«آب گرم بلیران» نگینی در قلب جنگل‌های هیرکانی +فیلم

ساری- ایرنا- آب گرم بلیران آمل معروف به " گرمو"، نگین درخشان از معجزه جنگل‌های هیرکانی شمال کشور روزانه میزبان هزاران مسافر از نقاط مختلف کشور است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، جنگل های هیرکانی به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، علاوه بر اینکه قدمگاه انواع حیوانات خوش رنگ و زیبا است، چشمه ها و آب گرم های موجود در این جنگل بی نظیر چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.

جنگل های هیرکانی بر اساس معیار ۹ گانه به شماره ۱۵۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد تا این میراث باستانی یگانه به نام ایران و برای جهانیان تا ابد باقی بماند.

این عرصه با پیشینه تکامل ۲۵ تا ۵۰ میلیون ساله، مانند نواری سبز محدوده ای حدود ۸۵۰ کیلومتر کناره های جنوبی دریای کاسپین را پوشانده اند.

تغییرات بارشی و ارتفاعی زیاد، تنوع در شرایط اکولوژیکی از خاور تا باختر، تنوع بی مانند در گونه های گیاهی و جانوری از ویژگی های برجسته جنگل های هیرکانی است. از این جنگل ها به عنوان "فسیل زنده" یا "موزه طبیعی" و مادر جنگل های جوان اروپا و شمال آمریکا یاد می شود؛ زیرا خاستگاه و یکی از مهمترین پناهگاه های باختر اوراسیا برای گونه های گیاهی باقیمانده از دوران سوم زمین شناسی، گونه های نادر و در معرض خطر گیاهی و جانوری و گونه های بومی محلی و منطقه ای و جهانی یگانه به شمار می روند.

«آب گرم بلیران» نگینی در قلب جنگل‌های هیرکانی +فیلم

در این پیوند روستای بلیران که در بخش سردشت آمل در ۱۵ کیلومتری شهر آمل واقع شده است میزبان یک موهبت الهی است که از سراسر کشور و دنیا گردشگر می‌پذیرد. روستای بلیران که خود دارای ۵۰ خانوار و ۱۴۵ نفر جمعیت ثابت بوده در ایام تابستان روزانه میزبان بیش از یک هزار خودروی حامل مسافر و گردشگربه این روستا است.

آب گرم بلیران آمل که ریشه در عمق تاریخ دارد سبب شد تا این روستا کانون توجه گردشگران و مسافران باشد. برای بهره مندی از آبگرم بلیران بعد از عبور فاصله ۱۵ کیلومتری شهر آمل به سمت روستای بلیران باید هفت کیلومتر در قلب جنگل‌های هیرکانی و سر به فلک کشیده عبور کنید تا به این آبگرم برسید.

چشمه‌های زیبای آب گرم که از خواص درمانی برخوردار هستند از یک طرف و مراتع و جنگل‌های سر به فلک کشیده اطراف این آبگرم از طرف دیگر سبب شد این نگین درخشان چشم هر بیننده‌ای را نوازش دهد.

«آب گرم بلیران» نگینی در قلب جنگل‌های هیرکانی +فیلم

روستا روزانه میزبان یک هزار خودرو

حمید حسن نژاد دهیار روستای بلیران آمل که این آبگرم زیبا در آن واقع شده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت : در ایام تابستان هر روز حدود یک هزار خودرو از سراسر کشور در این روستا حضور می یابند تا مسافران و گردشگران را به این آب گرم برسانند.

وی بیان داشت : با توجه به پلاک‌های خودرو متوجه می‌شویم که این خودروها از سراسر کشور در این روستا حضور یافتند.

آب گرم رایگان است

دهیار روستای بلیران ادامه داد: بازدید و شنا در این آب گرم به صورت رایگان است و مسافران هیچ مبلغی پرداخت نمی‌کنند.

حسین نژاد تصریح کرد : تقاضای ما از مسافران و گردشگران آن است که در محدوده روستا و مسیر رسیدن به آبگرم زباله نریزند، محیط زیست را تخریب نکنند و شاخه‌های درختان هیرکانی را که میراث چند میلیون ساله ما ایرانیان است از بین نبرند.

«آب گرم بلیران» نگینی در قلب جنگل‌های هیرکانی +فیلم

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha