مقامات ارشد عراقی: شجاعت زنان الهام گرفته از حضرت زینب (س) است + فیلم

تهران- ایرنا- مقامات ارشد عراقی امروز شنبه در پانزدهمین نشست سالانه «روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان» به نقش محوری حضرت زینب سلام الله علیها اشاره کرده و گفتند که شجاعت زنان الهام گرفته از ایشان است و حضرت زینب سلام الله علیها با خطبه‌های خود امت اسلامی را رهبری کردند و اسلام حافظ حیثیت و کرامت زنان است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از دفتر رسانه ای جریان حکمت ملی عراق در ایران، رئیس جمهور عراق روز شنبه در پانزدهمین نشست سالانه «روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان» به نقش شجاعانه حضرت زینب (س) اشاره کرد و گفت که شجاعت و قدرت بزرگ زنان از را از ایشان الهام می گیریم.

«عبداللطیف جمال رشید» از «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق برای تلاش‌هایش در برگزاری این کنفرانس تشکر کرد.

وی با اشاره به خشونت علیه زنان اضافه کرد که موفقیت در مبارزه با خشونت علیه زنان و انسجام خانواده، موفقیت برای جامعه و حفظ حقوق و کرامت انسان است.

رئیس جمهوری عراق افزود که خشونت در سایه جنگ ها افزایش می‌یابد و ما شاهد وضعیت غیرانسانی خشونت هستیم؛ خشونتی که قربانیان آن زنان و کودکان هستند.

وی اظهار داشت که این خشونت به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست و قانون مسئول جلوگیری از خشونت و همچنین آگاهی بخشی در جامعه است.

رشید گفت که هیچ کس برتری بر زن ندارد و موفقیت ما در حفظ کرامت زن خواهد بود که حفظ جامعه است.

رئیس جمهور عراق به زنان بزرگ تاریخ و نقش آن در حفظ جامعه و پیشرفت جامعه اشاره کرد و افزود: تاریخ ما زنان بزرگی دارد که در حفظ انسجام جامعه و تحکیم خانواده و جامعه نقش داشتند.

رشید تاکید کرد که این کنفرانس و تلاش‌های آن، گامی اساسی برای تحقق اهداف بزرگی است که به دنبال حفظ کرامت مرد و زن و حفظ آینده کودکان ما است.

مقامات ارشد عراقی: شجاعت زنان الهام گرفته از حضرت زینب (س) است + فیلم

السودانی: دفاع از حقوق زنان را پیش از مسئولیت قانونی، مسئولیت انسانی و اخلاقی می‌دانیم

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق نیز در این نشست گفت: این مراسم به دور از فضاسازی‌ و جوسازی‌ها هر ساله برای حمایت از حقوق زنان که مطالبه‌ای دینی و انسانی است و با حضور هیئت‌های دیپلماتیک خارجی و نهادهای مدنی به همت جریان حکمت ملی عراق برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در تاریخ اسلام حادثه کربلا و پیامدهای آن از مهم‌ترین حوادثی است که تأثیر آن را تا امروز در سطح بشری می‌بینیم و دلالت‌های بزرگ آن حادثه با وجود همه مصائب آن همان اصولی است که امروز هم در قوانینمان درج می‌کنیم؛ مفاهیمی همچون انصاف و برابری و عدالت و آزادگی و مخالفت با ظلم.

نخست وزیر عراق اضافه کرد که حضرت زینب (س) شخصیت محوری اصلی بود که متولی استمرار موضع امام حسین (ع) و اصحاب آن حضرت شد و به وضعیت زنان و کودکان در مسیر اسارت رسیدگی کرد.

السودانی افزود: حضرت زینب(س) با وجود همه مصائب استوار ماند و بر تسلیم به قضای الهی و ادامه ندای برادرش در مبارزه با ظلم تأکید کرد و چه شایسته است که گرامیداشت یاد ایشان با کرامت زنان همراه باشد.

وی با بیان اینکه دولت ما از آغاز فعالیت طرح‌های متعددی برای مبارزه با خشونت علیه زنان اجرا کرد، گفت: از جمله آنها کارزار ۱۶ روزه نه به خشونت علیه زنان بود که در آن به انواع خشونت علیه زنان و نادیده گرفتن حقوق و جلوگیری از تقویت توان و کارآمدی آنان بدون به حاشیه راندن ارزش‌های جامعه و تضعیف اصول اجتماعی در عین رعایت همه کنوانسیون‌های بین‌المللی در این باره، بر اساس اصول ارزشی عراق توجه نشان داد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که حمایت از زنان از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه دولت بود که به دستورالعمل‌ و بخش‌نامه‌هایی تبدیل شد و نتیجه آن راهبرد ملی زنان بود که به تصویب هیئت دولت عراق رسید،به ابعاد گوناگون مشارکت زنان در بخش‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی می‌پردازد و همچنین در این راستا، قانون زنان آزادشده ایزدی به همه زنانی که قربانی خشونت تروریسم بود، تعمیم داده شد.

وی ادامه داد: موجب افتخار است که زنان امروز در عالی‌ترین نهادهای اجرایی حضور و یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کلیدی را در دست دارند و تعداد آنها در مجلس نیز فراتر از سهمیه تعیین‌شده در قانون است.

السودانی اظهار کرد: با زنان عراق عهد می‌بندیم که برای تحقق هرچه موجب تأمین حیات شایسته و دفع ظلم از آنان شود و مبارزه با هرگونه تبعیض علیه آنها و شراکتشان با مردان در ساخت عراق تلاش کنیم و آن را مسئولیت انسانی و اخلاقی پیش از مسئولیت قانونی خود می‌دانیم.

زیدان: برای دفاع از حقوق زنان با اصلاح قوانین باید راه‌های قانونی ایجاد کرد

رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز گفت که کنفرانس مبارزه با خشونت علیه زنان با حادثه کربلا همزمان شده که باید از آن عبرت گرفت.

«فائق زیدان» به مشارکت و نقش‌آفرینی امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) اشاره و عنوان کرد که زنان به دور از مشکلات جامعه نبوده است.

وی ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره زن گفت که اهتمام به زنان و تعامل مثبت با آنها در احادیث نبوی نیز آمده است.

زیدان ادامه داد: ما باید سیستم‌های تربیتی، اجتماعی و اقتصادی برای اطلاع از وضعیت خشونت و راه‌هایی قانونی از طریق اصلاح قوانین ایجاد کنیم.

رئیس شورای عالی قضایی عراق تاکید کرد : باید با افکار وارد شده به جامعه مقابله کرد و کار فرهنگی و قانونی برای حمایت از جامعه انجام داد.

وی تصریح کرد:امید داریم زن به جایگاه خود برسد و از وجود خود و اعتقادات دینی و اخلاقی خود دفاع کند.

زیدان با بیان اینکه همواره به دنبال تصویب قوانینی برای تضمین حقوق زنان هستیم، گفت که جوامعی که زن در آن شریک موثری نباشد، جوامعی هستند که نمی توانند پیشرفت کنند.

الحلبوسی: مجلس برای تصویب قوانین در راستای حمایت از زنان آمادگی دارد

رئیس مجلس عراق نیز در این نشست گفت: پدیده خشونت علیه زنان، عملی ناپسند و محکوم است که جامعه ما به آن به دیده تحقیر می‌نگرد و هر بار که این پدیده رخ می‌دهد، اقدام فوری و قاطعانه تمام نهادها و افراد جامعه را به همراه دارد.

«محمد الحلبوسی» افزود: چالش‌ها و مشکلات پیش روی زنان در شرایط موجود را درک می‌کنیم و می‌دانیم که برخی از شرایط در وخامت پدیده خشونت علیه زنان به طور نگران‌کننده‌ ای موثر است.

وی ادامه داد: از خطرناک‌ترین این عوامل، اوضاع اقتصادی و نیز مصرف مواد مخدر است که مستلزم اقدامی جمعی و همکاری میان تمام بخش‌های اجتماعی، دولتی و مدنی برای مبارزه با این پدیده ناپسند است.

رئیس مجلس عراق تاکید کرد که احزاب سیاسی، اجتماعی، دینی و فرهنگی عراق باید مسئولیت اتحاد در مقابله با این پدیده را برای ارائه حمایت و پشتیبانی دولت در اجرای قوانین مربوط به حقوق زنان بر عهده بگیرند.

وی همچنین گفت که مجلس آمادگی کامل برای تصویب این قوانین و اصلاحات را دارد که در خدمت این هدف و نیل به منافع عمومی فرد و جامعه است.

مقامات ارشد عراقی: شجاعت زنان الهام گرفته از حضرت زینب (س) است + فیلم

الیاسری: اسلام حافظ حیثیت و کرامت زنان است

«هیام الیاسری» وزیر ارتباطات عراق نیز گفت: این اسلام واقعی است که از زنان حمایت می‌کند. اسلام همان دینی است که جلوی کشتن دختران را گرفت.

وی ادامه داد: قرآن کریم برای تکریم زنان، برابری و عدالت برای آنان، پس از مصادره این مفاهیم توسط جاهیلت آمد.

وزیر ارتباطات عراق اظهار داشت: اسلام حافظ حیثیت و کرامت زنان است.

الیاسری افزود: حضرت زینب (س) با خطبه‌های خود که از قرن‌ها پیش بر سر زبان‌ها افتاده است، امت اسلام را رهبری کرد.

وی اضافه کرد که از حضرت زینب (س) قدرت بیان، اعتماد به نفس، مبارزه با فساد و تسلیم نشدن در سختی‌ها را الهام می‌گیریم.

نماینده سازمان ملل: از برنامه دولت عراق در حمایت از حقوق زنان و قربانیان تروریسم استقبال می‌کنیم

«کلاودیو کوردونی» نماینده سازمان ملل هم در این نشست ضمن ابراز خرسندی از مشارکت در این کنفرانس گفت: امروز بیستمین سالروز انفجار در دفتر نمایندگی سازمان ملل در بغداد در سال ۲۰۰۳ است که در آن ۲۲ تن از جمله نماینده ویژه دبیر کل کشته شدند.

وی از نقش مهم «سیدعمار حکیم» در حمایت از حقوق انسان و به طور خاص حقوق زنان قدردانی کرد و ادامه داد: از برنامه دولت در حمایت از حقوق زنان و رسیدگی به وضعیت زنان و قربانیان تروریسم و گرامیداشت روز زنان آزادشده ایزدی استقبال می‌کنیم.

نماینده سازمان ملل تصریح کرد که این سازمان بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر قانون زنان ایزدی و تعمیم آن به دیگر زنان از جمله قربانیان خشونت علیه زنان از دیگر طوایف و نیز زنانی که مجبور به ازدواج با تروریست‌ها شده‌اند و نیز کودکان قربانی این خشونت‌ها تأکید می‌کند.

کوردونی با بیان اینکه عدم تصویب نهایی قانون قربانیان خشونت علیه زنان بر اساس اصول و ارزش‌های اجتماعی عراق مایه نگرانی سازمان ملل است، گفت: این تأخیر هیچ توجیهی ندارد و از همه نیروهای سیاسی عراق می‌خواهیم که این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

وی افزود: در آستانه انتخابات شوراهای استانی، از تشکیل کمیته حمایت از مشارکت زنان در این کنفرانس استقبال و بر ضرورت جدیت در تأمین امنیت انتخابات و برخورد با هرگونه خشونت علیه زنان در روند انتخابات و تضمین مشارکت گسترده زنان و نیز اجرای انتخابات شفاف تأکید می‌کنیم.

نماینده سازمان ملل همچنین درباره اصطلاحات مورد استفاده در سطح بین‌المللی درباره موضوع جنسیت نیز گفت: این موضوع و نقش سازمان ملل در این باره موجب مشکلاتی شده که ممکن است به فعالیت سازمان ملل آسیب بزند و در این راستا تأکید می‌کنیم که سازمان ملل به ارزش‌ها و اصول اجتماعی جوامع احترام می‌گذارد و در عین حال از حقوق همگان دفاع می‌کند و انتظار دارد که بحث‌ها در این باره در فضایی جدی و به دور از جوسازی انجام شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha