برلین: مداخله نظامی در نیجر مانع توسعه کشورهای حوزه ساحل آفریقا می‌شود

تهران- ایرنا- سونیا شولتزه وزیر توسعه آلمان هشدار داد که مداخله نظامی در نیجر مانع توسعه کشورهای حوزه ساحل آفریقا خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزیر توسعه آلمان سه‌شنبه شب نسبت به مداخله نظامی در نیجر ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که این موضوع در صورت تحقق، یک عقب‌گرد قابل توجه برای پیشرفت و توسعه در منطقه ساحل آفریقا خواهد بود.

شولتزه افزود: این مداخله یک شکست است که چالش‌های پیچیده سد راه توسعه در نیجر و دیگر کشورهای حوزه ساحل آفریقا را تشدید خواهد کرد.

وی که همچنین رئیس ائتلاف ساحل است، در مقر خود در موریتانی گفت: ما خواستار آزادی فوری محمد بازوم رئیس جمهور برکنار شده نیجر و احیای کامل قانون اساسی در این کشور هستیم.

شولتزه همچنین بر اهمیت پایبندی به اصول دموکراتیک و حاکمیت قانون اساسی به عنوان ارکان اساسی توسعه پایدار تاکید کرد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، اظهارات شولتزه در پی حضور و مشارکت او در گفت‌ وگوهای مهم میان رهبران غرب آفریقا با هدف رسیدگی به بحران و حمایت از آزادی سریع بازوم همراه با احیای فوری قانون اساسی در نیجر مطرح شده است.

شولتزه روز چهارشنبه برای گفت وگو با مقامات دولتی به نیجریه سفر خواهد کرد و همچنین قرار است با نمایندگان اکوواس (ECOWAS / جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) در جهت تقویت راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران نیجر دیدار و گفت وگو کند.

به گزارش ایرنا، نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

بیش از یک هفته پیش، اکوواس به کودتاگران نیجر اعلام کرده بود که اگر بازوم رئیس جمهور این کشور ظرف هفت روز به قدرت بازنگردد، آنها با مداخله نظامی احتمالی اعضای این اتحادیه اقتصادی مواجه می‌شوند.

حکومت نظامی نیجر روز یکشنبه با به پایان رسیدن مهلت هفت روزه اکوواس، نه ‌تنها بازوم را به قدرت بازنگرداندند بلکه حریم هوایی این کشور غرب آفریقا را نیز بستند.

«بولا احمد تینوبو» رئیس جمهور نیجریه و رئیس اکوواس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست بعدی رهبران این اتحادیه اقتصادی را روز پنجشنبه در ابوجا پایتخت نیجریه تشکیل خواهد داد.

تحلیلگران بر این باورند که رهبران منطقه در جستجوی راه حلی فوری برای جلوگیری از تشدید تنش که به طور بالقوه می‌تواند کل منطقه غرب آفریقا را تحت تأثیر قرار دهد، به یک موضع واحد نیاز دارند.

در صورتی که اکوواس برای بازگرداندن بازوم (که طبق گزارش‌ها به گروگان گرفته شده است) تصمیم قطعی بگیرد، کشورهای نیجریه، سنگال، ساحل عاج و بنین همگی تمایل خود را برای اعزام نیرو به نیجر ابراز کرده‌اند.

از سوی دیگر کشورهای بورکینافاسو و مالی که دارای مرز مشترک با نیجر هستند، حمایت قوی خود را از نظامیان در نیجر اعلام و در این قضیه از همسویی با اکوواس خودداری کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha