به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، ساخت تعداد بیشتر مدارس در کشور به ویژه در شرایطی که شاهد افزایش چشمگیر دانشآموزان اتباع در کشور هستیم، اهمیتی دوچندان مییابد. این روزها بسیاری از مدارس با توجه به افزایش تعداد دانشآموزان به صورت ۲شیفته فعالیت میکنند و همچنین بسیاری از مناطق در اطراف شهرها ایجاد شده که نیازمند مدرسه برای تحصیل فرزندان است که در این راستا مدرسهسازی یکی از مهمترین عرصهها برای تحقق شعار مردمیسازی است که دولت سیزدهم توجه بسیاری نسبت به گذشته به این موضوع بویژه در مناطق محروم داشته است.
براساس گزارشات بدست آمده، ۱۱۰۰ طرح آموزشی و پرورشی در قالب ۵۱۶۴ کلاس درس توسط رییس جمهور در دهه فجر به بهره برداری رسید و با برنامه ریزی انجام شده حدود ۲ هزار پروژه آموزشی و پرورشی بالغ بر ۱۰ هزار کلاس درس در شهریور امسال افتتاح خواهد شد.
همچنین در ۲ سال اول دولت دوازدهم تعداد ۳۸۷۰ پروژه آموزشی و پرورشی تحویل شد که این رقم در دولت سیزدهم به ۷۱۹۷ پروژه با رشد۹۶ درصدی رسید. در این بین پروژه های دولتی ۱۶۲ درصد و پروژه های مشارکتی ۴۸ درصد رشد را نشان می دهد.
از دیگر اقدامات مربوط به ساخت مدرسه در دولت سیزدهم، افتتاح بزرگ ترین مدرسه کشور مزین به نام سردار سلیمانی در استان مازندران – بهره برداری از تنها مدرسه کلنگ زنی شده توسط سردار سلیمانی در شهرستان ملایر استان همدان – تحویل بیش از ۲۰ مدرسه ویژه دانش آموزان با استعدادهای ویژه و نخستین و تنها مدرسه تخصصی اوتیسم منطقه خاورمیانه در شهر همدان است.
از سوی دیگر توجه دولت سیزدهم به تکمیل پروژههای نیمهتمام خیرین نیز قابل توجه است، در این خصوص، در دولت سیزدهم ۳۸۰۰ پروژه نیمه تمام خیری تحویل شد که ۱۰ درصد بیشتر از پروژه های تحویلی دولتی است و نشان از عزم و اراده دولت محترم به تکمیل پروژه های نیمه تمام خیری دارد که همواره دغدغه این افراد نیکاندیش است.
همچنین تحویل ۳۴۵۷۷ کلاس درس در دولت سیزدهم را شاهد هستیم که شاخص تحویل پروژه های آموزشی و پرورشی کلاس درس است که سرانه فضای آموزشی براساس آن تعریف می شود. در ۲ سال اول دولت دوازدهم ۱۷۱۳۰ کلاس درس تحویل شد که نشان از رشد ۱۰۴ درصدی دولت سیزدهم در این شاخص است. از این بین تحویل ۱۷۳۶۴ کلاس درس مشارکتی در مقابل ۱۷۲۱۳ کلاس درس دولتی، توجه دولت به تکمیل پروژه های خیر را به خوبی نشان می دهد.
توجه دولت سیزدهم به هویت و معماری ایرانی -اسلامی در ساخت مدارس
همچنین توجه دولت سیزدهم به هویت و معماری ایرانی – اسلامی و ساخت مدارس بزرگ مقیاس هم در این دولت به نسبت بسیار بیشتر شده است و براین اساس تکالیف و رویکردهای سند تحول در زمینه ساخت مدارس در دوره جدید بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
برای رسیدن به سرانه استاندارد فضای آموزشی و ایجاد محیط یادگیری مورد انتظار سند تحول باید به هویت درون و بیرون مدرسه توجه داشته باشیم که این موضوع با تدوین دستورالعمل لازم و پیوست فرهنگی ساخت مدارس در دستور کار قرار گرفته است.
همچنین ساخت مدارس بزرگ مقیاس با رویکرد تحولی نیز در راستای رسیدن به استانداردهای سرانه فضا و ایجاد فضای مناسب برای تربیت دانش آموز مورد انتظار سند تحول مورد توجه قرار گرفته است.
در این راستا میتوان به طرح شهید عجمیان در مدارس قدیمی با همراهی گروه های جهادی را با رویکرد بهسازی و شاداب سازی بیش از ۲۰ هزار مدرسه مشتمل بر ۱۰۰ هزار کلاس درس از ابتکارات وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم اشاره کرد، پیشتر در خصوص نگهداشت و تقویت مدارس تحویل داده شده برنامه منظمی وجود نداشت که در این دولت با مشارکت قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و سازمان نوسازی این موضوع در دستور کار قرار گرفت و حدود ۱۰ هزار گروه جهادی با حضور بیش از ۷۰هزار جوان و نوجوان جهادی که در بین آنها معلمان و دانش آموزان جهادی نیز حضور دارند، به آماده سازی مدارس به ویژه در مناطق کمتر برخوردار می پردازند.
ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی و جایگزینی آن با مدارس ایمن
از سوی دیگر ساماندهی مدارس سنگی از اولویت های مدرسه سازی در این دولت عنوان شده که با اجرای عملیات بزرگترین طرح ملی ساماندهی مدارس سنگی به نام دانشآموز شهید آرشام سرایداران، ۱۳۸۰ مدرسه سنگی در سراسر کشور ساماندهی میشود.
براساس گزارشات بدست آمده از سازمان نوسازی مدارس، تعداد کل مدارس سنگی کشور ۲۲۱۵ است که تعداد ۱۵۷۶ مدرسه دارای بیش از ۱۰ دانش آموز هستند و از این تعداد، ۱۳۸۰ مدرسه در مناطق روستایی و عشایری واقع شدهاند.
هدف گذاری طرح، برای ساماندهی ۱۳۸۰ مدرسه در قالب ۳۹۵۶ کلاس درس و دارای ۱۱ دانش آموز و بیشتر با مشارکت محرومیت زدایی سپاه است که در سال اول اجرای طرح برای ۲۵۳ مدرسه ۳ تا ۶ کلاسه که دارای ۱۵ دانش آموز در هرکلاس و بیشتر در قالب ۱۱۴۶ کلاس درس است، برنامهریزی شده و مابقی مدارس حسب تامین منابع اعتباری در سال های آتی ساماندهی خواهند شد.
اختصاص ۷۲۵ میلیارد تومان برای استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی
همچنین جمعآوری بخاریهای نفتی خطرآفرین از کلاسهای درس موضوع مهم دیگری در حوزه تجهیز مدارس است که در این دولت صورت گرفت، تقریبا در هر نقطه کشور که زیرساخت لازم گاز وجود داشته باشد، بخاری نفتی خطرآفرین در کلاسهای درس نداریم و با دستورالعملی که در شروع سال تحصیلی به مدارس و مناطق آموزشی ارسال شد، تأکید داشتیم که حتما مدیران مدارس ضمن بررسی سیستم گرمایشی موجود مدرسه، نسبت به سرویس آن پیش از شروع به کار اطمینان حاصل کنند.
بطور مثال در زمستانی که گذشت و از آن به زمستان سخت یاد شد، دولت از محل بند ب ماده ۶۵ قانون الحاق که مربوط به گاز، مبلغ ۷۲۵ میلیارد تومان در اختیار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برای تأمین و استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس با اولویت مناطق کمبرخوردار قرار داده بود.
شیوههای جدید ساخت مدارس
سازمان نوسازی مدارس کشور در دولت جدید روشهای جدید ساخت وصنعتی سازی به عنوان یکی از رویکردهای اساسی و پایه که کمتر مورد توجه قرار گرفته بود را در دستور کار قرار داد، بنابراین با توجه به دستور رییس جمهور در سفر به شهرستان بهارستان، مقرر شد ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه جهت مهر آینده در این شهرستان ساخته شود، با حمایت جوانان نخبه ساخت آنها را به صورت صنعتی سازی در دستورکار داده ایم، امیدواریم این فرایند موجب حل مسأله مدرسه سازی شده و ۱۵۰ کلاس درس مذکور تا مهرماه آماده تحویل شود.
همچنین رشد ۲۴۷ درصدی اعتبارات حوزه مدرسه سازی در دولت سیزدهم بسیار مهم است، در سفرهای رییس جمهور توجه ویژه ای به موضوع مدرسه سازی شده است؛ همچنین مولدسازی، تامین اعتبارات از محل سازمان، نهادها و مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی قابل توجه بوده است.
نظر شما