نشست مدیران اقتصادی کرمان با معاون وزیرخارجه؛ از ظرفیت احیا شده گردشگری تا اقدام هدفمند

کرمان - ایرنا - نشست مدیران اقتصادی استان کرمان با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه روز شنبه درحالی برگزار شد که استاندار دیار کریمان ضمن تشریح داشته های این خطه برای سرمایه گذاران خارجی می‌گوید ظرفیت های گردشگری این منطقه احیا شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار کرمان با بیان اینکه این استان بیشترین اثر ثبت جهانی را دارد گفت: ظرفیت های گردشگری در برخی اتفاقات مانند زلزله بم و بعضی ناامنی ها آسیب دید اما اینک ناامنی در استان نداریم و ارگ بم هم به چرخه گردشگری بازگشته و فرصت های گردشگری احیا شده است.

محمدمهدی فداکار روز شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات در جمع مدیران اقتصادی استان با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اظهار داشت: استان کرمان در کنار داشته های معدنی، صنعتی و خدماتی، ظرفیت های زیادی در بخش گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی دارد که به دلیل پررنگ بودن حوزه های کشاورزی و معدن مغفول مانده است.

نشست مدیران اقتصادی کرمان با معاون وزیرخارجه؛ از ظرفیت احیا شده گردشگری تا اقدام هدفمند

وی تاکید کرد: استان کرمان ظرفیت‌های بسیار زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد و در جلسه مشترک استانداران با مسئولان وزارت امور خارجه مباحثی مطرح و مقرر شد با برنامه‌ریزی این مباحث را پیگیری کنیم.

استاندار کرمان با اشاره به فرصت ها و ظرفیت های این استان بیان کرد: کرمان بزرگترین استان کشور است و ترانزیت ظرفیت بزرگی برای این استان دارد؛ همچنین ۲ خط ریلی بندرعباس و چابهار نیز از کرمان می گذرد.

صادارت محصولات کشاورزی کرمان در چارچوب رسمی نیست

معاون امور اقتصادی استانداری کرمان نیز گفت: در مطالعاتی که برای حوزه انرژی های پاک داشتیم استان کرمان از بهترین نقاط تابش خورشید و انرژی باد به شمار می رود که سرمایه گذاران داخل و خارجی خوبی هم ورود کرده اند.

امیر حسین زاده با بیان اینکه در بخش صادارت غیرنفتی جای کار بیشتری داریم افزود: استان کرمان فقط معادن فلزی ندارد، بلکه معادن غیرفلزی مانند زغال سنگ، معادن ساختمانی و سنگ هم داریم که از بازار خوبی در دنیا برخوردار است.

وی بیان کرد: در بحث محصولات کشاورزی استان صادرات انجام می شود اما در چارچوب رسمی این اتفاق رخ نمی دهد که امیدواریم از ظرفیت وزارت خارجه استفاده کنیم.

معاون امور اقتصادی استانداری کرمان خاطر نشان کرد: قبل در سازمان توسعه و تجارت ۲ رایزن بازرگانی داشتیم، اما در دولت سیزدهم به ۲۰ رایزن افزایش یافته که حدود یک ماه قبل طی جلسه ویدیوکنفرانس، ظرفیت های کرمان به آنان معرفی شد و پنج کشور را هدف گذاری کردیم.

وی ادامه داد: بحث صنایع دستی استان کرمان را با بازرگانان لبنانی شروع کردیم، سال قبل در جذب سرمایه گذار خارجی رتبه اول را در کشور کسب کردیم و فضا برای سرمایه گذاری در استان آماده است.

مشکلات تعرفه بالا در کشورهای هدف صادارتی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان نیز گفت: صادرات استان حدود سه میلیارد دلار سالانه است که عمده آن مواد معدنی و کشاورزی محسوب می شود اما به راحتی ظرفیت صادرات ۱۰ میلیارد دلار در سال را دارد.

سید مهدی طبیب زاده افزود: اقتصاد سیاسی در کشور ما زیاد اولویت ندارد و در اغلب کشورها یا رایزن نداریم یا رایزن در حدی نیست که تحلیل درستی از اقتصاد آن کشور به ما بدهد و راهنمایی کند.

رییس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: تعرفه ها در کشورهایی که با آنها مراودات داریم بالاست، به طور مثال در هندوستان بازار خرما تقاضا وجود دارد و از ایران تعرفه دریافت می کنند ولی از کشور عربستان یا مراکش تعرفه ای برای واردات خرما دریافت نمی کنند که باید این مساله حل شود.

پیش بینی ۱۷ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری خارجی در کرمان

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان نیز با بیان اینکه در بخش معدنی باید فعالیت های اکتشافی انجام شود گفت: در محصولات پایین دستی و صنایع جنبی حوزه فولاد و مس برای جذب سرمایه گذاری خارجی در حال کار هستیم.

صادق سلطانی نژاد با اشاره به سرمایه گذاری خارجی در حوزه خودرو در استان کرمان بیان کرد: بحث تولید خودرو توسط شرکت های چینی در حال انجام است که اخیرا صنایع جنبی در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: بحث احداث گلخانه های مدرن و هیدروپونیک با مشارکت شرکت های خارجی دنبال شده است و بسته بندی و فرآوری گیاهان دارویی نیز انجام می شود.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمان افزود: ۱۹ طرح سرمایه گذاری در استان کرمان احصا شده که سال ۱۴۰۱، ۴۹۴ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب داشتیم و تا پایان تیر ماه امسال به ۵۹۲ میلیون دلار رسیده است.

سلطانی نژاد گفت: ایرانیان مقیم خارج از جمله در چین، ترکیه، آلمان، افغانستان، روسیه، انگلستان، ایتالیا و غیره در سرمایه گذاری خارجی با استان کرمان مشارکت داشته اند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری خارجی ۱۵ درصد از تامین مالی استان کرمان را تشکیل می دهد و برای سال سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی پیش بینی و برنامه ریزی کردیم.

به گزارش ایرنا نشست کارگروه توسعه صادرات و مدیران اقتصادی استان کرمان با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در سالن پیامبر اعظم(ع) استانداری کرمان برگزار شد.

سخنان معاون وزیر خارجه در این نشست را از طریق لینک زیر می توانید مطالعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha