۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۱۴
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85204372
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرمت بناهای تاریخی ماسوله متوقف نشده است

۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۱۴
کد خبر: 85204372
مرمت بناهای تاریخی ماسوله متوقف نشده است

رشت – ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: مرمت بناهای تاریخی ماسوله با آغاز روند رسمی ثبت جهانی آن متوقف نشده است و ۱۲میلیارد ریال درزمان حاضر برای آن در نظر گرفته شده است.

ولی جهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتبار یادشده برای مطالعات مرمتی، بازسازی و مرمت پنج بنای تاریخی ماسوله شامل چهار بنا و مسجد قنبرآباد این شهر تاریخی در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: شهر تاریخی ماسوله در کنار قلعه رودخان ،موزه میراث روستایی و موزه چای لاهیجان جزو چهار جاذبه پر بازدید گیلان است که فرایند رسمی ثبت جهانی آن از مهر ماه ۱۴۰۱ با حضور "نعیمه بن‌کاری "ارزیاب یونسکو به گیلان آغاز شد و منتظر اعلام نتیجه این سفر در شهریورماه امسال در ریاض عربستان هستیم.
وی تاکید کرد: مرمت و بازسازی بناهای یادشده بصورت مشارکتی با مالکان بناها انجام می شود.
ماسوله با قدمتی حدود یک‌هزار سال از سال ۹۰ در مسیر جهانی شدن قرار گرفت تا اینکه در سال گذشته با فراهم شدن زمینه حضور ارزیابان یونسکو برای بررسی شرایط ثبت، همت مسئولان برای رفع هرچه بیشتر موانع ثبتی این اثر زنده تاریخی جزم‌تر شد. ماسوله سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید . ارزیاب یونسکو پس از گذشت ۱۱ سال از آغاز فرایند ثبت جهانی ماسوله سال گذشته وارد این شهر تاریخی شد و فرآیند اولیه ثبت جهانی ماسوله را آغاز کرد.
ماسوله قطعه ای از تاریخ گیلان است که در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان و در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در دل جنگل‌های البرز قرار دارد، که با ۳۵۰ خانه تاریخی هویتی ۸۰۰ تا یک‌هزار سال را به رخ می کشد.
پیدایش شهر تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی آن، حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی پیرامون خود است که روایت شگفت انگیزی از شکل گیری اولین سکونت گاه های بشری، بواسطه حضور و ورود انسان به خطه سرسبز گیلان تا پیدایش این شهر تاریخی ارائه می دهد که همچنان شور زندگی را بدلیل استقبال گردشگران حفظ کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha