۱۳۵ آسیب دیده توفان در منطقه سیستان امدادرسانی شدند

زاهدان- ایرنا- سرپرست جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۱۳۵ آسیب دیده ناشی از توفان در منطقه سیستان در قالب ۳۰ خانوار در روزهای اخیر توسط نیروهای این جمعیت امدادرسانی شدند.

سید محمد مهدی سجادی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: خشکسالی‌های چند ساله سبب شده بادهایی که در گذشته به «موسمی ۱۲۰ روزه سیستان» یا نعمت بیکران الهی معروف بود و هوایی مطبوع و کشاورزی پرمحصول و زندگی سراسر شاد و با نشاطی را برای مردم به ارمغان می‌آورد امروز به بلای جان ساکنان این منطقه تبدیل شود.

وی ادامه داد: نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در منطقه سیستان همزمان با بروز توفان به آماده باش درآمده به طوریکه در این مدت ۳۰۰ کیلوگرم برنج بین مردم آسیب دیده از این پدیده طبیعی توزیع شد.

سرپرست جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۲ تیم نجاتگر این جمعیت در این مدت به امدادرسانی مردم توفان زده سیستان پرداختند.

به گزارش ایرنا، استان پهناور سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک واقع شده و به همین دلیل تاثیرپذیری از سامانه های کم فشار حاره ای و پراکنش زمانی و مکانی بارندگی ها بسیار نامناسب است به طوریکه در برخی اوقات تمامی بارندگی های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت نازل شده و سیلاب های سهمگین ایجاد می کنند.

این ویژگی های جغرافیایی و طبیعی سبب شده که در بسیاری از سال‌ها سوانحی چون خشکسالی و سیل بطور توامان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رخ دهد.

بخش های شمالی سیستان و بلوچستان به دلیل تاثیرپذیری از پدیده مونسون آسیایی(کم فشار هند) در ماه های گرم سال با وزش بادهای نسبتا شدید ۱۲۰ روزه و طوفان و گرد و خاک روبرو است، همچنین از نظر لرزه خیزی بر اساس تقسیم بندی های انجام شده این استان دارای گسل های فراوان و مهمی است که فعالیت این گسل ها باعث وقوع زمین لرزه های متعدد شده است.

بیش‌از ۲۰ سال از خشکی تالاب بین المللی هامون و خشکسالی سیستان با دربرگیری پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز می گذرد و این معضل با تغییر اقلیم منطقه به آب و هوایی گرم و خشک و خشن، زندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha