۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۱
کد خبرنگار: 3181
کد خبر: 85199615
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فخرالدین صدیق شریف: دوست دارم نقش حبیب بن مظاهر را بازی کنم + فیلم

تهران- ایرنا- فخرالدین صدیق شریف، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با حضور در برنامه «نشان ارادت» شبکه دوم سیما گفت: سریال «امام حسین» کار شهریار بحرانی بود که داشت در یزد ساخته می‌شد و من نقش حبیب بن مظاهر را بازی می‌کردم اما متاسفانه بنا به دلایلی ساخت این سریال متوقف شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا، فخرالدین صدیق شریف اظهار داشت: پدرم جزو عاشقان امام حسین (ع) بود. من خاطرات دوران کودکی‌ام را که مرور می‌کنم به دسته سینه‌زن‌های خیلی معروفی می‌رسم که یکی از آنها دسته سینه‌زن‌های طیب در راسته خیابان مولوی بود که همیشه در مراسم‌های عزاداری به سمت چهارراه مولوی حرکت می‌کردند. در آن زمان دسته مجهز و یکی از بی‌نظیرترین دسته‌های تهران بود. من ۵-۶ ساله و خیلی کوچک بودم که پدرم من را روی دوش‌اش می‌گذاشت و از آن بالا دسته سینه‌زن‌ها را نگاه می‌کردم. از همان زمان بود که به تدریج با نام امام حسین (ع) آشنا شدم. همیشه امام حسین (ع) برای ما یک پناهگاه و یک آغوش بازی بود تا ما به سمت او پناه ببریم.

وی در ادامه از نحوه نام‌گذاری نام خود و برادرهایش گفت که پدرش به دلیل ارادتی که نسبت به امام حسین (ع) و اهل بیت دارد نام فرزندان‌اش را انتخاب کرده است: نام کوچک من ابوالفضل فخرالدین است. برادر دیگر من محمد صدرالدین و برادر کوچکم حسین بدرالدین است. تمام این نام‌ها را پدرم به دلیل ارادت‌اش نسبت به آقا امام حسین (ع) و ائمه اطهار بر روی فرزندان‌اش گذاشته است. پدرم همیشه می‌گفت حسین (ع) مانند ماه آسمان دین است. برای همین نام برادرم را حسین بدرالدین گذاشت. بر این عقیده بود حسین (ع) ماهی است که بر همه ما نورافشانی می‌کند.

بازیگر سریال «امام علی» افزود: امیدوارم در موقعیت و شرایطی باشیم که بتوانیم وجود مقدس امام حسین (ع) را درک کنیم. حقیقت وجودی امام حسین (ع) در این است که امام حسین (ع) تنها برای ما نیست؛ برای همه مردم جهان است. چقدر نویسنده‌های خارجی هستند که درباره امام حسین (ع) نوشته‌اند. جرجی زیدان یکی آنهاست که چقدر زیبا درباره امام حسین (ع)، علی ابن ابیطالب (ع) و سایر ائمه اطهار نوشته است. حیف است که امام حسین (ع) را سطحی نگاه کنیم. ما موظف هستیم نگاه عمیق‌تری به ایشان داشته باشیم.

نمی‌توانند به مفاهیم قرآن صدمه بزنند به کتاب جسارت می‌کنند

او با بیان آنکه برخی معتقد هستند مسئله تشنگی امام حسین (ع) یک مسئله نمادین است ادامه داد: امام حسین (ع) اصل وجودش حقیقتی بود که این حقیقت تمام طول تاریخ باقی مانده است.

بازیگر سریال «پهلوانان نمی‌میرند» در پاسخ به این سوال که چرا کسانی در برخی نقاط دنیا به خودشان اجازه می‌دهند به قرآن جسارت کنند گفت: آدمی که خنثی باشد دشمن ندارد. وقتی چیزی تبدیل به حقیقت می‌شود و راهگشا برای بسیاری از قرون و اعصار است؛ طبیعتا برای بعضی‌ها سنگین خواهد بود. برای همین تصور می‌کنم علت این اتفاق همین موضوع باشد. ما باید با یک درایت خاص با این مسئله برخورد کنیم. چون قرآن حقیقت است. آن حقیقت الهی است که خیلی‌ها سعی می‌کنند در مقابل آن بیایستند و هتک حرمت کنند. هتک حرمتی واقع نخواهد شد.

صدیق شریف با تاکید بر آنکه مسئله اصلی قرآن مفاهیم درونی آن است افزود: چون نمی‌توانند به مفاهیم قرآن صدمه بزنند دست به این کار می‌زنند که کار بسیار سخیفی است و حتی با معیارهای ظاهری خودشان هم نمی‌خواند. درست مثل آنکه ما کتاب مقدس یکی دیگر از ادیان را آتش بزنیم. در صورتی که ما به همه ادیان احترام می‌گذاریم. این ویژگی اسلام است.

بازیگر سریال «امیر کبیر» با اشاره به یکی از نوستالژی‌ترین نوحه‌های محرم، آن را جزو نوحه‌های دوران کودکی‌اش عنوان کرد و گفت: نوحه‌ای که از دوران کودکی به یاد دارم معروف‌ترین نوحه آن زمان است که می‌گوید «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است/ مکن ای صبح طلوع/ صبح فردا بدنش زیر سم اسبان است/ مکن این صبح طلوع» به نظر من این نوحه، یکی از نوستالژی‌ترین و غم‌انگیزترین نوحه‌هایی است که به یاد دارم و هنوز هم اگر شنیده باشید چکناواریان، سمفونی عاشورا را اجرا کرده‌ است. برای همین گفته می‌شود امام حسین (ع) تنها برای ما نیست و برای همه است.»

دوست دارم باز هم نقش حبیب بن مظاهر را بازی کنم

فخرالدین صدیق شریف با اظهار تاسف از آنکه سریال «امام حسین» با وجود کلید خوردن برای ساخت؛ اما هرگز ساخته نشد در پاسخ به این سوال که به عنوان هنرمند اگر روزی نقشی در عاشورا بازی کند دوست دارد کدام نقش باشد گفت: سریال «امام حسین» کار شهریار بحرانی بود که داشت در یزد ساخته می‌شد و من نقش حبیب بن مظاهر را بازی می‌کردم. ایشان یکی از یاران واقعی امام حسین (ع) بوده است. آن زمان از من پرسیده نشد چه نقشی دوست دارم بازی کنم و خود به خود این نقش به من پیشنهاد شد. اما متاسفانه بنا به دلایلی ساخت این سریال متوقف شد و نتوانست ادامه پیدا کند. با این حال باز هم اگر شرایطی پیش آید که سریال امام حسین (ع) ساخته شود؛ علاقه دارم باز هم نقش حبیب بن مظاهر را بازی کنم.

او با تاکید بر اینکه مهم‌ترین ویژگی شخصیت حبیب بن مظاهر عشق بود؛ علت انتخاب این شخصیت را توضیح داد: او عاشقانه امام حسین (ع) را دوست داشت. در هر مرحله‌ای از زندگی شما اگر عاشقانه زندگی و کار کردی در آن مرحله موفق خواهی بود. به نظر من نیرویی که هیچ کس در مقابل‌اش نمی‌تواند ایستادگی کند عشق است. مهم‌ترین ویژگی حبیب بن مظاهر هم همین بود که عاشق امام حسین (ع) بود. پدر و مادر و برادرهای من عاشق امام حسین (ع) بودند. ما در خانواده‌ای بزرگ شدیم که این عشق در وجودمان ترجیحا رشد پیدا کرد و همین مسائل باعث شد تا من به کارهای تاریخی و مذهبی علاقمند شوم که خدارا شکر توانستیم بعضی از آنها را کار کنیم.

بازیگر سریال «ولایت عشق» با بیان آنکه تا به حال سعادت سفر به کربلا و زیارت حرم امام حسین (ع) را نداشته است در واکنش به تلاش‌هایی که جوانمردان ستاد بازسازی عتبات عالیات درزمینه مرمت حرم امام حسین (ع) و سایر ائمه اطهار انجام می‌دهند گفت: دستمایه تمام این حرکت‌ها عشق است. تنها نیروی عشق است که نمی‌توان به هیچ طریقی جلوی آن را بگیرید. عشق است که باعث می‌شود شب خوابت نبرد. عشق است که باعث می‌شود تو هر کاری از دست‌ات بر بیاید انجام بدهی و این عشق به امام حسین (ع) است. امیدوارم این عشق همانطور که قرن‌ها در دل مردم باقی مانده از این به بعد هم شاهد عشق بازی‌های زیاد این مردم با امام حسین (ع) باشیم.

بر روی سنگ هم نام حسین (ع) را بنویسید، قداست پیدا خواهد کرد

در ادامه برنامه «نشان ارادت»، خشتی که از آن با عنوان «خشت خوشبختی» یاد شد در اختیار فخرالدین صدیق شریف قرار گرفت تا در پشت آن هر آنچه دوست دارد به یادگار بنویسد و در نهایت در صحن تازه ساخته شده حرم سیدالشهدا (ع) به نام صحن حضرت زینب (س) نصب شود. این بازیگر پشت آن خشت نوشت «حسین جان، عاشقان را دریاب» و گفت: تمام کسانی که نام‌شان را می‌نویسند به دلیل تبرک است. می‌خواهند نفس زائران امام حسین (ع) به آن اسم بخورد. برای همین هم واقعا تاثیر دارد. ارواح طیبه ائمه معصومین همیشه راهگشا بوده‌اند و وقتی این انفاس روی اسامی می‌خورد به روح آن انسان‌ها متصل می‌شود و باعث آرامش خواهد شد.

سپس با آوردن پرچم حرم سیدالشهدا (ع) بازیگر «در چشم باد» آن را نماد و نشانه یک انسان بزرگ یاد کرد و افزود: پرچم و نام، همه نماد و نشانه هستند. نشانه یک انسان بزرگ و انسانی که بر اساس تفکرش آزادی‌خواه بود و در جهت رسیدن به آزادی از هر آنچه داشت گذشت. پرچم، یک پارچه است؛ اما وقتی نام امام حسین (ع) روی آن می‌آید مجموعه‌ای از وجود امام حسین (ع) و کسانی که با حسین (ع) همراه بودند را در این پرچم می‌بینید. قداست آن به همین جهت است. نام حسین (ع) است که قداست می‌دهد. بر روی سنگ هم نام حسین (ع) را بنویسید قداست پیدا خواهد کرد. چون تفکری داشت که از ظلم بیزار بود. او به دنبال آزادی خواهی بود و برای همین هم در مقابل یزیدی که می‌خواست تمام زندگی مردم را به تاراج ببرد ایستادگی کرد. «بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است که/ مرگ سرخ به از زندگی ننگین است

فخرالدین صدیق شریف: دوست دارم نقش حبیب بن مظاهر را بازی کنم + فیلم

چه اتفاقی بالاتر از خود حسین (ع)؟

در ادامه از بازیگر سریال «گیلدخت» خواسته شد تا تصور کند اگر روزی سید الشهدا (ع) پشت او بیاستند و دست روی شانه‌اش‌ بگذارند و بگویند پسرم، هم حال من را خوب کردی و هم حبیب من بودی؛ من دوستت دارم و از تو راضی هستم چه واکنشی نشان خواهد داد گفت: در حال حاضر تصور آن هم باعث می‌شود تا تمام وجودم بلرزد. نمی‌دانم چه بخواهم. فکر می‌کنم در آن شرایط اگر این اتفاق بیافتد چه اتفاقی بالاتر از خود حسین (ع)؟ وجودی مقدس‌تر و با ارزش‌تر از وجود مقدس خود امام حسین (ع) هست؟ هیچ غیر از خودش را نمی‌خواستم.

در پایان برنامه «نشان ارادت» نیز با تقدیم کردن لوح سبز رنگی به فخرالدین صدیق شریف از آن لحظه به بعد خادم افتخاری افتخاری حرم‌های کربلا، نجف، کاظمین و سامرا عنوان شده و با ارائه هدایی از جمله تربت حرم سیدالشهدا (ع)، آب سردآب حرم مطهر حضرت عباس (ع) و انگشتر سنگ اطراف مزار سیدالشهدا (ع) گفت: افتخار بزرگی است و سعادتی است که شاید باعث شود دست ما را بگیرند و انشالله همه زیر سایه آقا امام حسین (ع) باشیم.

برنامه «نشان ارادت» به تهیه کنندگی پویان هدایتی هر روز ساعت ۱۷ از شبکه دو سیما با حضور هنرمندان، چهره‌های به‌نام، سوژه‌های اجتماعی، نخبگان، پیرغلامان، دختران قهرمان، کارآفرینان، خیرین و به همراه مردم عادی به مدت ۳۰ شب که از ۲۱ مردادماه ۱۴۰۲ آغاز شده است؛ پخش خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha