اجرای بزرگترین طرح گردشگری جنوب کشور در یاسوج اندرخم یک کوچه+فیلم

یاسوج - ایرنا - پارک بزرگ جنگلی، طبیعی و گردشگری یاسوج با امکاناتی از قبیل تله کابین، سورتمه، زیپ لاین، تله شیر و غیره در آینده یکی از طرح های بزرگ گردشگری جنوب کشور است که حتی برخی امکانات آن در سطح خاورمیانه بی نظیر خواهد بود اما به دلیل اخر استعلام ۲۰ ماه معطل شده و هنوز هم مجوز آن اجرایی نشده است.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین برف و آفتاب دارای مناطق بکر گردشگری و طبیعی است که هر بیینده و گردشگری را مبهوت خود می کند.

یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بهشتی در جنوب ایران، در دامنه‌های کوه دنا بخشی از خطه زاگرس و در ارتفاع یکهزار و۸۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد و ساکنان مهمان نوازی دارد.

این شهر که پس از رشت، دومین مرکز استان ایران از نظر بارش برف و باران بوده و با دارا بودن رودخانه هایمست و خروشان «بشار و مهریان»،«آبشار یاسوج»، «تنگ گنجه ای»، « پارک جنگلی» چشمه‌های متعدد، اماکن تاریخی، تفرجگاه‌های بکر، جنگل‌های بلوط و برخورداری از آب و هوای مطبوع ایرانگردان را به سوی خود می خواند.

قرار داشتن جاذبه های گردشگری در فاصله نزدیکی از یکدیگر و گاهی در شهر از ویژگی های منحصر به فرد گردشگری در شهر یاسوج است.

مسئولان کهگیلویه وبویراحمد درحالی سرمایه گذاری بر روی گردشگری را باتوجه به شرایط خاص اقلیمی و ظرفیت های متنوع طبیعی و تاریخی محور توسعه این استان دانسته اند که وجود برخی چالش های نهفته تا حدود زیادی بر رونق و شکوفایی این صنعت مهم سایه افکنده است.

پارک بزرگ جنگلی، طبیعی و گردشگری یاسوج با امکاناتی از قبیل تله کابین، سورتمه، زیپ لاین، تله شیر و غیره یکی از طرح هایی است که استارت آن قرار است در این دولت زده شود اما موانع و مشکلاتی پیش پای سرمایه گذار قرار دارد که این طرح را اندرخم یک کوچه قرار داده است.

طبق ادعای سرمایه گذار که در جلسه امروز در نشست با خبرنگاران مطرح کرده حدود ۲۰ ماه است که برای گرفتن یک استعلام از اداره کل منابع طبیعی استان در راهروی ادارت معطل مانده است و همکاری از سوی متولیان امر دیده نشده است.

سیدرضا حسینی افزود: فاز نخست این طرح در سفر دور دوم رئیس جمهور به این استان کلنگ زنی شد و قرار است ۲۵ درصد مبلغ سرمایه گذاری آورده سرمایه گذار باشد.

وی تاکید کرد: طولانی ترین زیپ لاین دنیا قرار است در این طرح گردشگری به طول سه هزار و ۵۰۰ متر احداث شود و یکی از هیجان انگیزترین مکان های گردشگری در جنوب کشور و حتی خاورمیانه خواهد شد.

این سرمایه گذار ابراز کرد: طول پل معلق شیشه ای در این طرح ۳۸۵ متر خواهد بود که طولانی ترین پل کشور محسوب می شود.

حسینی تصریح کرد: تله کابین یاسوج به طول ۱.۸ کیلومتر است که فاز توسعه آن تا ۵.۵ کیلومتر هم ادامه پیدا می کند.۵۵۰ میلیارد تومان مبلغ سرمایه گذاری این طرح است و ۲۵۰ نفر اشتغال دارد و ددر سه شیفت پروژه فعال است.

هیچگونه کم کاری در خصوص پیگیری استعلام نداشته ایم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمددر پاسخ به ادعای این سرمایه گذار با بیان اینکه هیچگونه کم کاری در خصوص پیگیری استعلام نداشته ایم ، گفت: مستندات این طرح وجود دارد و سرمایه گذار دنبال ماده ۳۲ بود و ما نمی توانستیم تخصیص بدهیم و دنبال یک روش دیگر بودیم.

اجرای بزرگترین طرح گردشگری جنوب کشور در یاسوج اندرخم یک کوچه+فیلم

سعید جاوید بخت ضمن اشاره به استعلام پروژه پارک طبیعی جنگلی در تنگ مهریان اضافه کرد : سرمایه‌گذار در این خصوص کم و زیاد می‌گوید، و اینطور هم نبوده که ۲۰ ماه به دنبال استعلام منابع طبیعی باشند.
جاویدبخت گفت: این سرمایه‌گذار در ابتدا به دنبال اخذ استعلام بود، بعد از مدتی روش دیگری را دنبال کرد و به دنبال اخذ ماده ۳۲ بود.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل پیچیدگی‌هایی که وجود داشت پرونده پروژه را تهران فرستادیم و برای بازدید بازرس از تهران فرستاده می‌شود.
جاویدبخت افزود: تخصیص اراضی به لحاظ قانونی ممنوع است و نمی‌توان اراضی را برای این طرح تخصیص داد.

وی ابراز کرد: ماده ۳۲ واگذاری قطعی است که تخصیص در اراضی جنگلی ممنوع است و این سرمایه گذار مدتی دنبال تخصیص بود و بعد دنبال احاله مدیریت امد که اکنون شرایط کارش تحت پیگیری است.

این استان که با حدود ۱۶هزار کیلومتر مترمربع بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده بیش از ۲ هزار اثر تاریخی دارد که افزون بر ۷۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای ۱۴منطقه نمونه و ۱۱روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و چهار کمپینگ اقامتی است.

دشتک دیل، قلات گناوه، پادوک و سد کوثر در گچساران، برم الوان شهرستان بهمئی، موگرمون لنده، طسوج در شهرستان چرام، قلعه دیشموک، کمر دوغ درکهگیلویه، شلال دان باشت، ماه پرویز، کاکان و سقاوه بویراحمد از جمله مناطق نمونه گردشگری تعریف شده در کهگیلویه وبویراحمد هستند.

حوزه گردشگری با برخی مشکلات زیرساختی و البته سوءتدبیرها در طول سالیان متمادی نیز موجه بوده است.

مشکلاتی که شاید در نگاه نخست کوچک و یا کم اهمیت جلوه کند و به صورت ریسمان های نازک به نظر برسند اما وقتی آنها را کنار هم گذاشت تبدیل به چالش های بزرگ تر و در عین حال ریسمان های محکم و در هم تنیده و با گره های کوری خواهند شد که بازکردن آن نیازمند تحمل هزینه های بیشتری خواهد بود.

بخش گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت های بالقوه و محور اصلی توسعه این استان باید از حالت انفعالی خارج و به یک کانون فعال، پویا، موثر و امیدآفرین در راستای ایجاد اشتغال، کسب درآمد و شکوفایی همه جانبه استان تبدیل شود.

کارشناسان حوزه صنعت گردشگری معتقدند که یکی از راهکارهای اساسی در تحقق این مهم تهیه و تدوین سند جامع گردشگری است.

آنها می گویند باید با یک برنامه ریزی اصولی و منسجم این خواسته و دستور مدبرانه رئیس جمهوری را که در سفر پربرکت هیات دولت به استان نیز بر روی آن تاکید داشتند، به نحو شایسته اجرا کرد.

آنها معتقدند آنچه که تاکنون در زمینه گردشگری این استان انجام شده یک موضع منفعلانه و نه فعالانه و با افق روشن و آینده نگری بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha