۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۰۳
کد خبرنگار: 5472
کد خبر: 85202782
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شور اربعین دوباره ایلام را فرا گرفت؛ زائران آمدند

ایلام - ایرنا - مطابق پیش بینی ها زائران اربعین امسال زودتر سفر زیارتی خود را از مرز مهران آغاز کردند، در این بین مسئولان هم شرایط را برای تردد آسان زوار فراهم کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۸ روز مانده به اربعین حسینی مرز مهران شاهد حضور زائران است، مطابق پیش بینی ها امسال بیش از چهار میلیون زائر از این مرز تردد خواهند کرد.

زوار اربعین که از دیروز خود را به پایانه مرزی رسانده اند؛ تا حد زیادی از وضعیت زیرساخت های استان ایلام و مسیرهای منتهی به مرز رضایت دارند، امسال بخش زیادی از مشکلات سال های گذشته در حوزه راه، آب و پارکینگ حل شده است.

آمارها نشان می دهد به طور متوسط روزانه بیش از ۱۵ هزار نفر از مرز مهران تردد دارند که بطور قطع این آمار طی روزهای آینده بیشتر می شود، تقریبا ۶۵ درصد زوار اربعین در کل کشور امسال مرز مهران را برای تردد خود انتخاب کرده اند.

بررسی های میدانی از زیرساخت های مرز مهران نشان می دهد بیش از ۹۵ درصد مسیر ایلام - مهران امسال به صورت چهاربانده برای تردد زوار فراهم شده و گره های ترافیکی سال گذشته حل شده است.

با توجه گرمای بیش از ۵۰ درجه مهران از هم اکنون دپوی یخ و آب معدنی به اندازه کافی در مهران برای زوار اربعین انجام شده و تعداد زیادی از آب سردکن ها در مسیر پل زائر تا پایانه نیز برقرار شده است.

پارکنیگ بزرگ اربعین برای پارک ۱۸۰ هزار خودرو نیز فراهم شده؛ در این پارکینگ علاوه بر تامین امنیت، به میزان کافی سرویس بهداشتی و نمازخانه نیز ساخته شده است.

پارکینگ های داخل شهر مهران نیز از طرف مردم آماده شده، علاوه بر این فضای خاصی در شهر مهران برای پذیرایی از زوار در خانه های مردم شکل گرفته است، تعدادی از مردم با نصب پرچم های بیت الحسین (ع) آماده استقبال از زائران شده اند.

تعداد زیادی از اتوبوس های شهری هم اکنون در مسیرهای مهران و پل زائر برای جابجایی از هم اکنون مستقر شده اند، با توجه به گرمای هوا مسئولان برای جابجایی زوار تا نزدیک ترین مسیر به پایانه تاکید دارند.

برای مقابله با گرمازدگی مسیر بعد از گیت های مرز مهران، مه پاش راه اندازی شده، علاوه بر این دانشگاه علوم پزشکی و هلال احمر ۲ مرکز بزرگ برای تامین نیازهای درمانی زائران در خود پایانه مرزی احداث کرده اند.

موکب های اربعین به خصوص در میدان اربعین یعنی نزدیک ترین مکان به پایانه مرزی مهران در حال برپا شدن هستند، طبق گفته کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین استان ایلام ۲۶۸ موکب در استان ایلام برای اربعین حسینی پیش بینی شده و علاوه بر این ۸۰ آشپزخانه خانگی ایلام به عنوان پشتیبان موکب های اربعین حسینی در استان ایلام ایجاد شده است.

آغاز خدمات رسانی به زائران

استاندار ایلام دیروز در آغاز عملیات خدمات رسانی ایستگاه های صلواتی و موکب ها به زائران اربعین در ایلام اعلام کرد: هرچند حرکت کاروان خادمان زائران اربعین از شهر ایلام به سمت مهران و نقطه صفر مرزی است، اما خدمات رسانی به زائران در سراسر استان و در طول مسیر تردد زائران انجام می گیرد.

حسن بهرام نیا بیان داشت: شالوده و اساس این کاروان حاضر در رزمایش برگرفته از ارادت و علاقه خالصانه خانواده ها و مسئولان ایلامی به اهل بیت و زائران این خاندان مکرم است.

شور اربعین دوباره ایلام را فرا گرفت؛ زائران آمدند

استاندار ایلام همچنین در جلسه ستاد اربعین استان نیز گفت:بیش از از ۶۵ درصد از متقاضیان سفر اربعین حسینی مرز مهران را برای تردد انتخاب کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با هماهنگی های انجام شده ارائه خدمات پذیرایی، اسکان و تغذیه، حمل و نقل و سایر خدمات برای زوار اربعین حسینی که از مرز مهران تردد می‌کنند فراهم شده است، افزود:امسال با رایزنی‌های صورت گرفته ۳۵۰ دستگاه اتوبوس VIP از کشور عراق در داخل کشور ایران و احتمالا در پایانه برکت مستقر می‌شوند که کار جابجایی زوار ایرانی را تا شهرهای نجف و کربلا انجام می‌دهند.

استاندار ایلام اظهار کرد: امسال ۸۱۶ مجموعه بهداشتی شامل حمام و سرویس بهداشتی در طول مسیر تا مرز مهران ایجاد می‌شوند که ۸۰ درصد این تعداد آماده شده و مابقی نیز تا پنجم شهریور ماه تکمیل می‌شوند.

سوخت رسانی در شهر مهران توسط ۹ جایگاه ثابت و سیار

مدیر شرکت پخش و فرآورده‌های نفتی ایلام نیز در جلسه تامین سوخت زوار اربعین اظهار کرد: محدودیت کارتهای آزاد داخل جایگاه ها را کم می‌کنیم.

پرویز ایدون بیان کرد: در راستای تامین سوخت زوار اربعین در شهر مهران طبق برنامه‌ای که وجود دارد ۶ جایگاه سیار را نصب و راه اندازی می شود اولین جایگاه نصب شده، دومین جایگاه نیز امروز، سومین جایگاه روز یکشنبه و سه جایگاه دیگر روز دوشنبه در شهر مهران نصب و راه اندازی می‌شود.

شور اربعین دوباره ایلام را فرا گرفت؛ زائران آمدند

وی گفت: شرکت ملی پخش این آمادگی را دارد که جایگاه‌های سیار را تا سقف ۱۰ جایگاه افزایش دهد.

استقرار سه فروند بالگرد در مهران

سیعد هژبری معاون عمرانی استاندار ایلام نیز اعلام کرد: کار امداد و نجات و خدمات دهی به زوار در ایام اربعین حسینی با استقرار تعداد ۲۸ پایگاه امداد و نجات، ۶ تیم واکنش سریع، ۳تیم موتوری، ۳ فروند بالگرد، ۱۲۰ دستگاه آمبولانس و ۱۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس و با ایجاد ۴ ایستگاه بیمارستانی و درمانگاه در مهران و در طول مسیر های تردد زوار به مرز مهران انجام می شود.

همچنین وحید فروغی زاد سرپرست فرودگاه شهدای ایلام گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در آستانه اربعین حسینی برای تسهیل سفر زائران حسینی به عتبات عالیات، علاوه بر پرواز برنامه‌ای سه پرواز فوق العاده نیز در مسیر تهران به ایلام و برعکس برنامه ریزی کرده است.

راهنمایی امداد گمشدگان در ایام اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران فعال شد

مدیر حج و زیارت استان ایلام نیز اظهار کرد: راهنمایی امداد گمشدگان در ایام اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران فعال می شود که مقرر شده که ۲۰۰ نفر از کل کشور از استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، لرستان و ایلام در مرز مهران و زرباطیه حضور پیدا کنند که برای راهنمایی زوار برای ادامه مسیر و کمک به افرادی که گم می شوند و همچنین لوازم و وسایل همراه زائران فعالیت خواهند کرد.

سجاد رحمانی تصریح کرد: نرم افزار همراه یار زائر نیز طراحی شده است و بنر ویژه اطلاع رسانی این نرم افزار در مواکب مسیر زوار نصب می شود که با نصب این نرم افزار بر روی تلفن همراه زوار به صورت آفلاین امکان پیدا کردن زوار و گمشدگان در مسیر فراهم می شود.

مدیر حج و زیارت استان ایلام گفت: با همکاری سازمان حج و زیارت و خیرین، موکب شهدای منا در مرز مهران نیز با ظرفیت روزانه ۵ هزار پرس غذای گرم در خدمات زوار اربعین خواهد بود.

تردد خودروهای دارای کاپوتاژ از مرز زمینی مهران ممنوع

علی عباس شفیعی فرماندار مهران نیز شب گذشته اظهار کرد: بر اساس اعلام کشور عراق، از ساعاتی پیش تردد خودروهای دارای کاپوتاژ از مرز زمینی مهران ممنوع اعلام شده لذا زائران عزیز از مراجعه به این مرز خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، با توجه به گرمای هوا در شهرستان مهران نیاز است زائران سفر خود را طوری برنامه ریزی کنند که صبح یا شب وارد پایانه مرزی مهران شوند تا دچار گرمازدگی نشوند.

یکی از مهمترین نیازهای اربعین سال جاری در مرز مهران نحوه خدمات رسانی موکب ها است، به نظر می رسد مدیریت واحد برای توزیع خدمات و امکانات در مهران امری مهم باشد.

اطلاع رسانی به موقع یکی از نیازهای مهم اربعین در مرز مهران است، سال های گذشته خبرهای متغییر از وضعیت مرز وجود داشت، امسال نیاز است این مشکل نیز حل شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha