۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۳
کد خبر: 85203409
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پولیتیکو: خشکسالی موجب کاهش ظرفیت‌ کشتیرانی در اروپا شده است

تهران- ایرنا- نشریه پولیتیکو در گزارشی اعلام کرد: تداوم خشکسالی در قاه اروپا و کاهش بارندگی ناشی از تغییرات آب و هوایی، موجب تنزل ظرفیت حمل و نقل آبی در این قاره شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای این نشریه آمریکایی، خشکسالی در اروپا، ظرفیت رودخانه‌هایی که از آن برای حمل و نقل دریایی با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای استفاده می شود را تحت تاثیر قرار داده است.

اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از تلاش خود برای کاهش ۹۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از حمل و نقل، به دنبال آن است تا محموله های بیشتری را از طریق آبراهه های داخلی منتقل کند. اما چنانچه سطح آب رودخانه‌ها و کانال‌های اصلی این قاره همچنان کاهش یابد، وضعیت دشوارتر می شود.

در اوایل سال جاری، سطح پایین آب، حمل و نقل در رودخانه راین به عنوان یکی از مهم‌ترین آبراهه های اروپا را محدود کرد و سبب بروز اختلالات گسترده ای شد؛ به گونه ای که اقتصاددانان نسبت به اثرات آن بر اقتصاد آلمان هشدار دادند.

اما براساس گزارش ها، وضعیت کم آبی به اندازه ای وخیم است که کارشناسان شرایط کنونی را تنها یک پیش درآمد دانسته و می گویند بارندگی های جاری هم نمی تواند گره از خشکسالی حاکم بر اروپا بگشاید.

رابرت اگلینگ مدیرعامل یک مرکز تحقیق و پژوهش در این خصوص گفت که سطح آب راین و شاخه های آن در تابستان ۶ سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی ناشی از تغییرات آب و هوایی کاهش یافته است و چنانچه وضعیت ادامه یابد، باید شاهد دوره های طولانی تری از کم آبی این رودخانه مهم آلمان باشیم.

چالش خشکسالی برای نیروگاه‌های هسته‌ای

وی کاهش سطح آب رودخانه ها را برای بخش های مختلف سراسر جهان مساله ای مهم توصیف کرد و افزود: از کشاورزانی که برای آبیاری مزارع خود به رودخانه ها متکی هستند تا نیروگاه های هسته ای که از آن برای خنک سازی استفاده می کنند، خشکسالی بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

به نوشته پولیتیکو، این امر به ویژه برای برنامه های اتحادیه اروپا در مسیر استفاده از ظرفیت های بکر آبراهه‌های این قاره به منظور کاهش انتشار دی‌اکسید کربن ناشی از حمل‌ونقل، مانعی بزرگ ایجاد می‌کند.

سندور نعمتی محقق دپارتمان حفاظت از محیط زیست دانشگاه گوتنبرگ در سوئد هشدار داد که چنانچه سطح آب رودخانه‌های اصلی اروپا در یک چارچوب زمانی مشخص به سطح کافی باز نگردد، باید استفاده از ظرفیت آبراهه ها را برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای کنار بگذاریم.

کشتیرانی در اروپا در معرض خطر است

حمل و نقل آبی در اتحادیه اروپا به ویژه در کشورهای نزدیک به رود راین یا دانوب مانند رومانی، بلغارستان و هلند نزدیک به ۴۲ درصد از حمل و نقل را تشکیل می دهد.

از همین رو اتحادیه اروپا قصد دارد حمل و نقل آبی داخلی را تا سال ۲۰۳۰ به یک چهارم و تا سال ۲۰۵۰ به ۵۰ درصد افزایش دهد. اما بر اساس گزارش اداره آمار اروپا (یورواستات)، حمل و نقل دریایی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ به دلیل خشکسالی ۱۰ درصد کاهش داشته است.

گادفرید اسمیت دبیرکل شورای کشتیرانی اروپا در پژوهشی که به تازگی برای مدیریت ناوبری رود راین تهیه شده بود، نسبت به دوره‌های خشکسالی شدیدتر و رویدادهای وخیم متعاقب آن هشدار داد.

وی تشریح کرد: این وضعیت می تواند تمامی برنامه های اتحادیه اروپا برای استفاده از ظرفیت آبراهه های داخلی با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و در پی آن مقابله با گرمایش زمین را به خطر بیندازد.

آژانس نظارت بر خشکسالی اروپا (EDO) وابسته به اتحادیه اروپا تابستان گذشته در گزارشی هشدار داد که میزان خشکسالی در ۵۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده و تاثیرات منفی گسترده ای بر تولید برق و کشتیرانی داشته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha