مسئولان با استفاده از ظرفیت های مردمی، گیلان را از تهدید جمعیتی نجات دهند

رشت _ ایرنا _ استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های مردمی در موضوع جوانی جمعیت گفت: مسئولان گیلان با انجام وظایف قانونی خود در موضوع جوانی جمعیت و استفاده از ظرفیت ها و کمک‌ های مردمی این استان را از تهدید جمعیتی نجات دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی عصر روز سه شنبه در پنجمین جلسه ستاد خانواده و جمعیت گیلان در اظهار کرد: بخشی از اجرای قانون جوانی جمعیت تکلیف قانونی است که همه دستگاه های مربوطه باید به درستی به آن عمل کنند اما بخشی هم استفاده از ظرفیت های مردمی است که این مهم باید مورد توجه جدی قرارگیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان یکی از مسئولیت های مهم مدیران دستگاه ها را اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت عنوان کرد و ادامه داد: فرمانداران نیز باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند و این مهم به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی آنان خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم مردم برای تبلیغ و تبیین جوانی جمعیت و ضرورت سخنرانی های تحلیلی درباره اهمیت موضوع اظهار کرد: جوانی جمعیت باید به عنوان یکی از مباحث سخنرانی در نماز جمعه شهرستان های مختلف استان باشد.

استاندار گیلان با بیان اینکه هنوز برخی، تهدیدهای مربوط به جوانی جمعیت در این استان را جدی نگرفته اند، خاطر نشان کرد: همه ما باید در راستای منویات مقام معظم رهبری در موضوع جوانی جمعیت تلاش کنیم و تمام تلاش خود را در این راه به کار گیریم.

وی با بیان اینکه امروز بحران جمعیت، ماحصل در اولویت نبودن اصلاح ساختار جمعیتی بوده که برای ما به ارث رسیده است، اضافه کرد: با فضاسازی از دهه ۷۰ در موضوع فرزندآوری کمتر و فرهنگ سازی در این ارتباط و تغییر سبک زندگی اکنون با تهدید جمعیتی مواجه شده ایم.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به غفلت نهادهای فرهنگی در گذشته در موضوع جمعیت اظهار کرد: اکنون هر کس در هر جایگاهی باید برای جوانی جمعیت همه توان خود را به کار گیرد و از هیچ کوششی دریغ نکند.

وی با یادآوری اینکه گیلان سالمندترین استان کشور است، بیان کرد: در گذشته جوانان گیلان بنا به دلایل مختلف زمانی که قادر به فرزندآوری بودند از استان خارج شدند و بعد از رسیدن به سن کهنسالی به این استان مهاجرت کردند و اکنون به عنوان سالمندترین استان کشور مطرح هستیم.

وی در ادامه با تاکید بر ورود دانشگاهیان در انجام پژوهش های کاربردی در مسایل و چالش های استان از جمله تهدید جمعیتی اظهار کرد: عوامل ناباروری و سایر موضوعات مربوط به جوانی جمعیت و تهدید جمعیتی باید شناسایی شود و همه صاحبنظران در این ارتباط کمک کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز در این جلسه با تشریح برنامه های این دانشگاه در اجرای قانون جوانی جمعیت گفت: طرح نفس در ارتباط با نجات فرزندان سقط از برنامه هایی است که از خردادماه سال گذشته در گیلان به اجرا درآمد.

دکتر محمدتقی آشوبی اظهار کرد: سال گذشته در اجرای طرح نفس از ۱۴۰ مشاوره برای مادران باردار به منظور جلوگیری از سقط، ۸۰ مادر باردار شدند و امسال نیز از ۹۰ مورد مشاوره، ۷۵ مادر باردار از سقط جنین منصرف شده اند.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به هزینه های مربوط به آزمایش مادران باردار خاطر نشان کرد: با همکاری بسیج جامعه پزشکی استان گیلان و کمک های مردمی این هزینه ها پرداخت می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان خاطر نشان کرد: طرح نفس فرصتی برای افزایش تعداد موالید در استان است بنابراین این طرح اهمیت بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه تمام ماماها در گیلان در این طرح برای نجات فرزندان ناشی از سقط همکاری دارند، اضافه کرد:
به تمامی بیمارستان های دارای پروانه برخورداری از تخصص اورولوژی و زنان و زایمان اختیار داده شده تا در طرح ناباروری ورود کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان با بیان اینکه برای زوج های نابارور نیز در سه مرکز سطح یک خصوصی و دولتی مجهز با بیمه های پایه قرارداد منعقد کرده ایم، اظهار کرد: بیشتر تکالیف در قانون جوانی جمعیت در حوزه کاری دانشگاه انجام شده و همچنان ادامه دارد ضمن اینکه تمام تلاش را برای این مهم به کار گرفته ایم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha