مسابقات دامه قهرمانی شمال‌غرب کشور نفرات برتر خود را شناخت

ارومیه - ایرنا - رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه از پایان مسابقات دامه قهرمانی منطقه شمال‌غرب کشور با حضور ۷۰ ورزشکار در این شهر خبر داد و گفت: نفرات برتر این دوره از مسابقات معرفی شدند.

به‌گزارش ایرنا از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، روناک تاسا افزود: در این مسابقات ۷۰ ورزشکار از شهرستان‌های ارومیه، بوکان، مهاباد، نقده، پیرانشهر، سردشت، سقز و مریوان حضور داشته و به مدت ۲ روز به میزبانی اشنویه با یکدیگر رقابت کردند.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه اظهار کرد: در پایان مسابقات فاروق مام‌عبدالله از بوکان (قهرمان مسابقات جهانی ترکیه) مقام اول، ظاهر مصطفی نژاد از مهاباد (نایب قهرمان مسابقات بین‌المللی لبنان) مقام دوم و کیوان خدایی از بوکان مقام سوم را کسب کردند.

وی گفت: این مسابقات به همت اداره ورزش و جوانان شهرستان برگزار شد و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، شهرداری و شورای شهر اشنویه هم در برگزاری آن همکاری داشتند.

تاسا اضافه اضافه کرد: مراسم اختتامیه و اهدای جوایز با حضور بخشدار مرکزی، رییس شورای شهر اشنویه، رییس گروه توسعه ورزش روستایی اداره‌کل ورزش و جوانان دبیر هیات روستایی عشایری آذربایجان غربی، رحیم محمودزاده پژوهشگر و نویسنده اشنویه‌ای و رییس اداره ورزش و جوانان این شهرستان اجرا شد.

مسابقات دامه قهرمانی شمال‌غرب کشور نفرات برتر خود را شناخت

به گزارش ایرنا، دامه، بازی محبوب مردم اشنویه است این بازی دو نفره همانند شطرنج است و در مناطق کردنشین بویژه برای افراد میانسال و سالمندان به سرگرمی خوبی تبدیل شده است.

بازی در یک صفحه هشت در هشت برگزار می‌شود و هر بازیگر ۱۶ مهره (داش) دارد که در جریان بازی هر نفری که بتواند تمام مهره‌های حریف را اصطلاحا بُکشد، برنده بازی است.

در این بازی حریفان با پیش بینی حرکت مهره‌های طرف مقابل و حذف آنها بازی را پیش می‌برند، هر مهره فقط یک خانه افقی یا عمودی حرکت می‌کند و اگر مهره‌ای پشتش خالی باشد و یا در دو طرف آن خانه خالی باشد حریف آن مهره را می‌تواند بُکشد یا آن را حذف و از بازی خارج کند. مهره ها در ۲ دسته ۱۶ تایی و چهار ردیف هشت تایی در ۲ طرف صفحه چیده می‌شوند، تمام مهره‌ها حرکت‌های یکسانی دارند و می‌توانند به جلو و طرفین حرکت و حریف را از بازی خارج کنند.

مهره‌ای که بتواند به خط پایانی طرف مقابل برسد، اختیارات ویژه دارد و در چهار گوشه صفحه می‌تواند حرکت کند و در صورتی که این مهره تنها مهره باقی‌مانده یک طرف مسابقه باشد، به آن «داشه هاره» می‌گویند.

مسابقات دامه قهرمانی شمال‌غرب کشور نفرات برتر خود را شناخت

به گفته برخی که سال‌هاست دامه بازی می‌کنند، حرکات با هدف، حفظ مهره‌ها، پیش بینی حرکات، فدا کردن بعضی از مهره‌ها برای رسیدن به هدف و نیز قبول شکست از ویژگی‌های این بازی است که در مسیر زندگی نیز می‌توان از این کارها برای بهتر شدن بهره برد.

این بازی فکری و بسیار جذاب و هیجان انگیز ثبت جهانی شده و در سال‌های اخیر با آشنایی مردم کشورهای عربی و ترکیه با این بازی که ریشه در مناطق کردنشین ایران از جمله مناطقی از آذربایجان غربی دارد، مسابقات بین المللی نیز برای آن برگزار می‌شود.

بازی محلی دامه از سالیان دور در میان مردم مناطق کردنشین برگزار می‌شود و هم اینک در مناطق کردنشین بویژه در میان افراد میانسال و سالمندان سرگرمی خوبی است.

بازی محلی دامه با شماره ۷۵ در گستره استانی ثبت ملی شده است و از دیرباز در کوچه‌ها، معابر و اماکن عمومی مثل پارک‌ها این بازی رایج بوده و علاقه‌مندان زیادی داشته است چون نیاز به امکانات و فضای خاصی ندارد لذا در منازل، قهوه خانه‌ها، مغازه‌ها و بوستان‌های شهر بازی می‌شود.

در شهرستان اشنویه اکنون محل اصلی و پاتوق برگزاری این بازی مهیج سکوها و آلاچیق‌های کنار رودخانه شهر است.

نکته قابل توجه رایج بودن بازی دامه بین جوانان و پیرمردان است که سبب انتقال تجارب این بازی از نسل پیر به جوان می‌شود که این کار در جهت حفظ این میراث ناملموس تاثیرگذار است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha