رشد سه برابری پرداخت تسهیلات خُرد خراسان‌شمالی در دولت سیزدهم

بجنورد- ایرنا- تقویت اقتصاد منطقه‌ای با استفاده از ظرفیت‌های مشاغل خُرد و خانگی از اولویت‌های اقتصادی خراسان‌شمالی محسوب می‌شود و دولت در این زمینه ۲ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال تسهیلات(سه برابر دولت قبل) به طرح‌های کوچک پرداخت کرد و این میزان حمایت بیانگر همت دولت سیزدهم در محرومیت‌زدایی از این خطه است.

به گزارش ایرنا، نگاهی کلی به شرایط اقتصادی خراسان شمالی بیانگر این است که این استان یک میلیون نفری حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست که این آمار نشان می دهد از لحاظ توسعه اقتصادی در شرایط مناسبی قرار ندارد و موانع بزرگی بر سر راه تولید استان واقع شده است.

این خطه بدلیل خشکسالی بی سابقه با محرومیت دست و پنجه نرم می کند و مسوولان دولت سیزدهم در این استان دست به کار شده اند و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به طرح های خرد و کوچک در صدد اشتغالزایی در روستاها هستند.

آموزش های مهارتی و فراگیری تخصص های فنی و متناسب با نیاز بازار کار، امروز در دستور کار نهادهای متولی این حوزه در استان قرار گرفته است و سعی دارند با ارائه تسهیلات مطلوب، این خطه محروم را به سمت بهره وری مناسب در اقتصاد پیش ببرند.

دولت در راستای توسعه مشاغل خانگی که در واقع کارگاه‌های اقتصادی خانواده محور هستند حمایت‌هایی را اعمال کرده است و صندوق کار آفرینی امید با ارائه تسهیلات کم بهره سعی در اشتغالزایی در این استان محروم دارد.

مشاغل خرد و کوچک مورد حمایت، بیشتر خانواده محور هستند، بنابراین زنان نقش محوری‌تری در این حوزه دارند، ضمن اینکه گرایش زنان به کارآفرینی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی هر چند کوچک و خانگی در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

نحوه پرداخت و حمایت از طرح های خرد و کوچک خراسان شمالی را در مصاحبه با هادی رضا زاده، مدیر صندوق کارافرینی امید استان بیشتر جویا می شویم.

ایرنا: صندوق کار آفرینی امید در دولت سیزدهم از چند طرح اقتصادی خرد حمایت کرد؟

رضا زاده: قتصاد خراسان‌شمالی بر محور کشاورزی بنا نهاده شده است و این استان بیشترین درصد شاغل در بخش کشاورزی را دارد و سهم این بخش در استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور را شامل می‌شود، پُرواضح است که کشاورزی مزیت نسبی و پیشران اقتصادی استان را تشکیل می‌دهد و حمایت از طرح‌های خرد در اولویت قرار دارد.

این صندوق با هدف حمایت از کسب و کارهای کوچک از سال ۱۴۰۰ تاکنون از ۲ هزار و ۲۰۳ طرح اشتغال و کسب و کارهای خرد و کوچک در این استان حمایت کرد و در این خصوص ۲ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال تسهیلات را ارائه کرد.

ایرنا: این میزان تسهیلات به چه میزان فرصت شغلی فراهم کرد؟

رضا زاده: به ازای هر طرحی که در این صندوق ایجاد می شود برای ۱.۲ نفر شغل ایجاد خواهد شد.

موضوع قابل توجه در حمایت از طرح‌های اشتغالزایی به ویژه مشاغل خرد و خانگی ورود فعالانه زنان در استان‌های کمتربرخوردار است به‌طوری‌که سهم زنان در دریافت تسهیلات این صندوق در استان‌های محروم بیشتر و سعی این طرح در اشتغال زنان است.

ایرنا: میزان تسهیلات حمایتی از طرح های خرد و کوچک در استان را به صورت تفکیک برای هر سال بیان کنید؟

رضا زاده: این صندوق ۵۹۳ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ بابت اجرای ۶۱۸ طرح اشتغال تسهیلات پرداخت کرد و در سال ۱۴۰۱ نیز یکهزار و ۶۲۵ میلیارد ریال برای ایجاد یکهزار و ۱۱۵ طرح اشتغال و از ابتدای امسال تاکنون ۵۲۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال برای ایجاد ۴۷۰ طرح اشتغال در حوزه کسب و کارهای خرد و کوچک پرداخت کرد.

علاوه بر پرداخت تسهیلات نظارت جدی بر طرح ها و پروژه های اشتغال در مرحله بعد در دستور کار قرار دارد و چون تسهیلات این صندوق بسیار ارزان قیمت و با نرخ بیشتر چهار و ۶ درصد است بنابراین در راستای جلوگیری از انحراف آنها نظارت بر آنها بسیار مهم است.

ایرنا: عملکرد دولت سیزدهم در بخش ارائه تسهیلات به طرح های کوچک به نسبت دولت قبل چگونه بوده است؟

رضا زاده: دولت سیزدهم در همان ابتدای کار بر مسئله اشتغال تمرکز زیادی داشت و سعی در حل چالش های این بخش کرد و این موضوع مهم نیز در دستور کار بانک ها و صندوق کار آفرینی امید قرار گرفت و پرداخت های این صندوق در دولت سیزدهم به نسبت دولت قبل تا حدود سه برابر افزایش یافت، در واقع در سال ۱۳۹۸ این صندوق ۴۱۰ میلیارد ریال بابت اجرای ۷۵۰ طرح و در سال۱۳۹۹ نیز ۴۷۰ میلیارد ریال بابت ۵۰۰ طرح تهسلات پرداخت کرده بود در حالی که در سال ۱۴۰۰ به یکباره برای ۶۱۸ طرح ۵۹۳ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

ایرنا: صندوق کارآفرینی امید طرح های خرد و کوچک را چگونه شناسایی می کند؟

رضا زاده: این صندوق تنها به پرداخت تسهیلات اکتفا نمی کند بلکه در مرحله اول ظرفیت ها و پتانسیل مناطق روستایی و عشایری را احصا و با توجه به این مهم به متقاضیان تسهیلات ارائه می دهد تا شغل پایدار برای آنان ایجاد شود، به طور مثال در روستای "ملا حسن" شهرستان مانه و سملقان، روستاییان بیشتر به کار جارو بافی مشغول به فعالیت هستند که این امر به صورت سنتی نیز انجام می شود که در راستای توسعه این کار به تعدادی از جوانان تسهیلات برای ایجاد کارگاه پرداخت شده است.

همچنین با توجه به ظرفیت احداث گلخانه در روستای "سارمران" اسفراین به جوانان این منطقه تسهیلات گلخانه پرداخت می شود.

ایرنا: صندوق کارآفرینی امید چه طرح‌هایی را در این خطه محروم در حال اجرا دارد؟

رضا زاده: طرح‌های "روستای بدون بیکار"، "هر روستا یک محصول" و "روستای نوفن" از جمله طرح های مقابله با بیکاری است که این صندوق در خراسان شمالی در حال اجرا دارد و طرح نوفن به معنای انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی است که دانش آموختگان بخش کشاورزی می توانند در این بخش ورود کنند و طرح هایی که بر تکمیل زنجیره های ارزش افزوده در بخش های مختلف کشاورزی تاکید دارند، مد نظر است و طرح‌های کوچک و اقتصادی در این مدل باید با ایجاد کسب و کارهای کوچک، همدیگر را پشتیبانی کنند در این صورت موجب کاهش هزینه‌های تولید و بهره‌وری می شود.

همچنین در طرح "روستای بدون بیکار" که به‌ عنوان یک ایده راهبردی مورد توجه قرار گرفت و مقرر است بر اساس ظرفیت‌های موجود در هر روستا در حوزه کشاورزی، صنایع‌دستی، گردشگری و غیره افراد بیکار در روستا با آموزش و پرداخت تسهیلات توانمند و شغل ایجاد کنند.

طرح "هر روستا یک محصول" یکی از راه‌های حمایت از توسعه اقتصادی روستاها، حمایت از محصول محوری در روستا و جلب مشارکت اهالی برای گرایش به شغل مشترک به منظور کسب درآمد و ثروت بیشتر و گسترش مزیت های روستا است و صندوق کارآفرینی امید با حمایت از این طرح در تلاش است تا اشتغالزایی را به روستاها برده و بر بیکاری در روستاها غلبه و خانوارها را از خدمات صندوق بهره‌مند کند.

ایرنا: نحوه حمایت صندوق کارآفرینی امید از طرح های خرد و کوچک چگونه است؟

رضا زاده: رسالت این صندوق بیشتر ایجاد کسب و کار های خرد و کوچک است که به نوعی با پرداخت ۵۰۰ تا یک میلیارد ریال یک شغل ایجاد خواهد شد و در طرح های خود اشتغالی نیز به ازای پرداخت تا حدود سه میلیارد ریال یک شغل پایدار توسط متقاضیان ایجاد می شود.

ایجاد گلخانه، بومگردی، گردشگری، مجتمع های بین راهی، صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و دانش‌بنیان از مهمترین طرح هایی هستند که با دریافت تسهیلات منجر به ایجاد شغل پایدار شدند.

ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی و به ویژه دامپروری بدلیل خشکسالی با چالش مواجه است که بیشتر متقاضیان را به سمت ایجاد طرح های گردشگری، صنایع دستی، پرورش قارچ و طرح های مشابه هدایت شده اند.

خراسان شمالی ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی با ۲۸۷ واحد صنعتی فعال با سرمایه گذاری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان دارد که افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ کارگر در این واحدهای صنعتی اشتغال دارند.

اکنون حدود ۳۰ هزار واحد صنفی شامل بیش از پنج هزار و ۵۷۰ واحد تولیدی، چهار هزار و ۶۴۸ واحد ارائه خدمات فنی، ۱۲ هزار و ۴۶۳ واحد توزیعی و سه هزار و ۲۳۱ واحد خدماتی در خراسان شمالی زیر نظر ۱۴۰ اتحادیه صنفی این استان فعالیت دارند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد روستایی هستند و بیشترین اشتغال استان مربوط به حوزه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha