طرح انتقال آب‌های زیرزمینی خراسان‌شمالی ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی گفت: اجرای طرح انتقال آب های زیرزمینی منطقه سرانی شهرستان شیروان به سایر شهرستان‌های استان با هزینه کرد کنونی ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مرتضی بهزادفر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تخصیص اعتبار به طرح انتقال آب منطقه سرانی به علت نداشتن اخذ ماده ۲۳ انجام نشده است و تلاش می شود تا این امر محقق شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه سازمان برای تعیین معیارها و استانداردها همچنین اصول کلی و شرایط عمومی قراردادهای مربوط به طرح‌های عمرانی، آیین‌نامه‌ای تهیه‌ و پس از تصویب هیأت وزیران بر اساس آن دستورالعمل لازم به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌نماید.

وی افزود: ابهامات فنی این طرح برطرف شده است اما برخی چالش های مالی هنوز پابرجاست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح؛ سالانه بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب آب با کیفیت استخراج و با تامین و انتقال آب پایدار بخش زیادی از نیاز شهروندان به آب آشامیدنی تامین می شود.

وی با اشاره به حفر ۶ حلقه چاه در منطقه سرانی اظهار کرد: این چاه ها به صورت آزمایشی حفر شده است.

بهزادفر خاطرنشان کرد: اکنون آب مورد نیاز آشامیدنی شهروندان در سه شهر استان از منابع سطحی تامین می شود که با بهره برداری از طرح انتقال آب منطقه سرانی، می توان این آب را به بخش کشاورزی اختصاص داد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: در سفر دولت به استان پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح انتقال آب منطقه سرانی اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، دست و پنجه نرم کردن با کم آبی، مشکل چندساله شهرها و روستاهای خراسان شمالی است، به گونه ای که کاهش بارندگی ها و آبدهی چاه‌ها در سال های اخیر موجب شده تا بسیاری از روستاها تشنگی خود را با صف انتظار در رسیدن تانکرهای آب سپری کنند و این اقدام به یکی از کارهای روزمره آنها تبدیل شود.

بر اساس اعلام مسوولان اکنون شمار قابل توجهی از روستاییان استان با تانکر و به صورت سیار آبرسانی می شوند و البته وضعیت منابع آبی در شهرها هم چندان مناسب نیست و برخی از شهرها با مشکل تنش آبی روبه رو هستند.

همچنین اکنون آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان در سه شهر خراسان شمالی از آب سدها یعنی آب سطحی تامین می شود اما کاهش بارندگی و کاهش آبدهی رودها سبب شده تا میزان ذخیره در این دریاچه ها هم مناسب نباشد.

بهترین وضعیت آب ذخیره شده در سدها مربوط به شیرین دره است که آب آشامیدن مورد نیاز مردم بجنورد از آن تامین می شود اما مسوولان می گویند حال و روز این سد هم چندان مناسب نیست.

پیش از این آب مورد نیاز از لایه های بالایی و از آبگیر بالایی سد شیرین دره برداشت می شد اما با افت سطح آب این دریاچه، برداشت آب از یک ماه گذشته از آبگیر میانی و تحتانی انجام می شود که البته کیفیت مناسبی ندارد.

مسوولان می گویند تنها چاره برون رفت از این مشکل، تامین منابع جایگزین و پایدار برای آب آشامیدن است و آن، بهره برداری از منابع زیر زمینی است و خوشبختانه دولت وجود این مشکل را به خوبی درک کرده است و در سفر رییس جمهور به استان خراسان شمالی، انتقال آب منطقه سرانی به شهرستان های مختلف استان مصوب شد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha