وقایع «عشق کوفی» در صدر اسلام رخ می‌دهد

تهران- ایرنا- مدیر فیلمبرداری سریال تلویزیونی «عشق کوفی» گفت: این قصه درامی است که تاریخ مشخصی دارد یعنی وقایع آن در صدر اسلام رخ داده است.

ایرج عاشوری در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد ماهیت و مضمون «عشق کوفی» بیان کرد: این مجموعه درامی است که تاریخ مشخصی دارد یعنی وقایع آن در صدر اسلام رخ داده است.

وی افزود: فضای تاریخی این قصه در بخش فیلمبرداری آن است که برای ما اهمیت دارد؛ چیزی که ما در این کار با آن درگیر بودیم منابع نوری بود؛ موضوعی که در این دست کارها اهمیتی بسیار دارد. سکانس های شب این سریال اگر بیشتر از سکانس های روز نباشد با آنها برابری می کند.

مدیر فیلمبرداری سریال تلویزیونی از یادها رفته (بهرام بهرامیان ۱۳۹۶) تصریح کرد: در کارهایی که تاریخ آنها زمان حال حاضر است بخشی از موضوع منبع نور خود به خود حل می شود چون ماشین هست و نور آن یا خیابان هست و لامپ و منابع نوری دیگر، اما در کار تاریخی شما عملا باید به پی سوز خانه یا مشعل های معابر روی بیاورید و این موضوع خود یک چالش مهم است.

وقایع «عشق کوفی» در صدر اسلام رخ می‌دهد
ایرج عاشوری

عاشوری ادامه داد: در بحث تاریخی این منابع نوری مهم است چرا که باید عملا آنها را به گونه ای به کار گرفت که به فضای تاریخی خللی وارد نشود یعنی آن فضاسازی و آن مکان و زمان برای مخاطب باورپذیر باشد.

وی افزود: در تصویربرداری عشق کوفی ما کاملا بر اساس منطق نوری پیش رفته ایم و فضا را بر اساس شاکله درام پایه گذاشته ایم؛ اعتقاد دارم وقتی عناصر دراماتیک قصه را پایه گذاری می کنیم، نور و نورپردازی یکی از مهمترین مولفه هایی است که به تحقق آن درام یاری می رساند؛ ما کارمان را با این فلسفه انجام داده ایم و نتیجه آن را مخاطب باید قضاوت کند.

‏مدیر فیلمبرداری سریال پرواز در ارتفاع صفر‏ (عبدالحسن برزیده ۱۳۹۶) اظهار داشت: نور تاثیر بی قید و شرطی بر فضای دراماتیک قصه دارد و جنس نورپردازی بر کاراکترها، فضاها و مجموعه کار اثر غیرقابل انکاری دارد.

وی تاکید کرد: در این کار هم ما این گونه پیش رفتیم که کاراکترهای اصلی ما آن جنس درامی که قصه می خواهد را داشته باشند تا آن اثری که باید به وسیله نورپردازی حاصل شود، به دست بیاید.

عاشوری بیان کرد: سعی کردم بر اساس باور دراماتیکی که دارم عنصر نور را به شکلی طبیعی به کار ببریم؛ به همین دلیل نوع فیلم، نوع لنز و نوع نورپردازی را در این کار به کار گرفتیم تا اثرگذاری کار بیشتر شود. در عشق کوفی تلاش شده است که مشعل ها منبع نوری من باشد چنانچه در خانه ها پی سوز جایگزین این منبع هست و علت این کار تجربه است و آدم هایی که با آنها کار می کنم.

وقایع «عشق کوفی» در صدر اسلام رخ می‌دهد

‏مدیر فیلمبرداری سریال ما چند نفر‏ (۱۳۸۵) تصریح کرد: وقتی یک فیلمبردار قبول می کند که در یک کار حضور داشته باشد دلایل عمده ای دارد که یکی این است که آن کار چقدر به روحیات خودش نزدیک است و دیگر این که ظرفیت کار برایش وجود دارد یا خیر و این دو برای من وجود داشت ضمن این که قصه برای من قابل قبول بود.

وی ادامه داد: در نتیجه من در این پروسه حضور یافتم چون جنس قصه به شخصیت من نزدیک بود و دیگر این که پتانسیل بسیاری برای درگیر شدن یک فیلمبردار با کار داشت؛ تولید اثری که این همه سکانس برای شب دارد و مانند زمان حال حاضر منابع نوری کافی ندارد یک چالش اساسی برای فیلمبردار بود.

عاشوری خاطرنشان کرد: ضمن این که برای هرکسی کارکردن با سعید سعدی (تهیه کننده عشق کوفی) افتخار است و برای من هم کارکردن با ایشان یک فرصت و افتخار بود.

این مدیر فیلمبرداری در پاسخ به این پرسش که آیا قسمت های پخش شده از این سریال را از تلویزیون دیده است، گفت: دیده ام و به نظرم خروجی کار خوب بوده است ضمن این که بازخوردی که گرفتم هم مثبت بود؛ تلویزیون بینندگان گسترده قبل را ندارد و این را باید پذیرفت اما می بینم که همان مخاطبانی که هستند و مخاطبان معمولی و نه دوستان و همکاران خودم که تخصصی نگاه می کنند کار را دیده اند و بازخورد مثبتی دارند و کار مورد پسندشان بوده است.

مدیر فیلمبرداری خسته‌دلان‏ (سیروس الوند ۱۳۸۸) در پاسخ به این سوال که آیا این سریال پس از چندسال وقفه در پرداختن به موضوع عاشورا می تواند از نظر برخی منتقدان جای مختارنامه را به لحاظ اقبال مخاطب بگیرد، گفت: مقایسه عشق کوفی با مختارنامه اشتباه است؛ هرکار یک هویت دارد که مختص خود همان کار است و نمی شود دو کار را با هم مقایسه کرد؛ درک نمی کنم که چرا چنین مقایسه ای انجام می شود چراکه نفس چنین مقایسه ای اشتباه است.

وی افزود: عشق کوفی قصه ای رخ داده در زمان خودش است که با خوب و بدی ها و شیوه خودش جلو می رود و نمی شود آن را با مختارنامه که فضا و قصه خودش را دارد مقایسه کرد.

وقایع «عشق کوفی» در صدر اسلام رخ می‌دهد

به گزارش ایرنا، عشق کوفی مجموعه ای تلویزیونی به کارگردانی حسن آخوندپور و نویسندگی مشترک فائزه یارمحمدی و یزدان محمدکاظمی روایت‌گر یک عشق در سال ۶۱ هجری قمری است که اتفاقات کوفه و کربلا، آن را دستخوش تغییراتی می‌کند.

وقایع این سریال در سال ۶۱ هجری قمری اتفاق می‌افتد و در آن شاهد روایتی از عشق پسری کماندار به نام هلال از خاندان علوی و دختری نازپرورده به نام نائله از خاندان عثمانی هستیم که درگیر مسائل سیاسی و مذهبی دوران می‌شود. داستان در زمان ورود مسلم بن عقیل به کوفه و حوادث کربلا رخ می‌دهد.

لعیا زنگنه، نادر سلیمانی، سعید شریف، شبنم قربانی، حسین سلیمانی، نادر فلاح ، سوگل طهماسبی، مریم کاویانی، مهسا مهجور، محمد اشکان فر، مژگان اخلاقی، جمال الدین بیات، معصومه زینتی صافی، احسان محسنی کیاسری، عمار تفتی، سید جواد هاشمی، ثریا قاسمی بازیگران اصلی این سریال هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha