اعتبارات حمایتی دولت از موسسات فرهنگی و هنری گلستان ۱۰۰ برابر شد
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از رشد کم سابقه اعتبارات موسوم به فصل پنج درحوزه حمایت از موسسات فرهنگی و هنری این استان از ۶۲۰ میلیون ریال درسال ۱۳۹۹ به افزون بر ۶۳ میلیارد ریال درسال مالی ۱۴۰۱ (تا پایان شهریور امسال) خبر داد و گفت: دولت سیزدهم اهتمام ویژه به انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد رعیت روز شنبه در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر، رسانه، قرآن و عترت شهرستان مینودشت افزود: این میزان افزایش اعتبارات حمایتی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در هیچ دولتی سابقه نداشته است ضمن اینکه سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال هم برای حمایت موردی از هنرمندان استان گلستان اختصاص یافته است.

وی بدون اشاره به آمار موسسات فرهنگی و هنری گلستان، اضافه کرد: دولت و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هدفمد بودن کمک‌های مالی، بیشتر از فعالیت‌های فرهنگی و هنری که در قالب موسسه انجام شود، حمایت می‌کند.

رعیت ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ۶۳ نوع خدمت به فعالان فرهنگی و هنری این استان در رشته‌های گوناگون ارائه می‌دهد و تنها نهادی است که تمامی صدور مجوزهای آن رایگان صورت می‌گیرد.

به گفته وی، هم اکنون ۱۸ هزار هنرمند شاخص و شناسنامه‌دار در رشته‌های گوناگون در گلستان و زیرنظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ادارات تابعه آن فعالیت دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان همچنین گفت: تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود این اداره کل در استان از جمله سالن‌های نمایش و جلسات با تجهیزات مورد نیاز به صورت رایگان یا با کمترین هزینه در اختیار هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری قرار می‌گیرد.

رعیت افزود: مطابق قانون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان باید درسال جاری چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل درآمدهای حاصل از اجاره دادن فضاهای فرهنگی به حساب خزانه واریز شود.

وی اضافه کرد: براین اساس در برخی شهرهای گلستان تعیین هزینه اجاره بهای مراکز فرهنگی متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا ادارات تابعه آن با نظر کارشناس رسمی دادگستری تعیین می‌شود.

رعیت همچنین از هزینه ۶ میلیارد ریال از اعتبارات استانی برای تعمیر و بهسازی مجتمع فرهنگی و هنری مینودشت در سال گذشته خبر داد و گفت: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به گلستان هم ۱۰ میلیارد ریال برای تجهیز این مجتمع مصوب شد که تاکنون سه میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

به گزارش ایرنا، در این نشست که در محل سالن جلسات فرمانداری مینودشت برگزار شد، برخی فعالان فرهنگی، هنری و رسانه این شهرستان هم به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

حمایت بیشتر از فعالیت‌های فرهنگی و هنری و فعالان این حوزه، پیگیری بیمه هنرمندان، حمایت مالی و معنوی، پیگیری عضویت اصحاب فرهنگ و هنر مینودشت در صندوق اعتباری هنر و راه‌اندازی نگارخانه از جمله نقطه نظرات فعالان فرهنگی و هنری این شهرستان بود.

همچنین به گفته محمود شهمرادی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مینودشت هم اکنون ۶ آموزشگاه آزاد هنری، ۶۷ کانون مساجد و هشت واحد چاپخانه دیجیتال دراین شهرستان فعال است و چند موسسه و کانون فرهنگی و هنری دیگر نیز در مرحله صدور مجوز قرار دارد ضمن اینکه ۴۸ نفر از فعالان فرهنگی و هنری مینودشت عضو صندوق اعتباری هنر هستند.

شهرستان مینودشت با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha