۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۵
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 85198753
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اصرار ترکیه بر اشغالگری در مقابل تاکید اسد بر تامین منافع ملی

تهران – ایرنا – ترکیه در بیش از یکسال گذشته سعی کرده روابط خود را با کشورهای عربی بهبود ببخشد و در این مسیر با امارات، عربستان و مصر مشکلات خود را حل کرده است، اما این نگاه درخصوص سوریه به عنوان همسایه جنوبی ترکیه صدق ندارد و مقامات آنکارا هنوز تاکید بر اشغالگری خاک سوریه دارند؛ موضوعی که به پاشنه آشیل روابط سوریه – ترکیه تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، اگر مروری به اخبار یکسال گذشته درخصوص ترکیه و سوریه داشته باشیم، بارها به موضوع درخواست دیدار "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه با "بشار اسد" همتای سوری وی بر می خوریم؛ درخواستی که تا این ساعت و به دلیل اصرار ترکیه بر اشغال بخشی از خاک سوریه و حمایت آنکارا از تروریست ها و در مقابل تاکید بشار اسد بر تامین منافع ملی سوریه که با خروج نظامیان ترکیه از شمال غرب سوریه تحقق پیدا خواهد کرد، به نتیجه ملموسی نرسیده است.

درخواست های اردوغان برای دیدار با رئیس جمهوری سوریه پس از برگزاری انتخابات ترکیه در خرداد ماه سال جاری و انتخاب مجدد اردوغان نیز ادامه داشته، ولی پاسخ اسد همان بوده که همواره تاکید و تکرار کرده است.

در ادامه همین مسیر "یاشار گولر" وزیر دفاع ترکیه شنبه شب در یک گفت وگوی تلویزیونی بدون اشاره به اقدامات زیانبار ترکیه در سوریه مدعی شد که «اردوغان تلاش‌های بسیاری برای تحقق صلح در سوریه انجام داده و ترکیه صادقانه در پی صلح است، اما نقاط حساسی در میان هست، از جمله آنکه نمی‌توان تصور کرد که بدون تضمین امنیت مرزها و ملتمان، خاک سوریه را ترک کنیم».

اصرار ترکیه بر اشغالگری در مقابل تاکید اسد بر تامین منافع ملی

"بشار اسد" چند روز پیش در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز در پاسخ به درخواست دوباره اردوغان برای دیدار با وی و درخواست آنکارا برای عدم تعیین شروط از پیش تعیین شده گفت که «رایزنی، بدون شروط از پیش تعیین شده یعنی دیدار بدون برنامه و این دیدار یعنی عدم آمادگی و آن به معنای بی نتیجه بودن رایزنی است پس برای چه با اردوغان دیدار کنم؟ برای اینکه به عنوان مثال نوشیدنی بنوشیم؟ ما می خواهیم به هدفی واضح برسیم».

وی تصریح کرد که هدف ما خروج (نظامیان) ترکیه از اراضی سوریه است در حالی که هدف اردوغان قانونی کردن حضور ترکیه در سوریه؛ از این رو نمی توان تحت شروط اردوغان دیدار کرد.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سوال که اردوغان بارها گفته، تا زمانی که تروریسم ترکیه را تهدید کند، نظامیان ترک از سوریه خارج نخواهند شد، تاکید کرد: در حقیقت، تروریسم موجود در سوریه، توسط ترکیه به وجود آمده، جبهه النصره، احرار الشام، همه نام گذاری های مختلف برای یک طرف است که توسط ترکیه ایجاد شده و تا این لحظه نیز توسط ترکیه تامین مالی می شوند، بنابراین (اردوغان) از کدام تروریسم سخن می گوید؟

رئیس جمهور سوریه همچنین گفت: «همان کشورهایی که هرج ومرج در سوریه به راه انداختند، مسئول تجارت مواد مخدر در این کشور هستند».

در ماه های اخیر مقامات آنکارا چندین بار از تغییر رویکرد ترکیه درباره سوریه سخن گفته اند و حتی "رجب طیب اردوغان" از دیدار با "بشار اسد" همتای سوری خود و رفع کدروت ها سخن به میان آورده، سخنی که تاکنون به مرحله عمل نرسیده حتی دمشق بارها اعلام کرده که نسبت به اقدامات آنکارا خوش بین نیست.

در طول ماه های اخیر، رییس جمهور سوریه بارها به صراحت آب پاکی را روی دستان اردوغان ریخته و پیشنهاد دیدار با اردوغان را بدون تامین منافع ملی سوریه رد کرده، اما برای چندمین بار اردوغان درخواست دیدار با اسد را مطرح کرده است.

خبرگزاری رویترز چندی پیش طی گزارشی در این باره اعلام کرد که بشار اسد با تاکید بر لزوم خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه، پیشنهاد دیدار سران دو کشور در حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را رد کرده است. سخنانی که نشان از تاکید رییس جمهور سوریه بر منافع ملی دارد.

رویترز به نقل از یک منبع مطلع نوشته بود که دمشق حتی با برگزاری نشست وزیران امور خارجه نیز در زمان و شرایط فعلی مخالفت کرده است. البته اسد پیش از آن نیز گفته بود که در زمان و شرایط فعلی، دیدار با اردوغان فایده ای ندارد.

در همان زمان و به دنبال سخنان اسد، "بثینه شعبان" مشاور سیاسی و رسانه‌ای ریاست جمهوری سوریه اظهارات مقامات ترکیه درباره امکان آشتی بین دمشق و آنکارا و برگزاری دیداری بین اردوغان و  اسد را "فریبکاری" دانسته بود.

وی تصریح کرده بود که اظهارات رئیس جمهور ترکیه درباره نزدیکی روابط سیاسی بین دو طرف "رسانه‌ای است و ارتباطی با واقعیت موجود ندارد".

هرچند در یکسال گذشته دولت آنکارا تلاش کرده تا مشکلات خود را با کشورهایی همچون عربستان، امارات و مصر حل کند، اما در قضیه سوریه موضوع فرق می کند، چرا که در بیش از ۱۲ سال گذشته، آنکارا به طور تمام قد در کنار آمریکا، رژیم صهیونیستی، فرانسه و انگلیس از تروریست های تکفیری برای براندازی حکومت سوریه حمایت کرده و از هیچ گونه کمکی به تروریست ها فروگذاری نکرده است.

اصرار ترکیه بر اشغالگری در مقابل تاکید اسد بر تامین منافع ملی

در همین راستا دمشق پیش شرط هایی برای عادی سازی روابط با ترکیه مطرح کرده که طی آن خواهان تعیین جدولی زمانی برای عقب نشینی نظامیان ترکیه از سوریه (استان ادلب و شمال حلب)، جمع شدن بساط ائتلاف موسوم به معارضان سوریه در ترکیه، احترام به حق حاکمیت دولت دمشق، توقف حمایت از گروهک های جدایی ‌طلب و کنترل دگر باره سوریه بر گذرگاه مرزی "باب الهوی" واقع در مرز استان ادلب سوریه با ترکیه و نیز کنترل دوباره دمشق بر منطقه ادلبِ تحت کنترل گروه‌های تروریستی مورد حمایت آنکارا به همراه بازگشایی جاده مهم "ام ۴" شده است که دریای مدیترانه را به منطقه مرزی عراق مرتبط می‌کند.

درخصوص تلاش ها برای برقراری رابطه میان ترکیه و سوریه باید گفت که، از قرار معلوم ترک ها همان مسیری که با عربستان، امارات و مصر طی کردند، عزم خود را همانگونه برای برقراری رابطه میان آنکارا – دمشق جزم کرده اند که بتوانند از شرایط فعلی اقتصادی سوریه و بازسازی این کشور بهره مند شوند تا اردوغان بتواند از بازار سوریه برای سر و سامان دادن به اقتصاد آسیب دیده ترکیه بهرمند شود، با این تفاوت که ترکیه هیچگونه تعرضی به خاک کشورهای یاد شده عربی نکرده، اما بخش هایی از خاک سوریه را در چند سال گذشته اشغال کرده که باید از آن خارج شود.

مسایل یاد شده نشان می دهد که بشار اسد همانگونه که بارها تاکید کرده و به آن اصرار داشته، اگر منافع مردم و کشور سوریه تامین نشود با اردوغان دیدار نخواهد کرد و اصرارهای مقامات ترکیه ثمر بخش نخواهد بود و بهترین گزینه در مقابل آنکارا، خروج نظامیان اشغالگر ترکیه از شمال سوریه و احترام به منافع ملی این کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha