۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۱۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85203637
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۵۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی ‌کشاورزی گیلان قلع و قمع شد

رشت - ایرنا - معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۵۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی استان امسال‌ قلع و قم شد.

بهنام صمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد تغییر کاربری غیرمجاز، ۱۹ مورد مربوط به ویلاسازی در کیاشهر و بقیه شامل سایر مناطق گیلان است.

وی با اشاره به فعالیت سامانه ۱۳۱ برای دریافت گزارش‌های مردمی در راستای حفاظت از اراضی زراعی و باغی اضافه کرد: گزارش‌های مردمی توسط ستاد استانی از طریق سامانه ۱۳۱ اخذ و در سریع‌ترین زمان از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی جلوگیری می‌شود.

معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۳۰ مورد گزارش در ارتباط با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در استان گزارش شده است که پس از بررسی اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در زمینه صیانت از امنیت غذایی کشور با توجه به اهمیت، در قالب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی مصوب سال ۷۴ و اصلاحیه در سال ۸۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده‌است.

صمدی اظهار کرد: بر اساس قانون، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغات بدون اخذ مجوز از سازمان و مدیریت‌های جهاد کشاورزی و امور اراضی ممنوع بوده و علاوه بر قلع و قمع بناهای احداث شده با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

وی اضافه کرد: در زمینه اجرای این قانون، ماموران سازمان جهاد کشاورزی با شناسایی و پیشگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی برای برخورد ساخت‌ و ساز غیرمجاز و تفکیک‌های غیرقانونی اقدام می‌کنند.

معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: این استان با توجه به وجود جاذبه‌های تفریحی و گردشگری همواره مورد توجه گردشگران از سراسر کشور بوده که این مهم موجب شده طی سال‌های اخیر شاهد ساخت و ساز برج‌ها و خانه‌های ویلایی در حاشیه‌ جنگل‌ها، مناطق ییلاقی و حتی در اراضی شالیزاری باشیم.

وی خاطر نشان کرد: حضور افراد غیربومی به گیلان به دلیل جاذبه‌های گردشگری آن و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت ویلا تهدیدی برای اراضی کشاورزی استان محسوب می‌شود.

صمدی از از عموم مردم به‌ ویژه روستاییان و کشاورزان گیلان خواست تا در صورت قصد احداث بنا و تاسیسات یا دیوارکشی در اراضی زارعی و باغی متعلق به خود، حتما قبل از هرگونه اقدام از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی "۱۳۱" یا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یا مدیریت امور اراضی استان مشاوره و برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند.

گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است.

این خطه بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha