تاکید مسئولان بر شناسایی همه عوامل دخیل در حادثه تروریستی شاهچراغ(ع)

تهران- ایرنا- دولتمردان و مسئولان در پی حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) شیراز، ضمن محکومیت این اقدام، بر شناسایی همه عوامل دخیل در این حادثه و پیگیری آن تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، شب گذشته ۲۲ مردادماه‌ (یکشنبه)، حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی (شاهچراغ) علیه‌السلام، بار دیگر در طول یک سال گذشته، مورد حمله تروریستی نیروهای تکفیری قرار گرفت.

یک عامل تکفیری پیش از آغاز برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا با سلاح گرم وارد حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) شد و از ورودی باب المهدی(عج) اقدام به تیراندازی به سمت زائران و خادمان کرد که منجر به شهادت یکی از خادمان حرم شد.

در پی این حمله تروریستی، مسئولان امنیتی، انتظامی و درمانی بلافاصله در محل حاضر شده و بررسی ابعاد آن پرداختند و توانستند یکی از عوامل این حادثه تروریستی را دستگیر کنند.

بنا بر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این حادثه تروریستی از ۹ مجروح حادثه، ۵ نفر به بیمارستان نمازی، یک نفر به بیمارستان شهید رجایی و ۳ نفر به بیمارستان مسلمین منتقل شدند؛ یکی از مصدومان در حین انتقال به بیمارستان، شهید شد و از ۲ مصدوم منتقل شده، یک نفر که دچار شوک قلبی شده بود، بهبود یافت و ساعتی بعد مرخص شد.

سومین مصدوم منتقل شده به بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت و اکنون وضعیت پایداری دارد.

دستور رئیس جمهور برای شناسایی سریع عوامل دخیل در جنایت تروریستی شاهچراغ(ع)

دقایقی بعد از این حادثه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی با وزیر کشور و استاندار فارس بر بکارگیری همه امکانات درمانی برای مداوای مجروحان و همچنین شناسایی و تعقیب همه عوامل این جنایت تأکید کرد.

آیت‌الله رئیسی در این گفت‌وگوی تلفنی به وزیر کشور مأموریت داد ابعاد امنیتی این موضوع را با قاطعیت و فوریت بررسی و نتیجه را گزارش کند.

رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت شناسایی و مجازات همه عوامل دخیل در این جنایت نیز تأکید کرد.

آیت‌الله رئیسی همچنین با تسلیت به بازماندگان خانواده شهید این حادثه تروریستی، از استاندار فارس خواست از بکارگیری همه امکانات درمانی لازم برای مداوای مجروحان اطمینان حاصل کند.

تاکید مسئولان بر شناسایی همه عوامل حادثه تروریستی شاهچراغ(ع)

پیام تسلیت آیت‌الله رئیسی به مناسبت حمله تروریستی حرم شاهچراغ(ع)

در ادامه نیز، رئیس جمهور در پیامی ضمن تسلیت این حادثه هولناک به خانواده شهدا، مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران، از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل مسالت کرد.

آیت‌الله رئیسی در این پیام تسلیت، از وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی و قضایی خواست با سرعت و دقت، دست‌های آشکار و پنهان این جنایت شقاوت‌آمیز را شناسایی و به سر پنجه عدالت بسپارند تا به مجازات جنایات ننگین خود برسند.

در پیام رییس جمهور آمده است:‌ حمله تروریستی کور به سومین حرم مطهر اهل بیت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از خادمان و زائران این حرم مطهر شد، بار دیگر قلوب ملت ایران را اندوهگین و داغدار کرد. دشمنان ایران عزیز ناامید و ناکام از مقابله با اراده مقاوم ملت بزرگ ایران، با ارتکاب جنایت خونین دیگری چهره پلید خود را نمایان کردند.

آیت الله رئیسی از وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی و قضایی خواست تا به سرعت و دقت، دست‌های آشکار و پنهان این جنایت شقاوت‌آمیز را شناسایی و به سر پنجه عدالت بسپارند تا به مجازات جنایات ننگین خود برسند.

وی در پیام خود خاطر نشان کرد: یقینا ملت عزیز ایران با غلبه بر توطئه‌ی خباثت‌آمیز دشمنان، بار دیگر آنها را در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام خواهند گذاشت.

دستور رئیس شورای امنیت کشور به استاندار فارس در پی اقدام تروریستی در شاهچراغ(ع)

«احمد وحیدی» هم از دیگر مسئولانی بود که شامگاه یکشنبه در تماس تلفنی با استاندار فارس، ضمن دریافت آخرین جزییات از عملیات تروریستی در حرم شاهچراغ در شیراز، دستور فوری جهت بررسی فوری ابعاد این حادثه تروریستی را صادر و به محمدهادی ایمانیه ابلاغ کرد.

رئیس شورای امنیت کشور در این تماس تلفنی، به استاندار فارس تاکید کرد که در هماهنگی با سایر دستگاه های ذیربط، تدابیر لازم برای حفظ آرامش اجتماعی و همچنین پیگرد عوامل عملیات تروریستی انجام شده در عصر یکشنبه بعمل آورند.

وحیدی به استاندار فارس تاکید کرد که دستگاه‌های ذیربط، رسیدگی به وضعیت مصدومان این حادثه را به فوریت در دستور کار قرار دهند.

قالیباف: ناامن‌سازی کشور پروژه همیشگی دشمنان ایران است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز دوشنبه در آغاز جلسه علنی مجلس ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به حرم شاهچراغ که منجر به شهادت یکی از خادمان و جراحت تعدادی از هموطنان شد، برای شهید حادثه رضوان الهی و تسلیت و برای مجروحان آرزوی سلامت کرد.

وی ادامه داد: ناامن سازی کشور و برهم زدن آرامش و مختل کردن زندگی روزمره مردم پروژه همیشگی دشمنان ایران است که در هفته های اخیر شدت یافته و با هوشمندی نیروهای امنیتی خنثی شده است.

قالیباف اضافه کرد: ملت مؤمن ایران اسلامی از دستگاه قضا انتظار دارند عاملان این جنایت هولناک و مسببان آن را با قید فوریت به اشد مجازات برسانند.

حادثه تروریستی شیراز در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی می‌شود

ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز در این کمیسیون خبر داد و گفت: با توجه به ابعاد این حادثه، از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی ذیربط نیز دعوت شده تا در کمیسیون امنیت ملی حاضر شوند و درخصوص آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده، گزارش دهند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجمع نمایندگان استان فارس نیز در بیانیه‌ای خواستار برخورد قاطعانه مسئولان ذیربط با مسببین اقدام غیرانسانی حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شدند؛ آنان در بیانیه خود تاکید کردند:‌ «دیگر بار حریم امن سومین حرم اهل بیت عصمت و طهارت بارگاه منور حضرت شاهچراغ (ع) در شهر شیراز، شاهد اقدام تروریستی و جنایتکارانه ناشی از افکار پلید ناایمن سازی مکان‌های مقدس بود. مجمع نمایندگان استان فارس، ضمن محکومیت این اقدام مذبوحانه و طلب شفای عاجل برای مجروحین، به روح خادم شهید عروج‌یافته درود می‌فرستد و برخورد قاطعانه مسئولان ذیربط با مسببین این اقدام غیرانسانی را از مسئولان مربوطه انتظار دارد.»

پیگیری تلفنی معاون اول رئیس جمهور از حادثه تروریستی شاهچراغ (ع)

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار فارس، آخرین وضعیت حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) را جویا شد. وی ضمن تسلیت به خانواده‌ داغدیده، وضعیت سلامت و درمان مجروحان و مصدومان را پیگیری و بر بررسی همه جانبه ابعاد حادثه تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین بر ضرورت پیشگیری از تکرار وقوع اینگونه حوادث و ایجاد آرامش روانی در میان مردم تاکید کرد.

ایمانیه استاندار فارس نیز ضمن ارائه گزارشی از نحوه وقوع حادثه و وضعیت مجروحان، مصدومان و خانواده های آنها افزود: هم اینک فضای شهر دارای آرامش و اوضاع تحت کنترل است.

وزیر کشور: سکوت مجامع بین المللی مروج اعمال تروریستی است

احمد وحیدی، وزیر کشور صبح روز دوشنبه -۲۳ مرداد- به منظور بررسی ابعاد حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) عازم شیراز شد و اعلام کرد: سال گذشته نیز شاهد همین اتفاق در حرم مطهر بودیم که گروهی از عزیزان شهید شدند و تمام مجامع بین المللی و کشورهای مدعی حقوق بشر سکوت کردند و همین سکوت و حمایت‌های آنها مروج اینگونه اعمال تروریستی است.

تاکید مسئولان بر شناسایی همه عوامل حادثه تروریستی شاهچراغ(ع)

وی ادامه داد: منتظر خواهیم بود که ببینیم عکس‌العمل آنها در قبال این حادثه تروریستی چه خواهد بود که البته قابل پیش بینی است که همانند مرتبه قبل مُهر سکوت به این اقدام تروریستی بزنند و عکس العملی نشان ندهند.

وحیدی اظهار کرد: در این سفر به بررسی ابعاد مختلف این حادثه تروریستی خواهیم پرداخت که تعدادی از هموطنان و زائران حرم مطهر شاهچراغ (ع) مجروح و یک نفر شهید شدند خواهیم پرداخت.

وزیر کشور گفت: این یک حادثه تروریستی از طرف دشمنان قسم خورده ما است و اینکه دشمنان ما تصور کنند با این حرکت های بزدلانه و آتش گشودن بر روی مردم می توانند امنیت و ثبات ما را به خطر بیاندازند اشتباه می کنند چرا که ملت ما استوار است.

وحیدی، عکس العمل نیروهای حفاظتی و امنیتی حرم مطهر در ابتدای وقوع حادثه تروریستی را به موقع توصیف کرد و افزود: هم اینک نیز کار در کنترل نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی است و بر اوضاوع مسلط هستند.

وی ادامه داد: کسانی که در این کار همکاری، مشارکت و پشتیبانی کردند به شدت به عقوبت خواهند رسید و و دشمنان ملت رها نخواهند شد.

وزیر کشور: حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) همان تداوم قرآن سوزی در کشورهای غربی است

وزیر کشور افزود: این جریان تروریستی به نام داعش یا هر گروه دیگری در چارچوب ساماندهی و هدایت شبکه غربی عمل می‌کنند و همانگونه که در حادثه سال گذشته ضربه سختی خوردند در این حادثه نیز دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آنها را مجازات خواهند کرد.

وی، ضمن تسلیت این حادثه تلخ و تروریستی به همه هموطنان به ویژه مردم شیراز و خانواده شهید این حادثه ادامه داد: فرد تروریست هدایت شده از آن سوی مرزها در قالب یک شبکه اداره و هدایت شده و به قصد عمل تروریستی در حرم مطهر وارد صحنه می‌شود و اقدام به تیراندازی می‌کند که در این حادثه یک نفر شهید و تعدادی مجروح و مصدوم می شوند که حال یکی از مجروحان نیز چندان مساعد نیست.

او اظهار کرد: مردم در کنار نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی عکس العمل خوبی نشان می‌دهند و با دستگیری این تروریست مانع از این می شوند که جنایت خود را ادامه دهد.

وزیر کشور گفت: دنیا باید متوجه شود که این جریان های تروریستی معمولا با سکوت مجامع بین المللی و یک نوع از حمایت های از طرف آنها مواجه است که این برای آنها موجب شرمساری است.
وحیدی افزود: آنها فکر می کنند که با این روش‌ها می توانند مردم ما را از عشق به اسلام باز دارند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش تولیت شاهچراغ (ع) زائران پس از حادثه سال گذشته سه برابر شده‌اند که این نشان می‌دهد که آنها هدف های کوری دارند که قطعا به آن دست نخواهند یافت و دستگاه های امنیتی به شدت با آنها و کسانی که پشتیبانی می کنند بخورد خواهند کرد و انتقام سختی را از آنها خواهند گرفت.

تاکید مسئولان بر شناسایی همه عوامل حادثه تروریستی شاهچراغ(ع)

واکنش مقامات قضایی کشور به حمله تروریستی شب گذشته به حرم شاهچراغ (ع) شیراز

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در نشست شورای عالی قوه قضاییه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در حرم مطهر احمد بن موسی (ع) در شیراز و تسلیت به خانواده شهید این حادثه و آرزوی بهبودی و شفای عاجل برای مجروحان، اظهار کرد: به مقامات قضایی در استان فارس دستور مؤکد صادر کرده‌ایم که با کمک نیروهای نظامی و امنیتی و انتظامی به طور کامل امنیت مردم و زائران اماکن مقدس را فراهم آورند.

وی افزود: همچنین تاکید شده است که همه تلاش خود را به کارگیرند تا علاوه بر مباشر این اقدام جنایتکارانه که دستگیر شده، تمامی عناصر و عوامل دخیل در این حادثه تروریستی اعم از معاونان و مسببان و کسانی که به تروریست جانی مخفیگاه و سلاح و آموزش دادند را شناسایی و دستگیر کنند و پس از تکمیل دقیق و سریع پرونده آن‌ها و ارسال به دادگاه نیز، در محکمه منطبق با قانون و با فوریت، مجازات شایسته برای این افراد درنظر گرفته شود.

همچنین شب گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور در پیامی ضمن تسلیت به خانواده شهید این حمله تروریستی، خطاب به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس، دستور رسیدگی ویژه به پرونده و برخورد قاطع با عامل یا عاملان این جنایت را صادر کرد.

وی طی شدن روند قضایی در دادسرا و دادگاه و مجازات سریع عامل یا عاملان این حمله ناجوانمردانه را التیامی بر زخم مجروحان حادثه و خانواده شهید این حادثه دانست و تأکید کرد مجازات و برخورد قاطع با جنایتکاران، باید سخت و عبرت‌آموز باشد.

در این ارتباط رئیس کل دادگستری فارس ظهر دوشنبه اعلام کرد: در پی تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان (عج) تاکنون هشت نفر از عناصر مظنون به ارتباط با حادثه تروریستی شب گذشته حرم شاهچراغ (ع) دستگیر شده‌اند که همه این افراد بازداشتی از اتباع خارجی هستند.

وی با یادآوری اینکه تروریست اصلی که شب گذشته در صحن حرم دستگیر شده بود، در تحقیقات اولیه خود را رحمت الله نوروزف و تبعه تاجیکستان معرفی کرده است، افزود: خانه امن تروریست‌ها نیز کشف شده است.

به گزارش ایرنا، حرم شاهچراغ(ع) روز چهارشنبه چهارم آبان سال ۱۴۰۱ نیز مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفت که در نتیجه آن ۱۳ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. عاملان این اقدام تروریستی ماه گذشته اعدام شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha