اوکراین را تقویت کرده و به ضدحمله این کشور علیه نیروهای روسیه کمک می‌کند.

روسیه هشدار داده است که در اختیار قرار دادن جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین، تهدیدی هسته‌ای علیه این کشور محسوب می‌شود.

وزیر دفاع اوکراین روز شنبه گفته که آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی آغاز شده است، اما این دوره دست‌کم ۶ ماه و چه بسا بیشتر طول خواهد کشید.

پیشتر سی‌ان‌ان طی گزارشی نوشت: بر خلاف ادعای مقام‌های اوکراین که تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ معادله جنگ را تغییر خواهد داد، تحلیلگران می‌گویند با وجود این امر نمی‌توان به موفقیت ضدحمله کی‌یف امیدوار بود.

درحالیکه کی‌یف از اوایل ماه ژوئن (خرداد) یعنی در حدود ۲ ماه پیش، هنوز در حال انجام عملیات ضدحمله علیه مسکو است، یک دیپلمات ارشد غربی پیشتر به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود که روسیه خطوط دفاعی زیادی دارد و نیروهای اوکراینی حتی از خط اول هم عبور نکرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha