۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85204541
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همگرایی منطقه‌ای و فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

تهران-ایرنا- یک رسانه عرب زبان امروز یکشنبه در تحلیلی به گسترش روابط اقتصادی جمهوری ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در سایه همگرایی منطقه‌ای اخیر و فرصت‌های جذاب سرمایه گذاری این کشورها در مناطق آزاد ایران در راستای منافع متقابل پرداخت.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری - تحلیلی «الخلیج‌آنلاین» در تحلیل خود آورده است: با توجه به رویکرد ایران و کشورهای عربی خلیج فارس برای حل تمام بحران‌های منطقه و بازگشت روابط به حالت طبیعی خود و بهره‌مندی از آن‌ها در راستای تحقق منافع سیاسی و اقتصادی، دو طرف به گام‌هایشان برای نزدیکی روابط ادامه می دهند.

ایران اخیرا از برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مانند عربستان، امارات و قطر دعوت کرده است تا در مناطق آزاد این کشور سرمایه‌گذاری کنند و در این زمینه با عمان نیز توافق‌نامه امضا کرده است. کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز برای سرمایه‌گذاری در این مناطق اعلام آمادگی کردند و آن را فرصتی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و گسترش تجارت می دانند.

در سال ۲۰۲۲ میلادی میزان مبادلات تجاری میان ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ۲۰ میلیارد دلار رسید و انتظار می رود که در سال‌های آینده نیز رشد چشمگیری داشته باشد. همچنین سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران به این کشورهای عربی کمک می کند که به‌راحتی وارد بازارهای محلی و منطقه‌ای شوند.

کارشناسان بر این باورند که مذاکرات و گفت‌وگوها ممکن است منجر به امضای توافقات اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شود که این مساله به سود هر دو طرف خواهد بود. مناطق آزاد ایران سکویی جذاب برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها است زیرا از مزایای زیادی مانند معافیت از هزینه‌های گمرکی و مالیات، سهولت امور اداری و نزدیکی به بازارهای محلی و منطقه‌ای برخوردار است.

سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران همکاری‌های اقتصادی میان دو طرف را تقویت و رسیدن به بازارهای محلی و منطقه‌ای برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را آسان می‌کند. این سرمایه گذاری به نفع این کشورهای عربی است. همچنین این امر به نفع ایران نیز هست زیرا منجر به جذب سرمایه‌های خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، تقویت رشد اقتصادی و تسهیل رسیدن ایران به بازارهای عربی و بازارهای خلیج فارس می شود.

انتظار می‌رود که در سال‌های آینده میزان رشد سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد ایران به تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار برسد، همچنین انتظار می رود که در سال‌های آینده این مناطق آزاد، یک میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد کنند.

«عامر السبایله» کارشناس امور استراتژیک درباره دعوت ایران از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد گفت که ایران به دنبال حل تمام مشکلات با این کشورهای عربی و بازسازی روابط بر اساس منافع مشترک است و این دعوت ایران را می توان خوب ارزیابی کرد.

وی تاکید کرد که ایران مرحله اعتمادسازی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را آغاز کرده و گام‌های عملی در این راستا اتخاذ کرده است.

این کارشناس گفت که تهران به دنبال این است که روابط کشورهای منطقه بر اساس منافع مشترک باشد و پای آمریکا و رژیم صهیونیستی را از منطقه قطع کند تا در این روابط دخالت نکنند و ایده اقتصادی برای تحقق این امر بسیار مهم است زیرا همه به دنبال منافع خود هستند.

به گزارش ایرنا، پیش از این «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در حاشیه اجلاس سالانه ۲۰۲۳ بانک توسعه اسلامی در جده عربستان سعودی با «محمد الجدعان» وزیر مالیه این کشور دیدار کرد.

وزیر مالیه عربستان سعودی در این دیدار با ابراز خشنودی از برقراری مجدد روابط بین ایران و عربستان، گفت: امیدواریم گام‌های سریعی در روابط با ایران برداشته شود.

وی افزود: لازم است در این مسیر موانع اقتصادی و تجاری در برابر دو کشور برداشته شود.

الجدان با اشاره به فرصت‌های بزرگ تعاملات و همکاری بین دو کشور ابراز امیدواری کرد که به‌زودی وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران را در ریاض ملاقات کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز در این دیدار از پیشرفت روابط اقتصادی بین دو کشور استقبال و اظهار کرد: توسعه روابط نه فقط برای ایران و عربستان بلکه برای کل کشورهای منطقه حائز اهمیت است.

خاندوزی با بیان اینکه تسهیل پیوندهای اقتصادی وظیفه دولت‌هاست، افزود: این روابط دوجانبه نه‌تنها از منظر اقتصادی بلکه در حوزه‌های سیاسی و امنیتی دارای اهمیت فراوانی است.

وی هفتم خردادماه گذشته نیز از امضای یک توافقنامه جهت تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و عمان خبر دادو گفته بود: در سفر امروز هیئت عمانی به ایران، یک توافقنامه جهت تشکیل کمیته مشترک سرمایه گذاری بین ایران و عمان به امضا رسید که بر اساس آن دو کشور طرف هایی را معرفی کردند تا پروژه های سرمایه گذاری، چه در عمان و چه در ایران به تایید این کمیته مشترک برسد و به سرعت وارد مرحله اجرا شود.

وی ادامه داد: پیش از سفر سلطان عمان به تهران نیز توافقاتی که با همتای عمانی انجام داده بودیم عبارت از این است که بتوانیم از دوره تجارت به دوره سرمایه‌گذاری‌های دو کشور البته همراه با تکامل تجاری حرکت کنیم.

خاندوزی افزود: همچنین یک توافقنامه حمایت از سرمایه گذاری مورد توافق طرفین قرار گرفته که بعد از طی مراحل در مجلس عمان، به امضای دوطرف خواهد رسید.

خاندوزی ادامه داد: همانطور که گفتم توافق ما با همتایان عمانی این است که علاوه بر تکمیل رابطه تجاری، وارد دوره سرمایه‌ گذاری‌های مشترک بین دو کشور شویم که بسیار پیوند اقتصادی ماندگارتری را در بلند مدت ایجاد می کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به ویژه با توجه به ظرفیت سرمایه انسانی و تکنولوژی و فناوری های بالایی که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی دارند و از آن طرف هم تقاضای تولید آن محصولات چه در حوزه نفت و گاز و چه در حوزه سایر محصولات دانش بنیان وجود دارد منافعی خوبی برای تولیدکنندگان در بر خواهد داشت. امیدواریم که این دوره سرمایه گذاری مشترک بتواند فصل نوینی از روابط اقتصادی را بین دو کشور شکل دهد.

این گزارش حاکی است که "قیس بن محمد الیوسف" وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه گذاری عمان نیز پیش از این با اشاره به حضور خود با یک هیئت ۲۰۰ نفره از تجار و بازرگانان عمانی در ایران و جلسات برگزار شده بین تجار مذکور با فعالان اقتصادی ایرانی در محل اتاق بازرگانی و دیدار های جداگانه از جمله در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو، این امر را نشانه تمایل جدی پادشاهی عمان برای توسعه همکاری های تجاری با ایران خوانده بود.

وی همچنین با ابراز شگفتی از مشاهده پیشرفت های صنعتگران ایرانی طی حضور خود در ایران، امضای توافقنامه سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور را گامی مهم در توسعه همکاری های اقتصادی ایران و عمان عنوان کرده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha