بسیج دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی مرغوب کشاورزی

تهران- ایرنا- رییس سازمان امور اراضی کشور، بر بسیج دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به‌منظور صیانت از اراضی کشاورزی خبر داد و گفت: استان‌های شمالی منشأ تامین امنیت غذایی کشور هستند و باید با همه توان از اراضی کشاورزی مرغوب محافظت کنیم.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «رضا افلاطونی» در چهارمین نشست کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: برای حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی نیازمند کمک و یاری همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در کشور هستیم؛ بنابراین لازم است استانداران همه دستگاه‌ها را بسیج کنند و فرماندهی مبارزه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز را بر عهده گیرند.

رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه اراضی کشاورزی مرغوب محدود است، افزود: این میزان اراضی نزدیک به ۵۰ درصد از محصولات کشاورزی را تولید می‌کند و ما باید با همه توان و امکانات این اراضی را حفظ کنیم.

وی تصریح‌کرد: باید به گزارش‌های رسیده از پنجره واحد مدیریت زمین در استان مازندران توجه و رسیدگی شود، تا اراضی کشاورزی دچار تغییر کاربری نشود.

افلاطونی ادامه‌داد: حفاظت از اراضی کشاورزی در برخی از استان‌هایی که قطب کشاورزی هستند، دارای حساسیت و اولویت مضاعف است.

تغییرکاربری کشاورزی؛ تهدید جدی برای امنیت غذایی کشور

در این نشست، «علیرضا گودرزی» معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور گفت: اراضی کشاورزی به عنوان منابع پایه تولید است و تغییرکاربری این اراضی به امنیت غذایی کشور لطمه وارد می‌کند.

وی افزود: نباید به هیچ بهانه‌ای اجازه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی درجه یک داده شود.

جرایم تغییر کاربری اراضی کشاورزی کافی نیست

«سیدحسن میری» مشاور حقوقی استاندار مازندران نیز در این نشست گفت: استانداری تاکنون از جهاد کشاورزی حمایت کرده و از این پس هم در کنار سازمان جهاد کشاورزی مازندران خواهد بود.

وی افزود: جرایم تغییر کاربری اراضی کشاورزی از بازدارندگی کافی برخوردار نیست و باید جرایم سنگین‌تری برای آن در نظر گرفته شود.

میری ادامه‌داد: در حوزه پیشگیری از تغییر کاربری غیرمجاز، نیازی به قوانین جدید نیست و با قوانین موجود هم می‌توان از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کرد.

چهارمین نشست کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری در سال ۱۴۰۲ با حضور رئیس سازمان امور اراضی کشور، مدیرکل پیشگیری مقابله با مفاسد اقتصادی ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، جمعی از مدیران سازمان امور اراضی کشور، معاون عمرانی استاندار مازندران، مشاور استاندار مازندران، مدیر امور اراضی استان مازندران و سایر اعضا در مرکز آموزش سازمان امور اراضی کشور برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha