عمران در بنادر مازندران با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی دولت

نوشهر- ایرنا - مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران از اختصاص حدود ۱۰ میلیارد ریال برای اجرای حدود هفت طرح عمرانی در بنادر این استان خبرداد.

سعید کیاکجوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : این اعتبار برای اجرای حدود هفت طرح عمرانی در بخش های ایمنی، راه، انبار و تفکیک آبرسانی آتش نشانی و ... اختصاص داده شده که هم اینک در این بندر با روند پیشرفت فیزیکی قابل توجهی در حال انجام است.

وی، لایروبی کانال دسترسی به حوضچه بندر نوشهر برای پهلوگیری کشتی ها را به عنوان یکی از طرح های بسیار مهم در این اداره کل برشمرد و ادامه داد : با توجه به کاهش تراز آب دریای خزر در سال های گذشته و تحت تاثیر قرار گرفتن روند فعالیت بنادر زیرمجموعه این اداره کل بندر فریدونکنار و نوشهر با پیگیری های به عمل آمده حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در این بنادر اختصاص داده شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت : نتایج اختصاص این اعتبار و انجام عملیات لایروبی منجر به آن شد که در پنج ماه نخست سال جاری حجم تخلیه و بارگیری کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹۵ درصد رشد داشته است و به لحاظ نرخ ضریب هم می توان ادعا کرد در نوشهر حدود ۷۶ درصد و فریدونکنار هم حدود ۱۷۶ درصد شاهد افزایش بوده ایم.

کیاکجوری افزود : در پی اجرای این طرح ها افزون بر جذب کشتی های جدید، بستر برای تردد آسان کشتی ها از این آبراه دسترسی به حوضچه بندر نوشهر فراهم شده و به شکر خدا دغدغه لایروبی موضوع بسیار مهمی بوده چرا که همه بنادر ایرانی و خارجی را تحت تاثیر قرار می دهد.

این مسوول بیان داشت : اگرچه لایروبی مسیر تردد کشتی ها برای تخلیه و بارگیری کالا در بنادر این استان به صفر نمی رسد اما می توان امیدوار بود با اجرای این طرح چند سالی از نگرانی و دغدغه مشکل تردد کشتی ها رهایی می یابیم.

عمران در بنادر مازندران با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی دولت

وی خروج کالاهای متروکه در بنادر این استان را بسیار مهم دانست و گفت : پس از سفر رییس قوه قضاییه به مازندران و بازدید از بندر نوشهر فرآیند خروج کالا ها با سرعت بیشتری در حال انجام است و با ادامه این روند تا یک ماه آینده می توان پیش بینی کرد در مجموع همه کالاهای دارای ماندگاری و رسوب بالا از این بندر خارج می شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران با اشاره به تاکید رییس جمهوری در سفر به مازندران در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ مبنی بر توسعه سفرهای دریایی، گفت : همسو با تحقق این راهبرد دولت جهادی و استاندار مازندران، بعد سال ها برای نخستین بار تفاهم نامه ای با سرمایه گذار بخش خصوصی که در حوزه گردشگری فعالیت دارد امضا شد.

کیاکجوری افزود : این تفاهم نامه هم اینک به سازمان بنادر ارسال شده و پس از نهایی شدن در سال جاری، این سرمایه گذار برنامه ریزی کرده شناور مسافری استاندارد برای گشت های دریایی در دریای خزر به آب بیندازد و افزون بر آن زیرساخت و بستر های لازم با پیش بینی و اختصاص حدود ۱۵ هکتار زمین پیرامون بندر فریدونکتار انجام گرفته که در اختیار این سرمایه گذار قرارگیرد.

وی، ساخت راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر از دیگر دستاوردهای دولت جهادی برشمرد و بیان داشت : هم اینک کار ساخت این راه به طول حدود ۲ کیلومتری رفت و برگشت حدود ۸۰ درصد انجام گرفته و فقط تعدادی از پلاک های شخصی در مسیر اجرای این طرح قرار گرفته و به زودی طی نشستی که با مسوولان شرکت آب منطقه ای مازندران خواهیم داشت این پلاک ها هم تملک می شود و این طرح به سرانجام می رسد و مشکل ترافیک چندین ساله شهر نوشهر با خروج کامیون ها برطرف می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، ساخت نگهداری سیلوی غلات، واحد تولیدی گیت های آزمایشگاهی منحصربفرد در خاورمیانه با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان از محل بخش خصوصی را از دیگر طرح های در دست اجرا در بنادر این استان برشمرد.

در زمان حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر - فریدونکنار) علاوه بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، مسئولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی از رامسر غربی ترین خطه مازندران تا ساری در زمینه حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی، رعایت و اعمال الزامات کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور دریایی و بندری، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی کلیه شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها را، نیز بر عهده دارد.

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha