به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی علیزاده عصر شنبه در جلسه هم اندیشی «استقبال از مهر» افزود: طبق برنامهها فکر نمیکنم مشکل خاصی برای مهر ایجاد شود چون هم ناوگان مینی بوس و ون را فعال کردیم و هم برنامه ریزی کرده ایم تا مدل اسنپی را برای اتوبوس های سرویس مدارس پیاده کنیم که اگر این طرح قطعی شد اجرایی میکنیم که البته اکنون در حال مذاکره با مدیران شرکتهای تپسی و اسنپ برای این امر هستیم.
مهدی نوروزی معاون فنی مهندسی سازمان حمل و نقل وترافیک نیز گفت: طبق روال هر ساله موضوعاتی را رصد و پایش میکنیم. به طور ویژه موضوعات مختلفی برای ایمن سازی در دست اقدام است و در چند حوزه به رسیدگی به تجهیزات ایمنی در معابر بزرگراهی پرداخته ایم تا معابر را به طور خاص ایمنسازی کنیم. نصب گاردریل در بزرگراه ها، خط کشی، زیرسازی و روسازی ایستگاههای بی آر تی از جمله این اقدامات است. تاکنون ۳۰ ایستگاه تکمیل شده است و تا قبل شروع مهر این عدد به ۵۰ ایستگاه میرسد.
اختصاص خط ویژه معاینه فنی سرویس مدارس
شادی مالکی مدیرعامل ستاد معاینه فنی نیز خاطرنشان کرد: خط ویژه ای را برای تاکسی های سرویس مدارس اختصاص داده ایم اما تا کنون آموزش و پرورش آماری در خصوص سرویس های مدارس به ما نداده است. از سازمان تاکسیرانی خواهش میکنیم تا اطلاعات کافی را در اختیار ما بگذارد تا بتوانیم خدمت رسانی کنیم. تاکنون تاکسی ای برای این مورد به ما مراجعه نکرده است.
لزوم ایمن سازی محیط های پیرامونی مدارس
عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه اصل تشکیل این ستاد قابل قدردانی است، گفت: موضوعات زیادی برای شروع سال تحصیلی مطرح است و هر کدام وزن متفاوتی دارند بنابراین نباید آنها را یکسان در نظر بگیریم. اولین نکته این است که ستاد با محوریت شرکت کنترل ترافیک دادههای مربوطه را در اختیار ما بگذارد تا برنامه ریزیهای لازم انجام شود. از نقاط شلوغ تا گلوگاههای شهر باید لحاظ بشود.
سید جعفر تشکری هاشمی عنوان کرد: این دادهها معیاری برای سازمان آتش نشانی، اورژانس تهران و دیگر نهادهاست. بنابراین امیدوارم این دادهها در جلسات دیگر در اختیار قرار بگیرد.
وی گفت: باید ببینیم عمده جاهایی که تصادف داشتیم کجا بوده تا برنامه ریزی های لازم در نظر گرفته شود. با اینکه تصادفات بر حسب اتفاق است اما این داده ها در جلوگیری از مشکلات نقش دارند. نکته دوم حضور بقیه واحدهای شهرداری و برخی واحدهای بیرونی برای حل این مسئله است. برای مثال حضور معاونت اجتماعی برای طراحی مسیر مدارس قابل اهمیت است. مدارس ما آبستن حوادث هستند. مدارس دخترانه را در نظر بگیرید؛ والدین نگران دانش آموزان هستند. شرکتهای تاکسیرانی باید رانندگان صلاحیت دار و ماشینهای سالم را تعریف کنند تا خانوادهها با اطمینان از آن استفاده کنند.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بنابراین باید سرویس قابل اعتماد برای مدارس شکل بگیرد. تاکسی بیسیم بانوان برای مدارس دخترانه از جمله نکاتی بود که خیال خانوادهها را راحت کرده بود. همچنین باید کمیسیون ماده ۱۸ در بحث سرویس مدارس تشکیل بشود و نرخ سرویس مدارس داده بشود تا نه سر راننده بی کلاه بماند نه پول غیر منصفانه از والدین گرفته بشود.
وی گفت: انتظار ما این است که اطراف مدارس به طور ویژه ایمن سازی شود که این فقط مربوط به خط کشی و تابلو نیست. در مورد شورای ترافیک تهران تقاضای من این است که شورای ترافیک تصمیمات مناسبی در این حوزه بگیرد. همینطور دوربینهای ایمنی سطح شهر باید به روزرسانی بشود تا کار به خوبی دنبال بشود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه ۱۰۰ دستگاه اتوبوسی قرار است به ناوگان اضافه شود، افزود: باید کارهای ویژه تری شکل بگیرد. تعداد ناوگان فعال ما حدود ۱۴۰۰ اتوبوس است. یعنی حدود ۸۰۰ هزار نفر را در نظر گرفته ایم. باید ببینیم چه راهکارهایی در این حوزه وجود دارد.
محدودیتهای صمت و بانک مرکزی روند قرارداد ۳ هزار دستگاه اتوبوس را سخت کرد
معاون شهردار تهران نیز عنوان کرد: به اندازه داشته های خود در این موضوع باید فعالیت کنیم. ما یک تکلیفی از سوی شورای شهر داشتیم تا قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس را ببندیم که بستیم. ۲۵۰۰ میلیارد تومان پول نقد و ۶ هزار میلیارد تومان املاک را در این مورد پرداخته ایم. اما محدودیتی که بانک مرکزی و وزارت صمت در این حوزه دارند کار را سخت کرده است.
جلال بهرامی بیان اینکه در شیوه خدمت به دانش آموزان حرف داریم و تعریف سرویس مدارس دقیق نیست، گفت: پارسال هم اوج مشکلات را نشان داد. سرویس مدارس برای تاکسی محدودیتی ایجاد نمیکند اما برای ماشین شخصی محدودیت ایجاد میکند. تا دوشنبه هفته بعد باید لیست رانندگان تاکسی در هر منطقه مشخص باشد. طبیعتا راننده تاکسی تاییدیه دارد و این است که می تواند زیر ۱۸ ساله را سوار کند و کار آنها برای ارائه سرویس مدارس آسان است.
وی با تاکید بر اینکه برای هر منطقه حداقل ۱۰ اتوبوس را برای سرویس دانش آموزان در نظر گرفت، افزود: بیشترین مشکل ما در خصوص مدارس ابتدایی است و باید نگرانی خانواده ها را رفع کنیم. این کار خیلی ساده ای است و می خواهیم به آن نظم بدهیم. سازمان تاکسیرانی وظیفه مدیریت اینها را دارد و این تکلیف سختی نیست. طرح ما برای این مسئله تاکسی مهر نام دارد که همه والدین می دانند که تاکسی مهر برقرار شده است تا معضلی که در حوزه تاکسی مدارس داشتیم را حل کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در ایام هفته و سال روزهایی است که در آن ترافیک عادی نیست. حالا چه اتفاقی می افتد که آموزش در ساعت اول مدارس در یکشنبه مجازی شود؟ یا در روزهایی که برف می آید منتظر تعطیلی استانداری نباشیم و آموزش مجازی باشد؟ یا روزهای بین التعطیل را مجازی کنیم و شهر را به هیاهو نیندازیم؟ آموزش مجازی دست خود آموزش و پرورش است. ما اگر ۱۰ هزار اتوبوس هم کف شهر بگذاریم با این معابر نمی توانیم شهر را مدیریت کنیم. حتما باید ساعت را شناور کنیم. فقط مشکلی که هست ترافیک بعدازظهر است. باید فکری هم به ترافیک عصر کنیم.
نظر شما