۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 85199577
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بورکینافاسو قراردادهای استعماری با فرانسه را لغو کرد

تهران - ایرنا - ابراهیم ترائوره، رئیس جمهوری کشور آفریقایی بورکینافاسو اعلام کرد که کشورش چند قرارداد با دولت فرانسه را که تاکنون در قالب استعماری و یکجانبه امضاء شده بودند، لغو کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه مغربی "نورث افریکن پست"، سرهنگ ترائوره طی سخنانی به مناسبت روزجهانی جوانان با اشاره به وضعیت کشورش به عنوان یک کشور فقیر استعمار زده گفت: «از آنجایی که تاکنون قراردادهای زیادی امضا شده است که ما را به فقیر بودن محکوم می کند، بنابراین فسخ این قراردادها با شرکت های فرانسوی اولین گام بود و ما این کار را آغاز کردیم."
وی با اشاره به اینکه مبارزه با امپریالیسم “طولانی و دشوار خواهد بود، اما غیرممکن نخواهد بود گفت: مثلا تاکنون بر اساس قراردادهای امضا شده بین بورکینافاسو و کشورهای غربی – به ویژه فرانسه – در حالی به یک گروه فرانسوی Meridian AM اجازه بهره برداری از فرودگاه “دانسین” در "اوگادوگو" پایتخت را برای مدت ۳۰ سال داده بودند که سهم طرف فرانسوی در ساخت آن کمتر از ۳۰ درصد است، بنابراین دولت انتقالی قرارداد فوق را فسخ کرده است. چون ما برای یافتن یک مدل تامین مالی هستیم که منافع دولت را حفظ کند."

بورکینافاسو قراردادهای استعماری با فرانسه را لغو کرد

رئیس جمهوری بورکینافاسو همچنین با اشاره به اینکه دولت اش توافقنامه مالیاتی برای جلوگیری از مالیات مضاعف را که در سال ۱۹۶۵ بین بورکینافاسو و فرانسه امضا شده بود را فسخ کرده است، گفت: "این قرارداد به شرکت ها و در واقع فرنسوی ها اجازه می داد مالیات بر درآمد خود را در بورکینافاسو به فرانسه بپردازند."
ترائوره که در اواخر سپتامبر (شهریور) گذشته به قدرت رسید خطاب به جوانان گفت: "هیچ کس نباید بیاید و به ما بگوید که ما دوباره فقیر هستیم. درست است که ما فقیر هستیم، زیرا خودخواهی و خودمحوری وجود داشت. ما منابع خود را هدر داده ایم (…). ما چیزهای زیادی در خاک خود داریم که خیلی ها به دنبال آنها هستند.“

وی با بیان اینکه بورکینافاسو قطعا به زودی به مرحله استقلال خواهد رسید”، افزود: “نبردی که ما می‌کنیم تنها برای بورکینافاسو نیست، بلکه یک نبرد برای کل آفریقا است. بنابر این ”زمان آن فرا رسیده است که بیدار شویم و دیگر مجبور نباشیم در جستجوی منجی (الدورادو)یی که بسیاری به آن می بالند، از دریا ها و اقیانوس عبور کنیم و بمیریم.”
یادآوری می شود اعتبار و شهرت ترائوره به ویژه پس از سخنرانی آتشین ماه گذشته اش در اجلاس مشترک روسیه و آفریقا در سن پتزبورگ برعلیه کشورهای غربی افزایش یافت. وی بعد از کودتای ماه گذشته در کشور همسایه (نیجر) بر علیه منافع فرانسه، شدیدا به موضوع استثمار کشورهای آفریقایی توسط قدرت های استعماری، به ویژه فرانسه حمله کرد و خواستار مقابله با آنها شد.

به همین دلیل بود که وزارت خارجه فرانسه یکشنبه شب اعلام کرد که کمک‌ها به توسعه و بودجه بورکینافاسو را به حالت تعلیق درآورده است.

یک گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که کشورهای بورکینافاسو و مالی در غرب آفریقا اعلام کردند که هر گونه دخالت نظامی فرانسه علیه کودتاچیان نیجر را «اعلان جنگ» علیه خود تلقی می‌کنند.

«جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» موسوم به اکواس یکشنبه یک هفته به کودتاچیان نیجر فرصت داد تا محمد بازوم رئیس جمهوری مخلوع را به مقام خود بازگردانند، در غیر اینصورت احتمال مداخله نظامی در این کشور آفریقایی وجود دارد.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که «قاطعانه» از هر گونه تلاش اکواس برای بازگرداند بازوم به قدرت حمایت می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha