راه‌اندازی گمرک تخصصی فاوا/ ایجاد ۷ هزار شغل در بخش تولیدی و صنعتی

تهران- ایرنا- مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام از ایجاد گمرک تخصصی فاوا با تصویب هیات وزیران در منطقه ویژه پیام خبر داد و گفت: تا پایان سال تولید گوشی تلفن همراه هوشمند و دکمه‌ای (فیچر) در این منطقه به یک میلیون دستگاه می‌رسد.

به گزارش ایرنا، «اکبر قنبرپور» مشاور وزیر ارتباطات و رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) برای تشریح برنامه‌های اربعین ۱۴۰۲، اقدامات صورت گرفته در گمرک تخصصی فاوا و گزارش عملکرد این منطقه گفت: ایجاد قطب اقتصاد دیجیتال در منطقه ویژه پیام جزو اهداف مهم ما که برای دستیابی به آن باید گام‌هایی را برداریم.

قنبرپور اظهار داشت: یکی از اقداماتی که باید در این بخش صورت بگیرد حضور شرکت‌های فعال در حوزه ایجاد «مرکز داده» است تا کنون ۱۸ شرکت خصوصی درخواست ایجاد مرکز داده در منطقه ویژه اقتصادی پیام را داشته‌اند. اکنون۳ شرکت مرکز داده را فعال کردند و برنامه ما این است که به زودی هزار «رک» را در منطقه ویژه اقتصادی پیام روشن کنیم.

وی افزود: پروژه دیگر در جهت تبدیل شدن به قطب اقتصاد دیجیتال، تولید گوشی بومی است. اکنون ۱۳ شرکت خصوصی برای احداث خط تولید خود در این منطقه به ما مراجعه کردند که از این تعداد ۲ مجموعه به بهره‌برداری رسیده‌اند.

پیش بینی ما برای پایان سال این است که یک میلیون گوشی همراه بومی در یک سوم این تعداد گوشی هوشمند و بقیه گوشی‌های دکمه‌ای هستند.

قنبرپور تصریح کرد: بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات جزو دیگر برنامه‌های ما در منطقه ویژه است. ما در حال فعالیت در یک اقتصاد بزرگ هستیم و به تجهیزات مختلف فنی مخابراتی و ارتباطی در این حوزه نیاز داریم که تعداد بسیاری از آن‌ها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است. بیش از ۳۰ شرکت امروز در حوزه شبکه در حال فعالیت هستند و توانسته‌اند ۲۶ محصول یکتا و منحصربه‌فرد در فرودگاه پیام با تیراژ یک میلیون در حال تولید است.

گمرک تخصصی فاوا در منطقه ویژه پیام

وی افزود: ایجاد گمرک تخصصی فاوا با تصویب هیات وزیران در منطقه ویژه پیام است که زمینه‌سازی آن با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران، پست جمهوری اسلامی ایران، سازمان تنظیم مقررات، مجموعه فرودگاه پیام و بخش‌های خصوصی فعال در بخش آزمایشگاه‌ها در حال انجام است تا پایان شهریور سال جاری شاهد راه‌اندازی گمرک تخصصی فاوا باشیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی با بیان اینکه ایجاد شهر سیلیکون برای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری از دیگر اهداف این مجموعه برای ایجاد قطب اقتصاد دیجیتال در این منطقه است، تصریح کرد: به طور کلی فعالیت‌هایی که در پیام پیگیری می‌شود را می‌توان به سه دسته تولیدی - صنعتی، فعالیت‌های گمرکی و ترانزیتی و فعالیت‌های فرودگاهی و هوانوردی است. در بخش تولیدی و صنعتی ۳۱۵ شرکت در بخش تولیدی زمین دریافت کردند و از این تعداد، ۱۷۶ شرکت پروانه بهره‌برداری دریافت کرده و در حال بهره‌برداری هستند.

وی تاکید کرد: بیش از ۷ هزار نفر در این خطوط تولید مشغول به کار هستند و ۱۵۰۰ محصول و خدمت را تجاری و به بازار داخل و خارجی عرضه کرده‌اند. امسال برنامه جذب ۷۲ شرکت جدید و عرضه زمین به آن‌ها را داریم، بخش خصوصی تا امروز بیش از ۲۵ همت در منطقه ویژه سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری طی ۱۵ سال گذشته انجام شده است.

مشاور وزیر ارتباطات در خصوص مزایای استقرار صنایع در منطقه ویژه پیام تاکید کرد: سازمان مسئول منطقه ویژه پیام، شرکت خدمات پیام است که اختیار صدور برخی پروانه‌ها و مجوزهای در داخل منطقه را دارد. صدور جواز تاسیس برای صنایع، صدور پروانه بهره‌برداری، صدور انواع جواز فعالیت، صدور پروانه ساخت و پایان کار برای احداث ساختمان‌های بخش‌های تولیدی، تفکیک و ادغام اراضی برعهده مجموعه پیام است.

بهره‌برداری از تخفیفات گمرکی

قنبرپور تصریح کرد: در این مکان امکانی فراهم است تا کالای ساخته شده برای ورود به منطقه سرزمینی از تخفیف گمرکی استفاده کند. در این منطقه اجاره ناچیزی بابت زمین از شرکت‌ها دریافت می‌شود، چرا که بسیاری از صنایع در ابتدای کار خود سرمایه اولیه ثابت محدودی برای محل استقرار دارند که این سرمایه اولیه در منطقه پیام حذف می‌شود چرا که می‌توانند زمین‌ها برای ۲۵ سال اجاره و بر اساس نظر کارشناس دادگستری تمدید می‌شود.

مشاور وزیر ارتباطات با بیان اینکه وجود گمرک و فرودگاه به تسهیل شدن عملیات واردات و صادرات شرکت‌ها منطقه ویژه کمک می‌کند، افزود: منطقه ویژه پیام جزو معدود مناطقی است که اداره کل منطقه گمرک استان البرز در آن مستقر است. در سال ۱۴۰۱ شاهد ۲۰۰ میلیون تن صادرات محصولات داشتیم که ارزش آن بالغ بر ۲۰۶ میلیون دلار بوده است. میزان صادرات در سال ۱۴۰۱ از نظر وزنی ۵۹ درصد و از نظر ارزش ارزی ۱۱۶ درصد افزایش صادرات را در سال گذشته داشتیم. در حوزه واردات میزان وزنی ۱۱۲ میلیون تن با ارزش ۹۵۸ میلیون دلار در منطقه ویژه است که نسبت به سال گذشته رشد داشته، اما رشد آن به اندازه صادرات نبوده است. از نظر وزنی ۲۸ درصد و از نظر ارزی ۵۰ درصد افزایش داشته است.

برگزاری اولین نمایشگاه هوایی در پیام

وی افزود: توسعه زیست‌بوم نوآوری و استارتاپی در این منطقه و برگزاری اولین نمایشگاه هوایی در پیام از دیگر اهداف ما است که اگر شرایط مهیا باشد قصد داریم در پاییز امسال آن را برگزار کنیم.

قنبرپور درباره چگونگی شکل‌گیری این منطقه و اهداف آن گفت: منطقه ویژه پروژه‌ای بود که پس از جنگ در تهران کلید خورد تا یک فرودگاه برای اهداف پستی ایجاد شود. سال ۷۴ این پروژه تبدیل به یک شرکت و اساسنامه آن در مجلس مصوب شد. سال ۸۰ با تصویب هیات وزیران مجموعه پیام به یک منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد. همچنین ساختار شکلی و موقعیت جغرافیایی پیام تبدیل به فرصتی شد که با مصوبه هیات وزیران سه هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی آن به منطقه ویژه اقتصادی پیام اختصاص یافت و از سال ۸۴ ایجاد زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی فازهای صنعتی در آن آغاز و تا کنون ۵ فاز صنعتی در این منطقه ایجاد و به سرمایه‌گذاران واگذار شده است. در طول ۲۸ سال فعالیت این منطقه ویژه فعالیت‌های زیادی انجام و ۹۵۰ هکتار برای فرودگاه و ۲۶۵۰ هکتار برای بخش صنعتی در نظر گرفته شده است. نزدیکی این فرودگاه به تهران و کرج جزو مزایای آن است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha