۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۵۶
کد خبر: 85204228
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ادعای روزنامه انگلیسی: چین به روسیه تسلیحات می‌فرستد

تهران- ایرنا- روزنامه دیلی‌تلگراف ادعا کرد: از زمان آغاز جنگ در اوکراین، چین با وجود تلاش برای ایفای نقش میانجی بین مسکو و کی‌یف، ۱۰ ها هزار محموله تسلیحاتی به روسیه فرستاده‌ است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی در گزارشی مدعی شد که چین از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین ۱۰ ها هزار محموله تسلیحاتی به روسیه ارسال کرده است.

به گزارش این روزنامه، چین با ارسال بالگرد، پهپاد، دوربین نوری و مواد اولیه ضروری به روسیه در جنگ مقابل اوکراین کمک کرده است. ضمن آنکه سطح تجارت میان دو طرف در سال جاری به رکورد بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

این گزارش می افزاید: سوابق تجاری موجود با ادعای بی طرفی چین و وعده هایش مبنی بر عدم ارائه تسلیحات به روسیه در تضاد است و از آنجا که پکن به دنبال ایفای نقش میانجی در مذاکرات صلح بوده، چنین شرایطی قابل دفاع نیست.

این روزنامه در تشریح ادعای خود درمورد کمک تسلیحاتی چین به روسیه، نوشت: یک شرکت چینی اندکی پیش از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰)، یک هزار پهپاد به روسیه فرستاد. آن هم در شرایطی که این شرکت خود را عامل فروش اسباب بازی کودکان معرفی کرده بود.

به عبارتی پس از شروع جنگ در اوکراین، شرکت‌های چینی در قالب ارسال کالاهای دیگر، به صادرات کمک‌های نظامی به روسیه از جمله توربوجت‌ها و سامانه‌های ناوبری موشکی که از طریق هند و کاستاریکا هدایت می‌شدند، ادامه داده اند.

به ادعای این رسانه انگلیسی، کالاهایی که چین صادر می کند دو منظوره هستند؛ بدان معنا که کاربردهای غیر نظامی دارند. به همین دلیل چین این امکان را دارد تا با عبور از تحریم های بین الملل کمک‌های مرگبار به روسیه را ادامه دهد.

به عنوان مثال فاکتورهای محموله های دید نوری که به سلاح ها متصل می شوند و به ادعای چین در شکار حیوانات قابلیت استفاده دارند، از این دسته هستند.

سران ناتو و آمریکا پیش از این چندین بار تهدید کرده بودند، چنانچه چین تسلیحات نظامی مرگبار به روسیه ارسال کند، با عواقب شدیدی روبرو می شود.

دیلی تلگراف در پایان داده‌های تجاری موجود میان چین و روسیه را سندی دال بر کمک پکن به مسکو دانسته و نتیجه گیری کرده است که این قدرت آسیایی در بحبوحه تحریم‌های شدید اقتصادی علیه روسیه همچون یک شاهراه حیاتی برای آن عمل کرده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha